حلقه برج خلیفه

حلقه 550 متری برج خلیفه، دبی را شبیه به مقر فرماندهی فضایی‌ها می‌کند + تصاویر

یک شرکت معماری می‌خواهد با طرحی عجیب حلقه ای ۵۵۰ متری را دور برج خلیفه بسازد. این حلقه برج را شبیه مقر فرماندهی فضایی‌ها می‌کند. در ادامه عکس‌ها و نحوه ساز و کار این طرح را می‌بینیم.

شرکت معماری Znera Space یک کانسپت عجیب و جدید خلق کرده است که می‌تواند افق دبی را تغییر دهد. این پروژه Downtown Circle نام دارد و در آن حلقه‌ای ۵۵۰ متری برج خلیفه را محاصره خواهد کرد. طراحان امیدوارند که این طرح در ایده‌های سنتی مربوط به آسمان خراش‌ها انقلاب بپا کند. همچنین این طرح طوری برنامه‌ریزی شده است که از منابع تجدیدپذیر استفاده کند و خودکفا باشد.

تغییرات در برج خلیفه دبی با یک حلقه ۵۵۰ متری

حلقه برج خلیفه

تصاویر منتشر شده عظمت چشمگیر این سازه را نشان می‌دهد. طراحان نیز امیدوارند که حلقه برج خلیفه تمام مرکز شهر دبی را با محیط سه کیلومتر در بر بگیرد. این حلقه به واحدهای کوچک‌تری تقسیم خواهد شد که شامل واحدهای مسکونی، فضاهای عمومی، تجاری و فرهنگی می‌شوند.

حلقه برج خلیفه

این پروژه بلندپروازانه توسط Najmus Chowdry و Nils Remess بنیانگذاران Znera Space طراحی شده است. این افراد اغلب روی معماری تجربی تمرکز دارند و مرزهای اجتماعی و مسائل زیست‌محیطی را بررسی می‌کنند.

این دو طراح Downtown Circle را طی همه‌گیری کرونا آماده کردند. در واقع همه‌گیری کرونا جرقه‌ای را در ذهن آنها روشن کرد که باید درمورد نحوه زندگی‌مان در شهرها و به ویژه آسمان‌خراش‌ها تجدیدنظر کنیم. Chowdry می‌گوید:

حلقه برج خلیفه

ما می‌خواستیم یک جامعه محصور به صورت افقی بسازیم. اما به دلیل بافت شهری متراکم دبی نمی‌توانیم این طرح را در اینجا اجرا کنیم. بهترین راه برای اجرای این مفهوم مرکز شهر بود.

Remess اضافه کرد:

این طرح مفهومی قرار بود به صورت عمودی باشد. زمانی که کووید-۱۹ به اوج خود رسید، ما به این فکر افتادیم که آیا این طرح مناسب است یا نه و اینکه چگونه این شرایط را تغییر دهیم و چگونه برنامه‌ریزی شهری بهتری داشته باشیم. ما جنبه‌های مختلف مانند دفع زباله، تولید موادغذایی، ترافیک و آلودگی را مورد بررسی قرار دادیم و به این طرح مفهومی رسیدیم.

حلقه برج خلیفه

Downtown Circle از پنج طبقه تشکیل شده است و روی پنج ستونی که در زمین تعبیه شده است، قرار می‌گیرد. این حلقه بزرگ خود از دو حلقه اصلی تشکیل شده که توسط یک کمربند سبز پیوسته به نام Skypark  به هم متصل می‌شوند. کمربند اشاره شده طبقات را به صورت عمودی به یکدیگر متصل می‌کند تا یک اکوسیستم سه بعدی سبز شهری به هم پیوسته را تشکیل دهد.

حلقه برج خلیفه

Remess گفت:

یکی از اهداف ما کشاورزی بود. شهرها معمولا حیات خود را با کشاورزی آغاز می‌کنند و سپس با شهرنشینی ادامه می‌دهند. امروزه بسیاری از شهرها با این مشکل مواجه هستند که چگونه می‌توانند کشاورزی بیشتری داشته باشند. این یکی از جنبه‌هایی است که ما می‌خواستیم به طرح مفهومی خود اضافه کنیم و اینگونه شهر خودکفای خود را بسازیم.

حلقه برج خلیفه

Skypark که به عنوان ریه این سازه عمل می‌کند شامل باتلاق‌ها، آبشارها، پوشش گیاهی استوایی و گیاهان مختلف می‌شود. این طرح همچنین شامل مناطقی برای بهره‌برداری از آب باران، انرژی خورشید، سیستم ذخیره‌سازی کربن و فیلتر آلاینده‌های هوا به عنوان بخشی از اکوسیستم شهری خواهد شد.

حلقه برج خلیفه

در طرح مفهومی و نقشه‌های حلقه برج خلیفه، ایده تراموا نیز  با همکاری استودیو Pictown مستقر در لهستان برای قسمت بیرونی در نظر گرفته شده است. قرار است ۲۰ واگن بزرگ که با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند مسافران را در Downtown Circle جابجا کنند و منظره‌ی ۳۶۰ درجه از شهر را به آنها ارائه دهند.

حلقه برج خلیفه

ایده یک شهر خودکفا و خودپایدار درون یک شهر دیگر شبیه مگاپروژه The Line در نئوم عربستان است. با این تفاوت که کانسپت Znera Space در بافت شهری موجود ادغام خواهد شد ولی The Line در بیابانی با فضای وسیع ساخته می‌شود.

در حالیکه Chowdry و Remess همه جنبه‌های زندگی شهری از جنبه اجتماعی و اقتصادی گرفته تا پایداری را در این طرح در نظر گرفته‌اند، هنوز هم وقتی درباره حلقه برج خلیفه بحث می‌کنند، هیجان زده می‌شوند. Chowdry با هیجان می‌گوید:

امارات

نقش ما به عنوان معمار رسیدن به این ایده‌ها است. ما می‌خواهیم مردم در رابطه با آنها نظر دهند، آنها را نقد کنند و با نگرش ما نسبت به ساخت و ساز آشنا شوند.

Remess افزود:

مدام در حال بحث و بررسی هستیم که چگونه این طرح را بهبود دهیم. بحث در مورد اینکه با چه روشی شهرها را بسازیم و کارها را برنامه‌ریزی کنیم. بحث در این موارد همیشه به توافق نمی‌رسد؛ اما در نهایت به راه‌حل‌هایی برای بهبود اوضاع می‌رسیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. پس زدن این برج ها با موشک و خراب کردن آن ها روی سر اعراب جاهلی
    لذت بیشتری خواهد داشت

    • اعراب جاهلی،جاهل به چی به شما یا به دین یا به زندگی،
      همین اعراب جاهلی که از نبات و ریشه اصیل آشوری و بابلی و اکدی و فنیقی و قحطانی هستن که خواندن و نوشتن به اجداد مهاجرت یاد دادن،همین اعراب متمدن باستانی بودن که کاخ جمشید ساختن ،البته نه در حد کاخ پادشاهی سرجون اکدی یا اولین تمدن و پادشاه جهان عرب آشور بانیپال
      میدونستی زبان درباریان اجدادت در زمان هخامنشی زبان عرب قدیم یعنی اکدی و بابلی بود ،حالا فهمیدی جاهل اجدادت بودن و جاهل هم خواهی موند

  2. فقط میتونم بگم برگام 😐