آیفون تاشو

بازار منتظر آیفون تاشو است، اما سیستم عامل iOS هنوز برای آن آماده نیست

اپل به لطف مهندسان خود همین حالا هم می‌تواند یک آیفون تاشو را تولید کند، اما ظاهراً چالش اصلی آن‌ها اجرای صحیح iOS روی چنین محصولی است.

اگر چیزی وجود داشته باشد که باعث شود بسیاری از علاقه‌مندان آیفون به گوشی‌های هوشمند اندرویدی حسادت کنند، طیف متنوع‌تر طراحی‌ها و اشکال مختلف آن‌ها است. گرچه اپل هر چند سال یک بار طراحی آیفون‌ها را دستخوش تغییراتی می‌کند، اما این تغییرات به ندرت چشمگیر هستند.

همه چیز درباره آیفون تاشو احتمالی اپل

شاید یکی از بزرگ‌ترین حسرت‌های طرفداران آیفون، بازگشت به عصر گوشی‌های تاشو باشد. گلکسی زد فولد ۴ و زد فلیپ ۴ جدیدترین گوشی‌های تاشو سامسونگ هستند که نسبت به نسل‌های قبلی بسیار پخته‌تر شده‌اند. این دو گوشی‌هایی هستند که باعث می‌شوند آرزو کنیم اپل هم یک روزی آیفون تاشو خودش را عرضه کند. ما معتقدیم که اپل آمادگی طراحی یک محصول تاشو را دارد، بلکه مشکل سازگار کردن سیستم عامل iOS با این فرم ظاهری است.

برنامه‌های اپل برای محصولات تاشو

سال‌هاست شایعاتی در مورد اینکه اپل در حال ارائه ایده‌هایی برای آیفون های تاشو است، شنیده می‌شود. گزارشی از همکاری مشترک این کمپانی با LG Display در سال ۲۰۱۷ منتشر و برخی از منابع نشان دادند که اپل طی دو سال اخیر سخت مشغول آزمایش روی لولا و نمایشگر تاشو است.

تیم کوک، مدیرعامل اپل

شکی نیست که اپل می‌خواهد پیش از عرضه یک آیفون منعطف، مطمئن شود که سخت افزار آن به درستی کار می‌کند. عرضه محصولات کانسپت پیش از رسیدن آن‌ها به بلوغ کامل، در فرهنگ این کمپانی جایی ندارد. با این حال آنطور که سامسونگ با عرضه محصولات جدیدش نشان داده، تولید یک محصول تاشو فقط سخت افزار آن نیست. اگر می‌خواهید بهترین تجربه کاربری ممکن را بسازید، نرم افزار شما باید بتواند از پس وظایفش به خوبی برآید. و این یکی دیگر از چالش‌هایی است که اپل بر سر راه خودش می‌بیند.

دو داستان تاشو متفاوت

به لطف تمایل شرکت‌هایی مثل سامسونگ و موتورولا، ما این فرصت را داشتیم که دو نوع مختلف از گوشی‌های تاشویی را در دست بگیریم که سیستم عامل و برنامه‌ها به طور کامل با آن سازگاری ندارند. اما خوشبختانه طی سال‌های اخیر شاهد پیشرفت قابل توجهی در محصولات تاشو سامسونگ بودیم و گلکسی زد فولد ۴ و زد فلیپ ۴ اوج مهندسی غول کره‌ای را به رخ می‌کشند. دو دستگاهی که به جدیدترین سیستم عامل گوگل یعنی اندروید 12L که مخصوص محصولات تاشو و دو نمایشگره است، مجهز هستند.

گوشی‌های تاشو گلکسی زد فولد ۴ و زد فلیپ ۴ سامسونگ

گوشی‌های تاشو گلکسی زد فولد ۴ و زد فلیپ ۴ سامسونگ

گلکسی Z Flip 4 یک دستگاه جذاب و زیبا است که ما را به عصر گوشی‌های تاشویی مثل موتورولا ریزر می‌برد. اما در آن سمت گوشی Z Fold 4 تلفن هوشمندی است که بیشتر برای کاربران حرفه‌ای طراحی شده و قابلیت تبدیل شدن به یک تبلت را دارد. سامسونگ این دو گوشی را در رویداد Galaxy Unpacked اوایل ماه جاری میلادی رونمایی کرد. گلکسی زد فلیپ ۴ به عنوان محصولی که باعث لذت بردن بیشتر از زندگی خواهد شد و از قابلیت جذاب Flex Mode برخوردار است معرفی شد. اما سامسونگ وقت بیشتری را برای معرفی گوشی زد فولد ۴ گذاشت و به بهبود ویژگی‌های مایکروسافت آفیس در آن و امکاناتی مثل ویدیو کنفرانس آنلاین اشاره کرد.

این‌ها چیزهایی هستند که وقتی سامسونگ چند سال پیش از نخستین نسل Z Fold رونمایی کرد، ما انتظار استفاده از آن‌ها را داشتیم. در حالی که طراحی سخت افزاری این گوشی‌های تاشو قابل اعتمادتر از گذشته شده است، اما از نظر نرم افزاری تغییر چندانی نکرده‌اند.

اپل کدام مسیر را در پیش می‌گیرد؟

حدس زدن این سخت است که بگوییم اولین آیفون تاشو اپل چه شکلی خواهد بود، اما به وضوح مشخص است که اپل برای ارائه iOS یا iPadOS روی چنین محصولی با چالش‌هایی سر راهش مواجه است.

آیا اپل می‌خواهد ظاهری مثل زد فلیپ سامسونگ را انتخاب کند یا آنکه می‌خواهد آیفونی بسازد که جایگزین تبلت آیپد مینی شود؟ شاید این به نحوه توسعه نرم افزاری آی او اس بستگی داشته باشد. تبلت آیپد یک دستگاه فوق‌العاده برای فعالیت‌های تک وظیفه‌ای است. آن می‌تواند کارها را به خوبی انجام دهد، البته تا زمانی که قصد داشته باشید در لحظه فقط یک کار را انجام دهید. بسیاری از طرفداران اپل می‌گویند که این کمپانی به خوبی مفهوم چندوظیفگی را درک نکرده و هیچ تلاشی برای بهبود آن نکرده است.

به طور مثال شما اگر به دنبال تهیه تبلت آیپد پرو با یک مجیک کیبورد هستید که جایگزین دستگاه اصلی شما برای کارهای روزمره شود، با استفاده از آن ناامید خواهید شد. این تبلت هیچگاه نتوانسته جایگزین یک مک بوک برای کارهای پیچیده‌ای مثل مونتاژ ویدیو شود. آن بیشتر دستگاهی سبک و قابل حمل برای تحقیق و نوشتن است.

تبلت آیپد

در حالی که اپل با معرفی قابلیت Stage Manager در iPadOS 16، چندوظیفگی در آیپدهایش را ارتقا ببخشد، اما تا زمانی که منتشر نشده نمی‌توانیم در آن مورد نظر دهیم. هنوز مشخص نیست که آیا Stage Manager می‌تواند کارایی یک لپ تاپ را به آیپدهای اپل ببخشد یا خیر.

یکی از مشکلات بزرگی که جلوی ساخت آیفون تاشو را گرفته، ساده گرفتن بیش از حد iOS از سوی اپل است. برخلاف اندروید که برای هر دستگاه با هر اندازه‌ای بهینه شده است، در کل عمر ۱۵ ساله آیفون‌های اپل، آی او اس فقط برای گوشی‌های استاندارد (از آیفون اورجینال ۳.۵ اینچی گرفته تا آیفون ۱۳ پرو مکس) خود این کمپانی توسعه پیدا کرده است. حتی نسبت صفحه نمایش نیز در گوشی‌های این کمپانی کمترین تغییر را داشته‌اند و حتی اپل واچ نیز شباهت بسیار زیادی با آیفون‌ها دارد.

بنابراین اپل اینگونه انتخاب کرده که iOS برای سخت افزار گوشی‌هایش قابل پیش‌بینی باشد. شاید این برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها عالی به نظر برسد، اما انعطاف‌پذیری را از این کمپانی می‌گیرد.

اپل برای آیفون تاشو خود باید iOS را هم به خوبی خم کند

نمی‌توانیم تصور کنیم که آی او اس چگونه می‌تواند روی یک گوشی تاشو مثل زد فلیپ ۴ اجرا شود. اپل برای چنین کاری حتی باید نحوه طراحی iOS را هم دستخوش تغییرات وسیعی کند. ورود به یک دنیای تاشو در کلاس تجاری، بدان معناست که اپل باید یک سیستم عامل مخصوص محصولات تاشو خود را توسعه ببخشد و بیشتر از گذشته به چندوظیفگی فکر کند.

آیفون تاشو

اپل شرکتی است که به داشتن کارمندان و متخصصان فوق‌العاده مشهور است. بنابراین بعید می‌دانیم چنین کاری خیلی بخواهد این شرکت را به دردسر بیاندازد و نتواند از پس آن برآید. اپل باید از چارچوبی که برای iOS درست کرده فاصله بگیرد تا بتواند با فکر بازتری دست به چنین طراحی‌های هوشمندانه رابط کاربری بزند.

اپل محصولات محبوب و موفق زیادی در بازار دارد. بنابراین تصور می‌کنیم که اگر بخواهد یک محصول تاشو را وارد بازار کند، می‌تواند آن هم به محبوبیت خوبی دست پیدا کند. در حال حاضر مهم‌ترین وظیفه اپل، کار روی پلتفرم iOS برای به کار رفتن آن در یک گوشی تاشو است و بعد از آن باید به فکر طراحی سخت افزاری بیافتد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*