;کانسپت خودروی برقی جدید آئودی

آئودی برنامه ای شوکه کننده برای خودروی برقی آینده خود دارد

کانسپت خودروی برقی آینده آئودی، با ارائه نسل جدید سیستم‌های هوشمند رانندگی خودران، صنعت وسایل نقلیه الکتریکی را متحول خواهد کرد.

برخلاف تصور ما، در اغلب مواقع این سادگی است که یک محصول را در نظر مخاطب شگفت‌انگیز جلوه می‌دهد. البته این بدان معنی نیست که کانسپت آئودی Grandsphere ضعیف و فانتزی بوده، بلکه فراتر از آسمان‌نمای «ترانسفرمرز» با فاصله بین دو محور جادویی‌ و فضای بزرگ خیره‌کننده که ظرفیت مینی‌ون را در کابین یک سدان پیاده‌سازی کرده، خودروهای برقی امروزی، می‌توانند کمی بیش از حد معمولی و خسته‌کننده باشند.

البته میزان معمولی بودن یک کانسپت، با معیارهای مختلفی سنجیده می‌شود. غرفه آئودی در The Quail، یکی از رویدادهای شاخص خودروی مونتری 2022، پذیرای سوپراسپورت‌های چندین میلیون دلاری و خودروهایی باشکوه در فضایی انحصاری است که برای اولین بار رونمایی می‌شوند. مک‌لارن و بوگاتی که هیچ‌گاه به عرضه محصولاتی با محدودیت و قیمت اقتصادی شهرت نداشتند، تعداد اندکی از مدل‌های آِینده خود را از حالا به فروش ‌رسانده‌اند. بنابراین اولین نمایش عمومی آنها، به نوعی یک رونمایی ثانویه محسوب می‌شود.

بدون در نظر گرفتن رقبا، کانسپت خودروی برقی Grandsphere آئودی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. با طولی بیش‌تر از آئودی S8، سدان لوکس پرچم‌دار این خودروساز آلمانی و طراحی منحصر‌به‌فرد، این محصول نه به کوپه تک‌سرنشین الهام گرفته از بازی‌های ویدیویی شبیه است و نه از یک موتور 16 سیلندر نیرو می‌گیرد. در عوض، این خودرو می‌تواند مهم‌ترین مدل آئودی در سال‌های اخیر باشد.

خودروهای برقی سرانجام در حال خودنمایی هستند

آئودی grandsphere

برقی‌سازی خودروها نه برای آئودی اتفاق جدیدی است و نه برای مجموعه فولکس‌واگن که بخشی از آن است. این شرکت در حال حاضر چندین مدل الکتریکی در خط تولید e-tron خود برای فروش دارد که از جمله آنها می‌تواند به چندین شاسی‌بلند و چند مدل کوپه چهار درب اشاره کرد. در همین حال، کانسپت A6 e-tron یک پیش‌نمایش کلی از یک سدان الکتریکی بود که انتظار می‌رود در اواخر سال جاری معرفی شود و در سال 2023 به فروش برسد. در این میان، کانسپت A6 e-tron Avant نیز احتمالا از این قاعده پیروی خواهد کرد با این تفاوت که عرضه آن در آمریکای شمالی هنوز قطعی نیست.

آنچه تاکنون در مورد تمام خودروهای برقی آئودی برجسته شده، پایبندی به الگوی تعیین شده مجموعه این خودروساز بوده است. موتورهای احتراق داخلی با یک یا دو پیشرانه الکتریکی جایگزین شده‌اند و جلوپنجره‌ نیز با طراحی خاص خودروهای برقی طراحی شده است. با این حال، ایده تعویض یک شاسی‌بلند سری Q5 با آئودی e-tron SUV می‌تواند برای بسیاری از خریداران با تردید همراه باشد.

آئودی پس از عرضه اولین شاسی‌بلند تمام برقی خود، اظهار داشت که خریداران خواهان آشنایی با خودروهایی بدون آلایندگی هستند. در حالی‌که سایر شرکت‌ها با سبک طراحی آوانگارد یا زرق‌وبرق‌های اضافی کابین، محصولات الکتریکی خود را عرضه می‌کنند، سری e-tron آئودی از بسیاری جهات مانند مدل‌های معمولی این خودروساز هستند که صرفا برقی شده‌اند. کانسپت خودروی برقی آئودی Grandsphere و به طور خاص، برنامه‌های تولیدی آینده، حاکی از چرخشی بزرگ در تصمیم این غول آلمانی است.

کانپست خودروی برقی آینده آئودی، در اواسط دهه جاری تولید خواهد شد

کابین grandsphere

از یک طرف، Grandsphere یک خودروی مفهومی است و از سوی دیگر، آئودی پیشاپیش برنامه‌هایی برای تولید این سدان برقی در نظر گرفته که با نقشه راه فعلی این شرکت، سال 2025 یا 2026 را هدف قرار می‌دهد. جایگاه این خودرو در میان خطوط تولید آئودی هنوز مشخص نیست، بنابراین شاید با عرضه آن، تولید سدان S8 متوقف شود.

نمای آینده‌نگرانه بیرونی این خودرو، احتمالا برای تولید نهایی با عناصر امروزی این صنعت تعدیل خواهد شد. برای مثال هر دو اورهنگ طرح اولیه (طول خودرو که در جلو و عقب فاصله بین دو محور امتداد دارند) می‌توانند کوتاه‌تر می‌شود. هم‌چنین طبق مقررات راهنمایی و رانندگی برخی کشورها، آینه‌های جانبی مجهز به دوربین که در کانسپت این خودرو مشاهده شد نیز احتمالا حذف خواهند شد. با این وجود، آئودی اصرار دارد که کابین Gransphere را بدون تغییری چشم‌گیر نسبت به نسخه مفهومی، به خط تولید برساند.

خودروی برقی جدید آئودی، فاقد ابزار سنتی مشخص است و در عوض، اطلاعاتی نظیر سرعت، وضعیت باتری، ناوبری و موارد دیگر به صورت گرافیکی بر روی پنل جلویی راننده به نمایش درمی‌آید که از یک بخش مخفی در قسمت پایینی داشبورد پخش خواهد شد. این ویژگی‌ که کاملا فراتر از استاندارد امروزی صنعت خودروسازی است به گفته آئودی به‌طور قطع در نسخه نهایی نیز دیده خواهند شد.

سطح 4 سیستم رانندگی خودکار

کابین آئودی grandsphere

جلوآمپر تنها موردی نیست که در خودروی آینده برقی آئودی حذف خواهد شد، بلکه فرمان را نیز باید به آن اضافه کرد. کانسپت Grandsphere با اینکه دارای فرمان است، اما پس از فعال کردن حالت خودکار رانندگی، پشت یک پنل چوبی جمع خواهد شد. سپس با ورود به حالت دستی، یک بازوی طاقدار به سمت بیرون کشیده شده و فرمان مجددا به صورت عمودی باز می‌شود و نمایشگر مینیمالیستی آن که در قاب مرکزی آن تعبیه شده، چند معیار کلیدی را نشان خواهد داد. از آنجایی که این کانسپت بر اساس ایده رانندگی “drive-by-wire” (سیستمی الکترومکانیکی برای انجام وظایف خودرو) طراحی شده است، هیچ ارتباط مکانیکی بین چرخش فرمان و تغییر جهت چرخ‌های جلو به چپ یا راست وجود ندارد.

در این بخش، آئودی حتی در وعده‌های خود نیز بی‌محاباتر عمل کرده است. این خودروساز مدعی شده که نسخه تولیدی Grandsphere قادر به رانندگی خودران خواهد بود، اما اینکه آیا این مورد در زمان عرضه وجود خواهد داشت یا خیر، هنوز مشخص نیست. آئودی وعده داده که از بعد فنی، خودروی مجهز به سطح 4 سیستم رانندگی خودکار یعنی وسیله‌نقلیه‌ای که می‌تواند به طور کامل و بدون نظارت، رانندگی کند. با این حال، چیزی که این ویژگی را می‌تواند تحت‌الشعاع قرار دهد، قوانینی است که می‌تواند این قابلیت را به دلایل امنیتی محدود کند.

بنابراین، با اینکه کانسپت Grandsphere ممکن است از ویژگی رانندگی کاملا خودران پشتیبانی کند، اما برای فعال کردن آن، به‌روزرسانی نرم‌افزاری، پس از دریافت مجوزها، ضروری خواهد بود. این احتمال وجود دارد که در ابتدا این ویژگی برای بخش‌های خاصی از جاده‌ها، مانند بزرگراه‌ها که ممکن است کنترل آنها بدون دخالت راننده آسا‌ن‌تر است، فعال شود. البته هیچ چیز قطعی نیست و چالش‌های بزرگ ایمنی می‌توانند آئودی را از اجرای کامل این طرح بازدارند.

قوانین موجود، علیه سیستم رانندگی خودران

صندلی های آئودی grandsphere

آئودی پیش‌تر، با موضوع محدودیت‌ها علیه سیستم‌های هوشمند رانندگی مواجه شده بود و در نهایت مجبور شد پروژه ارتقای سطح سوم رانندگی خودکار سدان A8 را در سال 2020 متوقف کند. در ابتدا، آئودی قرار بود از ویژگی AI Traffic Jam Pilot در سری A8 رونمایی کند، این سیستم کنترل کامل خودرو در بزرگراه‌ها را در اختیار می‌گرفت و راننده می‌توانست با رها کردن پدال‌ها و فرمان، کاملا در وضعیتی بی‌توجه نسبت به جاده استراحت کند.

استقرار این فناوری با وجود عملکرد امیدوارکننده، با موانعی بر روی خودروها مواجه بود. آئودی، سری A8 را بدون نصب این سیستم عرضه کرد و پس از آن وعده داد که در آینده سیستم‌های سطح سوم رانندگی خودکار را در کشورهایی که از لحاظ قانونی آن را پذیرفته‌اند، فعال خواهد شد. اما مشکل اینجا بود که قوانین مختلف، با جاه‌طلبی‌های آئودی در تعارض بودند. مدیران آئودی سپس در سال 2020 عنوان کردند که بدون یک چارچوب قانونی کامل، عرضه فناوری Traffic Jam Pilot به شکل منسجم و فراگیر امکان‌پذیر نیست.

کابین مجلل خودروی برقی جدید آئودی

تنظیمات درب کانسپت آئودی

هنوز مشخص نیست که آیا کانسپت Grandsphere آئودی در صورت ورود به بازار، قادر به رانندگی تماما خودکار خواهد بود یا خیر. این بدان معنی است که نسخه نهایی این خودرو، ممکن است فاقد مکانیزم ناپدید شدن فرمان باشد. با این وجود، آنچه مهم‌تر و هیجان‌انگیزتر به‌نظر می‌رسد، تغییر در استراتژی کلی این شرکت برای برقی‌سازی محصولات خود بوده که آن را به نمادی برای این سازنده آلمانی تبدیل کرده است. اکنون دیگر نیازی به پنهان کردن فناوری سبز، در سایه یک نمای آشنا و تکراری نیست.

با این حال، از صندلی‌هایی که شبیه نمونه‌های مدرن اواسط قرن هستند تا طرح شناور کنسول مرکزی، حس زیبایی‌شناسی این خودرو صرفا به قابلیت لمس فیزیکی و فناوری‌های پنهان متکی است.

دیگر خبری از خودروهای برقی معمولی نیست

فرمان آئودی grandsphere

چشم‌انداز آئودی برای تولید خودروی برقی جدید خود، اشتیاق این شرکت برای تولید یک سدان برقی سطح بالا را نشان می‌دهد. با این حال هنوز مشخص نیست که آئودی از برگ برنده‌ای مانند محدوده پیمایشی بالا جهت رقابت با خودروهایی نوپا مانند لوسید ایر استفاده خواهد کرد یا خیر. البته معماری جدید پلتفرم برقی پریمیوم (PPE)، می‌تواند در این امر به خودروساز آلمانی کند و به میزان قابل توجهی، برد بیش‌تری را در مقایسه با خودروهای الکتریکی فعلی آئودی ارائه دهد.

با غلاف‌های قابل کنترل نصب شده روی درب، سطوح لمسی پنهان و جزئیات لاکچری، فضای داخلی Grandsphere مکانی کاملا دلپذیر برای سفرهای طولانی است. با اینکه در طراحی خودروی برقی آینده آئودی، زیاده‌روی موج می‌زند، اما تا حد زیادی می‌توان از آن به دلیل سازگاری این محصول با محیط‌زیست چشم‌پوشی کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*