خدمات سلامت در محل

نگاهی به بازار خدمات سلامت در محل و نقش آن در تحول صنعت سلامت

«در صورت مشاهده علائم بیماری، لطفا از مراجعه به مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها خودداری کنید». این توصیه تا چند سال پیش جمله‌ای عجیب و حتی خطرناک به شمار می‌رفت، اما در طول همه‌گیری کرونا، به‌طور مرتب از رسانه‌ها شنیده می‌شد.

در زمان همه‌گیر شدن یک ویروس، مراکز بهداشتی مانند بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها به محلی برای انتقال و گسترش سریع‌تر بیماری‌ تبدیل می‌شوند؛ به همین منظور در دوران کرونا به افراد توصیه می‌شد تا قبل از بروز علائم خطرناک، از رفتن به بیمارستان خودداری کنند و برای انجام تست‌های تشخیصی،‌ از امکانات آزمایش در محل استفاده کنند.

استفاده از خدمات سلامت در محل، سابقه‌ای طولانی دارد و در گروه سنی سالمندان بسیار رایج و معمول است؛ اما در دوران پس از همه‌گیری، این خدمات توسعه پیدا کردند و مورد استفاده گسترده سایر گرو‌ه‌های سنی قرار گرفتند.

بر اساس آمارهای موسسه تحقیقات بازار Report linker ارزش بازار خدمات مراقبت پزشکی در محل طی سال ۲۰۲۱ به بیش از ۲۷۷ میلیارد دلار رسید. پیش‌بینی‌ می‌شود این رقم تا سال ۲۰۲۶ با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) ۸ درصدی به حدود ۴۲۸ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

هومکا، خدمات سلامت در محل

همه‌گیری کرونا در ایران نیز منجر به تاثیری مشابه در سطح جهانی و ایجاد بازاری بسیار پرتقاضا برای خدمات پزشکی در محل شد. لیان کپیتال با شناسایی این پتانسیل و با توجه به تنوع خدمات و همچنین توانایی و تخصص هومکا، تصمیم گرفت در این استارتاپ سرمایه‌گذاری کند.

هومکا، استارتاپ ارائه‌‏دهنده خدمات سلامت در محل است که خدمات مختلفی را در دو گروه آزمایشگاهی و درمانی ارائه می‌دهد. ویزیت پزشک، خدمات پرستاری، انواع آزمایشات پزشکی و تفسیر آن‌ها و همچنین تست کرونا، برخی از خدمات این سامانه هستند.

هومکا از تیر ماه سال ۱۳۹۹ با ایده توسعه فناوری در حوزه سلامت کار خود را آغاز کرد. این استارتاپ تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار درخواست انجام شده را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

خدمات سلامت در محل

در سال ۱۴۰۰، لیان کپیتال با بررسی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های درخشان تیم هومکا، در این شرکت سرمایه‌گذاری کرد. لیان کپیتال یک شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی است که به‌طور خاص بر روی کسب‌وکارهای بالغ و نوپا در صنعت سلامت سرمایه‌گذاری می‌کند. این شرکت علاوه بر سرمایه‌گذاری‎‌های نقدی، به دنبال راهکارهای نوآورانه برای خلق ارزش افزوده در این صنعت است.

هومکا با سرمایه‌گذاری لیان کپیتال موفق شد مسیر رشد و توسعه خود را با سرعت بیشتری طی کند و در این راه به دستاوردهای بزرگی برسد.

مزیت‌های خدمات سلامت در محل

  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های رفت‌وآمد

مراجعه به بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها برای بخشی از بیماران و سالمندان کار راحتی نیست و با مشقت و زحمت فراوان انجام می‌شود. از سوی دیگر هر بار مراجعه به این مراکز نیازمند صرف چند ساعت از زمان روزانه‌ افراد است؛ زمانی که برای افراد شاغل اهمیت دارد و می‌توانند آن را به کارهای دیگر خود اختصاص دهند. خدمات سلامت در محل به عنوان راهکاری ایده‌آل پیش روی این دسته از افراد قرار دارد. صرفه‌جویی در وقت و زمان افراد و همین‌طور هزینه‌های رفت‌وآمد از جمله مزیت‌های جالب توجه خدمات سلامت در محل است. استارتاپ هومکا به عنوان یکی از ارائه‏دهندگان خدمات سلامت در محل، امکاناتی همچون آزمایش، ویزیت پزشک، تزریقات، تست کرونا، و فیزیو‌تراپی را انجام می‌دهد.

  • خدماتی برای راحتی بیشتر بیماران خاص

افرادی که به بیماری‌های مزمن قلبی و ریوی یا سرطان دچار هستند، معمولاً نیاز به مراقبت‌های طولانی مدت دارند و برای این خدمات مجبور می‌شوند به‌طور دائم در رفت‌وآمد بین خانه و بیمارستان باشند. مثلاً بیماران سرطانی برای هر بار شیمی‌درمانی باید آزمایشی را برای تعیین میزان گلبول‌های خون خود انجام دهند. برای انجام این آزمایش و دریافت پاسخ آن، بیماران معمولاً چند ساعت را در بیمارستان‌ها یا آزمایشگاه‌ها می‌گذرانند؛ اتفاقی که زمینه‌ساز ایجاد فشار و اضطراب مضاعف در این دسته از بیماران می‌شود. استفاده از خدمات آزمایش در محل می‌تواند ضمن راحتی بیشتر برای این افراد، به سلامتی آن‌ها نیز کمک کند.

  • آسایش بیماران در دوران نقاهت

مراحل مراقبت از بیمارانی که عمل جراحی انجام می‌دهند تنها به بیمارستان و روزهای ابتدایی پس از عمل خلاصه نمی‌شود. بخشی از این بیماران که عمل‌های سنگینی را پشت سر می‌گذرانند، خصوصاً اگر در دوران میانسالی یا سالمندی باشند، به مراقبت‌های طولانی‌مدت نیاز دارند. هومکا، خدمات ویژه دوران نقاهت را به این بیماران ارائه می‌دهد. این خدمات شامل فیزیوتراپی، تزریقات، سرم‌تراپی و حضور موقت پرستار برای تعویض پانسمان می‌شود.

  • آزادی عمل بیشتر

بیمارانی که در خانه تحت مراقبت قرار می‌گیرند، آزادی عمل و استقلال بیشتری برای انجام کارهای شخصی و روزمره خود خواهند داشت. به خصوص کودکان که در مراکز بهداشتی بی‌قرار و مضطرب می‌شوند و همین موضوع برای والدین آن‌ها مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. با بهره‌مندی از خدمات سلامت در محل می‌توان ضمن ایجاد محیطی آرام و بدون استرس، روند درمان یا تشخیص بیماری را سریع‌تر پیش برد.

هدف اصلی هومکا، بهبود تجربه افراد در زمینه دریافت خدمات سلامت در محل از طریق نوآوری و خلق ارزش‌های پایدار در صنعت سلامت است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*