روی زشت کمپانی اپل که شاید ندیده باشید

با وجود آنکه کمپانی اپل بسیار محبوب است، اما این کمپانی هم نیمه‌ی تاریک و پنهانی دارد که به احتمال زیادی خیلی‌ها از آن خبر ندارند.

کمپانی اپل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان محسوب می‌شود. گوشی آیفون نیز یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان است و شما حداقل یک نفر را می‌شناسید که بی‌صبرانه در انتظار رویداد بعدی اپل باشد. گرچه این کمپانی محبوبیت زیادی دارد، اما کسب و کار آن با شک و شبهاتی همراه است. با نگاهی دقیق‌تر به کمپانی Apple با حقایق ناراحت کننده‌ای در مورد این شرکت که تاکنون فکر می‌کردیم دوستش داریم، مواجه می‌شویم.

کمپانی اپل

بر کسی پوشیده نیست که اپل سال‌هاست با مراکز تعمیر متفرقه گوشی‌های آیفون مشکل دارد. اگر دست اپل بود، باید فقط آیفون خود را در اپل استور یا تعمیرگاه مجاز Apple تعمیر می‌کردید. برخلاف صنعت خودرو که اکثر تولیدکنندگان قطعات را به تعمیرگاه‌های متفرقه می‌فروشند، دنیای تکنولوژی شبیه به دیوار یک باغ عمل می‌کند. به عبارت ساده‌تر اپل از فروش قطعات اصلی آیفون به تعمیرگاه‌ها خودداری می‌کند. اگر آیفون خود را به مرکز تعمیرات مورد تایید اپل نبرید، قطعات تعویضی آیفون شما از کجا می‌آید؟ (قطعا از اپل نیست)

بنابراین اگر می‌خواهید مطمئن شوید که نمایشگر شکسته آیفون شما با یک ضربه کوچک تعویض نمی‌شود، مجبورید که به فروشگاه Apple یا تعمیرگاه مجاز آن بروید. کمپانی اپل در سال ۲۰۲۱ فروش کیت و قطعاتش را مستقیما به مصرف کنندگان آغاز کرد. در ادامه مطلب به مواردی می‌پردازیم که نیمه تاریک و زشت این کمپانی را نشان می‌دهد.

بیگاری و مرگ کارگران

کمپانی اپل

بسیاری از برند‌های بزرگ از نایک گرفته تا H&M، در گذشته به بیگاری کشیدن از کارگران متهم شده‌اند. حالا کمپانی بزرگی مثل اپل که ادعا می‌کند از نظر اجتماعی آگاه و سطح بالاست، شرایط کارگران آن در یکی از کارخانه‌هایش خلاف این مسئله را نشان می‌دهد.

در سال ۲۰۱۷ سایت Tech Insider داستان فردی به نام Dejian Zeng که دانشجوی کالج بود و به صورت مخفیانه و سری در کارخانه آیفون در شانگهای مشغول به کار شده بود را منتشر کرد. او که به عنوان کارگر در قسمت مونتاژ این کارخانه کار می‌کرد، مانند سایر کارگران بابت یک ماه کار به صورت شیفت‌های ۱۲ ساعته ۶ روز در هفته فقط ۳۱۰۰ یوان که حدود ۴۵۰ دلار بود، حقوق گرفت.

این فرد در مدت زمانی که آنجا بود، چیزهای دیگری مثل امکانات و شرایطی که کارخانه برای کارگران مقدر کرده بود را نیز افشا کرد. طبق گفته‌ی او اغلب هر ۸ نفر در یک اتاق خواب مشترک می‌خوابیدند و بیش از ۲۰۰ نفر از کارگران هم از یک حمام مشترک استفاده می‌کردند. او در ادامه گفت که وجود تور در راه پله‌ها و حفاظ‌های آهنی پنجره‌ها در این کارخانه نشان دهنده این بود که آن‌ها را برای جلوگیری از خودکشی کارگران طراحی کرده بودند.

در سال ۲۰۱۰، روزنامه Guardian گزارشی در مورد خودکشی‌هایی که در یک کارخانه‌ی چینی که در آن گوشی‌های آیفون تولید می‌شدند، منتشر کرد. گرچه اپل تنها شرکتی نیست که با بیگاری کشیدن از کارگران خود سواستفاده می‌کند.

بی توجهی به محیط زیست

کمپانی اپل

در سال ۲۰۲۰ تصمیم بحث برانگیز اپل برای حذف شارژر از آیفون‌ها بسیار خبرساز شد. اپل در پاسخ به گلایه و عصبانیت خریداران اعلام کرد که بسیاری از مشتریان به احتمال زیاد چندین شارژر در خانه دارند و این تصمیم به کاهش ضایعات الکترونیکی کمک بزرگی می‌کند.

با این حال، از زمان عرضه آیفون ۱۲ همه‌ی آیفون‌های جدید به جای کابل قدیمی USB-A به لایتنینگ با کابل USB-C به لایتنینگ عرضه شدند. گرچه این کابل جدید سرعت شارژ بیشتری را به کاربر ارائه می‌دهد، اما با بیشتر شارژر‌های آیفون موجود در بازار سازگار نیست و این یعنی در هر صورت اغلب کاربران مجبور به خرید شارژر جدید هستند. این موضوع بسیاری از خریداران را به سمت این سوال سوق داد که آیا تصمیم اپل واقعا برای حفظ محیط زیست بوده یا اینکه این کمپانی فقط به فکر افزایش حاشیه سود خود است؟

گرچه کمپانی اپل می‌خواهد در دید عموم حامی محیط زیست بنظر برسد، زیرا اکثر دستگاه‌هایی که Apple می‌سازد قابل ارتقا نیستند و تعمیر آن‌ها اغلب دشوار است. این بدان معناست که کاربران تشویق می‌شوند که به جای تعمیر وسایلی که دارند، از شر دیوایس‌های قدیمی خود خلاص شوند و اغلب آن‌ها را تعویض کنند. این اقدام هم یک عامل کمک کننده به مشکل جهانی زباله‌های الکترونیکی است.

برخی حتی اپل را به سبزشویی (Greenwashing) متهم کرده‌اند، یعنی خود را دوستدار و حامی محیط زیست نشان می‌دهد، اما در واقع هیچ تغییر مهم و معنی‌داری در این راستا ایجاد نمی‌کند.

اقدامات ضد مشتری کمپانی اپل

کمپانی اپل

اپل در گذشته به دلیل اولویت قرار دادن سود خود به جای رضایت مشتریان مورد انتقاد قرار گرفته است. شاید برخی از شما ندانید که اپل از اکثر خرید‌هایی که کاربران در اپ استور انجام می‌دهند، ۳۰ درصد مبلغ را کسر می‌کند. به عبارت ساده‌تر حدود یک سوم پولی که شما برای خرید یک برنامه می‌پردازید به توسعه دهنده آن برنامه نمی‌رسد، بلکه مستقیما به جیب اپل می‌رود.

Fortnite یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های کره زمین است و میلیون‌ها طرفدار در سراسر جهان دارد. گرچه بنظر می‌رسد که این بازی در چند سال گذشته بسیار محبوب شده و جهان را تسخیر کرده، اما اگر توجه کرده باشید تنها جایی که نمی‌توانستید آن را پیدا کنید، App Store بود.

به همین دلیل شرکت Epic Games، ناشر بازی Fortnite گزینه‌ی پرداخت درون برنامه‌ای به برنامه‌هایش اضافه کرده و به این شکل هزینه‌های App Store را دور می‌زند. اپل نیز در پاسخ به این اقدام، بازی Fortnite را از اپ استور حذف کرد و از آن زمان دیگر بازنگشته است.

اپل سابقه طولانی در محدود سازی برنامه‌هایی که مشتریانش می‌توانند بخرند و برنامه‌هایی که نمی‌توانند بخرند دارد. مایکروسافت و گوگل به دلیل قوانین سختگیرانه اپل در مورد خرید‌های اپ استور، هنوز نتوانسته‌اند پلتفرم‌های بازی‌های ابری خود را به App Store بیاورند. اگرچه گاهی اوقات بنظر می‌رسد که اپل به خواسته‌های کاربرانش گوش می‌دهد، اما هنوز فاصله‌ی زیادی با رقبا دارد.

اکوسیستم اپل شما را پایبند خود می‌کند

کمپانی اپل

دلایل زیادی برای دوست داشتن اکوسیستم اپل وجود دارد، اما بنظر می‌رسد دلایلی هم هستند که خلاف این حس را ایجاد می‌کنند. طی گزارشی از SensorTower، کاربران آیفون ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ به طور متوسط ۱۳۸ دلار برای برنامه‌‌ها هزینه کرده‌اند که این مقدار ۳۸ درصد بیشتر از سال قبل است.

بنابراین، اگر سال‌هاست که از گوشی‌های آیفون استفاده می‌کنید، احتمالا کتابخانه‌ای از برنامه‌ها و محتواهای پولی ایجاد کرده‌اید. اما اگر تصمیم دارید که به سراغ اندروید یا پلتفرم دیگری بروید، باید همه‌ی این‌ها را پشت سر بگذارید.

حتی نرم افزارهای حرفه‌ای اپل برای حبس کردن شما در اکوسیستم Apple طراحی شده‌اند. کمپانی اپل برنامه‌هایی مثل Final Cut Pro X و Logic Pro X را با تخفیف به رقبا می‌فروشد، اما از آن‌جایی که آن‌ها فقط با مک سازگارند، تا زمانی که کاربر اپل باشید به آن‌ها دسترسی خواهید داشت. روز به روز فناوری و دستگاه‌های ما بیشتر به هم وصل می‌شوند. بنابراین اگر در خانه چندین دستگاه اپلی با برنامه‌ و محتوای حرفه‌ای دارید، کنار گذاشتن برند اپل ممکن است بسیار سخت‌تر از حد انتظار باشد.

آیا کمپانی اپل جای خوبی برای کار است؟

استیو جابز همیشه به عنوان یک بیزینس من نابغه و مبتکر مورد ستایش قرار می‌گرفت. علاوه بر این‌ها مورد دیگری که باعث موفقیت او شد داشتن شخصیتی استوار و قوی بود. با آنکه جابز در سال ۲۰۱۱ درگذشت، فرهنگی که از خود به جای گذاشت، باعث شد تا کمپانی اپل به حیات خود ادامه دهد.

کمپانی اپل

در سراسر ایالات متحده، بسیاری از کارمندان اپل استور برای داشتن نمایندگی بیشتر در شرکت فشار آورده‌اند. اما این اهداف اغلب در تضاد با رهبری اپل بوده است. در سال ۲۰۲۲، Vice گزارشی از یک یادداشت داخلی که برای مدیران اپل استور ارسال شده بود را فاش کرد. در این یادداشت نکاتی به منظور جلوگیری از فعالیت اتحادیه در میان کارمندان نوشته شده بود. علیرغم تلاش‌های طولانی برای اتحادیه سازی، در سال ۲۰۲۲ تنها یک اپل استور در ایالات متحده با موفقیت به اتحادیه تبدیل شد.

حتی کارمندان کمپانی اپل نیز از تصمیمات نامطلوب مستثنی نبوده‌اند. در آوریل ۲۰۲۲، Apple پس از دو سال دورکاری اعلام کرد که رویه کار در دفاتر را مجددا آغاز خواهد کرد. در حالیکه بسیاری از شرکت‌های فناوری به طور نامحدودی به دورکاری ادامه دادند و پیوسته آن را تمدید کردند.

دلایل زیادی برای کار از خانه یا همان دورکاری وجود دارد. اپل نیز با ارائه نامه استعفای برنامه نویسان و مدیران سطح بالا به تصمیم خود پایان داد. با شرم آورتر شدن اوضاع اپل، برنامه‌ی بازگشت به دفتر به دلیل اوج گیری کووید ۱۹ در ایالات متحده به تعویق افتاد.

حقایق ناخوشایند در مورد کمپانی اپل

اپل طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد، و هیچ کس نمی‌تواند منکر قشنگی و کیفیت بالای محصولات اپل شود. اما این کمپانی هم مانند بسیاری از برند‌های بزرگ دیگری که می‌شناسیم نیمه تاریک و پنهانی دارد. نوآوری‌های مثل آیفون و آیپاد در موفقیت اپل تاثیر زیادی داشتند، اما این موفقیت به طور مستقیم و غیرمستقیم به ضرر خیلی‌ها تمام شد.

تیم روابط عمومی اپل تمام تلاش خود را می‌کند تا این شرکت را به عنوان غول فناوری که از لحاظ اجتماعی آگاه است معرفی کند تا همه نسبت به آن حس بسیار خوشایندی داشته باشند. اما اگر این تصویری که ساخته شده را از کنار بزنید، موارد زیادی مثل بیگاری کشیدن از کارگران، اقدامات ضد مشتری و … را خواهید که نظر شما را عوض می‌کند. به عبارتی فارغ از نمای بیرونی اپل، ممکن است درون پوسیده باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*