تولید فولکس واگن بیتل

چرا فولکس واگن تولید بیتل دوست داشتنی را متوقف کرد؟

فولکس واگن بیتل با آن طراحی قورباغه‌ای خود محبوبیت فوق‌العاده‌ای در سراسر جهان داشت. اما چرا فولکس واگن تولید بیتل دوست داشتنی را متوقف کرد؟

خودرو فولکس واگن بیتل از اولین اجرای آزمایشی خود در آلمان نازی در سال 1938 میلادی، در نهایت توانست به یک نماد فرهنگی در سراسر جهان تبدیل شود. این خودرو توسط آدولف هیتلر پایه نهاده شد. وی به مهندس اتریشی مشهور و بزرگ یعنی فردیناند پورشه دستور داد تا خودرویی طراحی کند که مردم عادی توانایی خرید آن را داشته باشند. هیتلر می‌خواست این خودرو یک خودروی مردمی باشد که بتواند به تولید انبوه برسد و همان جذابیت فورد مدل T در ایالات متحده آمریکا را برای مشتریان داشته باشد. طراحی فردیناند پورشه بعدا به طرح اولیه بیتل امروزی تبدیل شد.

با شروع جنگ جهانی دوم، فولکس واگن تولید این خودروها را برای مشتریان عادی و غیر نظامیان متوقف کرد و در عوض، خط تولید روی ساخت خودروهای نظامی متمرکز شد. تنها پس از پایان جنگ جهانی بود که این شرکت که در آن زمان تحت نظارت بریتانیا درآمده بود، شروع به ساخت خودرو برای مردم عادی کرد و از تولید خودروهای مخصوص ارتش دست کشید. فولکس واگن برای این که از ریشه‌های نازی خود فاصله بگیرد، این خودرو را به تایپ 1 و بعدا به بیتل تغییر نام داد. تا سال 1955 میلادی، فولکس واگن یک میلیون دستگاه از مدل Type 1 را تولید کرد.

تولید فولکس واگن بیتل

دلایل متعددی وجود دارد که چرا فولکس واگن Beetle این همه سروصدا ایجاد کرد و موفق شد. این خودرو شکل گرد متمایز و منحصربه‌فردی داشت و استراتژی بازاریابی آن نیز هوشمندانه بود. برای این خودرو از شعارهای جالب و جذابی مثل «کمتر از متوسط خود زندگی کنید»، «کوچیک فکر کنید» یا «زشت است، اما شما را به مقصد می‌رساند» استفاده شده بود تا بیتل به خودرویی متفاوت برای رانندگان تبدیل شود.

در طول دهه 60 میلادی، فولکس واگن بیتل به یک نماد محبوب در بازار ایالات متحده آمریکا تبدیل شده بود، اما همه چیز به همین خوبی پیش نرفت.

آغازی برای پایان تولید فولکس واگن بیتل

طولی نکشید که فولکس واگن بیتل به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تمام دوران تبدیل شد. بیش از 22 میلیون دستگاه Beetle در سراسر دنیا فروخته شد و تا سال 1972 میلادی، فروش این خودرو در نهایت از فورد مدل T معروف پیشی گرفت. اما در ادامه اوضاع تغییر پیدا کرد و اشتیاق به این خودرو کمتر شد. طبق گزارش CNBC، مشتریان در سال‌های بعد، مدل‌های دیفرانسیل جلو را ترجیح می‌دادند که فضای داخلی و فضای صندوق عقب بیشتری را ارائه می‌کردند. علاوه بر این، بهاگذاری مجدد واحد پولی آلمان باعث شد خرید بیتل برای آمریکایی‌ها گران‌تر تمام شود.

فروش بیتل از 565 هزار و 838 دستگاه در سال 1970 به 230 هزار و 137 دستگاه در سال 1976 کاهش پیدا کرد. فولکس واگن در واکنش به این وضعیت متزلزل، تصمیم گرفت سه مدل جدید را به خط تولید خود اضافه کند که عبارتند از پاسات، پولو و گلف. فولکس واگن در چند دهه آینده روی تولید و عرضه این خودروها تمرکز کرد.

تولید فولکس واگن بیتل

در سال 1998 میلادی، خودروساز آلمانی، بیتل را با طراحی مدرن‌تر و به‌روزتر به خط تولید بازگرداند و نسخه رتروی این خودرو را نیز عرضه کرد. این خودرو توانست به موفقیت دست پیدا کند و تا سال 1999 تعداد 80 هزار دستگاه از آن فروخته شد. فولکس واگن نسخه دیگری از این خودروی پرطرفدار را در سال 2012 عرضه کرد، اما از نظر فروش چندان موفق نبود، زیرا باید با وسواس جدید آمریکا در مورد خودروهای اس یو وی رقابت می‌کرد.

آخرین مدل بیتل در سال 2019 در کارخانه فولکس واگن در پوئبلا مکزیک تولید شد. اسکات کیوگ، مدیرعامل گروه فولکس واگن آمریکا می‌گوید ممکن است تصور کنیم که فولکس واگن بدون بیتل در چه نقطه‌ای قرار می‌گیرد. در حالی که دوران آن به سر رسیده، اما نقشی که بیتل در تکامل برند ما ایفا کرده، برای همیشه گرامی و ارجمند خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*