با لینوکس چه کارهای جالبی می‌توان انجام داد؟

کارهای جالبی که می‌توانید با لینوکس انجام دهید ولی با ویندوز و macOS خیر!

شما با لینوکس قادر به انجام کارهای جالبی هستید که انجام آن‌ها در سیستم‌عامل‌هایی مثل ویندوز و macOS امکان‌پذیر نیست. اما این به چه معناست؟

من (نویسنده اصلی این مطلب) از سال ۱۹۹۷ تاکنون کاربر لینوکس هستم. و به شما می‌خواهم بگویم که این سیستم عامل دسکتاپی متن باز نه تنها انعطاف‌پذیرتر، قابل اعتمادتر و امن‌تر از دیگر سیستم عامل‌ها است، بلکه خیلی سرگرم‌کننده‌تر هم هست. من مدت زمان زیادی از روز را صرف استفاده از لینوکس می‌کنم و هرگز از آن خسته نشده‌ام.

بسیاری از دوستانم که صفحه دسکتاپ کامپیوتر من را می‌بینند از من می‌پرسند که چگونه می‌توانم کامپیوترم را مثل سیستم تو دربیاورم. و من در جواب به آن‌ها می‌گویم که انجام این کارها فقط روی یک کامپیوتر لینوکسی امکان‌پذیر است.

همین بهانه خوبی شد تا من مطلبی را بنویسم و کارهای جالبی که می‌توانید با لینوکس انجام دهید ولی با دیگر سیستم‌عامل‌ها مثل ویندوز یا مک او اس امکان‌پذیر نیست را به شما معرفی کنم. در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

با لینوکس چه کارهای جالبی می‌توان انجام داد؟

بین توزیع‌های مختلف، یک نسخه دلخواه را انتخاب کنید

اول و مهم‌تر از همه اینکه در لینوکس همه چیز به انتخاب شما بستگی دارد. توزیع‌های دسکتاپی مختلفی وجود دارد که ممکن است انتخاب را برای شما سخت کنند. کدام کرنل، کدام شل بش، کدام سرویس استارتاپ، کدام مدیریت شبکه و… را باید انتخاب کنید؟ برخی از توزیع‌ها از روی عمد این انتخاب‌ها را محدود می‌کنند تا جلوی سردرگم شدن کاربران را بگیرند. اما نکته اینجاست که شما حتی خود آن توزیع را هم می‌توانید تغییر دهید!

با لینوکس چه کارهای جالبی می‌توان انجام داد؟

به طور مثال اگر از Ubuntu Linux استفاده می‌کنید ولی از محیط دسکتاپی GNOME خوشتان نمی‌آید، می‌توانید از KDE Plasma ،Xfce ،Pantheon ،Budgie ،Enlightenment یا دیگر محیط‌های دسکتاپی لینوکس استفاده کنید. و این تنها بخشی از زیبایی لینوکس است: اگر خوشت نمی‌آید، عوضش کن!

شما تنها در عرض چند دقیقه می‌توانید محیط دسکتاپی خود را به چیزی شبیه به ویندوز، مک او اس یا حتی متفاوت‌تر از این‌ها تغییر دهید.

سخت افزار قدیمی‌ات را احیا کن

به خاطر میاورید وقتی ویندوز ۱۱ سال گذشته عرضه شد،‌ بسیاری از کاربران متوجه شدند که کامپیوترشان قادر به پشتیبانی از جدیدترین نسخه سیستم عامل مایکروسافت نیست؟ اما این در مورد لینوکس صدق نمی‌کند. در  واقع نسخه‌هایی از لینوکس (مثل Lubuntu و Linux Lite) وجود دارد که مختص اجرا روی سخت افزارهای قدیمی طراحی شده‌اند. البته مشکلی برای نصب آن‌ها روی کامپیوترهای جدید هم وجود ندارد.

ممکن است کامپیوتری داشته باشید که چند سالی می‌شود در قفسه کمد دیواری در حال خاک خوردن است. توصیه می‌کنیم همین حالا یک نسخه سبک لینوکس را روی آن نصب کنید تا متوجه شوید که چرا می‌گوییم «لینوکس بهترین سیستم عامل دسکتاپ» است.

آپگرید سیستم بدون نیاز به ریستارت

چقدر تا به حال برای شما پیش آمده است که ویندوز یا مک او اس را آپدیت کرده باشید ولی برای تکمیل آن به ریستارت کردن سیستم نیاز باشد؟ اگر از آن دسته کاربرانی باشید که زمان برایشان اهمیت ویژه‌ای دارد و شغل آن‌ها با کامپیوترشان است، این می‌تواند دردآورد باشد.

با لینوکس چه کارهای جالبی می‌توان انجام داد؟

این یکی دیگر از دلایلی است که لینوکس را برتر از رقبا می‌کند. با لینوکس شما می‌توانید بدون آنکه نیازی به ریستارت کردن باشد، به طور کامل سیستم خود را ارتقا دهید. در واقع اکثر توزیع‌های لینوکسی تنها زمانی شما را مجبور به ریستارت کردن سیستم می‌کنند که کرنل آپگرید شده باشد. به عبارت دیگر شما هنگامی که مشغول کار با سیستم عامل هستید، در پس زمینه فرآیند آپگرید در حال انجام است.

اجرای نرم افزارهای ویندوزی

شما می‌توانید نرم افزارهای ویندوزی را به لطف راهی به نام WINE، روی سیستم لینوکس خود اجرا کنید. WINE یک نرم افزار نصب شونده است که به شما اجازه نصب و اجرای برنامه‌های ویندوزی را می‌دهد. این برنامه به صورت پیش‌فرض در لینوکس نصب نیست، اما اکثر توزیع‌ها آن را در فروشگاه اپلیکیشن‌های خود ارائه می‌کنند.

با لینوکس چه کارهای جالبی می‌توان انجام داد؟

نصب هزاران نرم افزار به صورت رایگان

شما احتمالاً از برخی افراد شنیده‌اید که نرم افزارهای زیادی در لینوکس وجود ندارد. اما این کاملاً اشتباه است. با لینوکس شما به هزاران هزار نرم افزار رایگان دسترسی پیدا خواهید کرد که از طریق فروشگاه اپلیکیشن GUI روی سیستم شما نصب می‌شوند. علاوه بر این به لطف برنامه‌هایی مثل Snap یا Flatpak، شما می‌توانید حتی نرم افزارهای اختصاصی ویندوز و مک او اس مثل Zoom و Spotify را هم روی سیستم خود نصب کنید.

با لینوکس چه کارهای جالبی می‌توان انجام داد؟

قطعاً مک او اس و ویندوز هم نرم افزارهای بسیار زیادی برای نصب دارند، اما عمدتاً آن‌ها رایگان نیستند یا اگر هم رایگان باشند،‌ پر از تبلیغات حوصله سر بر هستند. نصب برنامه‌ها هم در لینوکس بسیار ساده است. شما یا از طریق فروشگاه GUI یا خط فرمان می‌توانید آن‌ها را نصب کنید. لینوکس در نصب برنامه‌ها، انعطاف‌پذیری قابل توجهی دارد.

با لینوکس دوستان خود را شگفت‌زده کنید

همانطور که در بالاتر هم گفتیم، شما با Linux می‌توانید یک محیط دسکتاپی منحصر به فردی بسازید که باعث شگفت‌زده شدن دوستانتان می‌شود. در واقع به لطف برنامه‌هایی مثل AfterStep و Enlightenment، شما می‌توانید ظاهری سیستم دسکتاپی خود را به شکلی زیبا و جذاب کنید که هر کسی با دیدن آن یک دل نه صد دل شیفته آن شود.

با لینوکس چه کارهای جالبی می‌توان انجام داد؟

از امنیت بالای لینوکس لذت ببرید

طی سالیانی که من از لینوکس استفاده می‌کنیم، تاکنون به مشکل عجیب و غریبی بر نخورده‌ام. امنیت این سیستم عامل بسیار بالا بوده و قابلیت اطمینان‌پذیری خوبی را به شما می‌دهد. اگر هم روزی با سیستم خود به مشکل بخورید، با چند دقیقه زمان گذاشتن می‌توانید به راحتی آن را برطرف کنید. از آنجایی که Linux برنامه‌های مختلف عیب‌یابی را در اختیار شما قرار می‌دهد، حل یک مشکل آسان‌تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید.

لینوکس کاملاً بدون دردسر کار می‌کند. بنابراین اگر به دنبال سیستم عاملی هستید که شما را به دردسر نیندازد و بتوانید با استفاده از آن لذت واقعی را تجربه کنید، توصیه می‌کنیم حتماً یک بار هم که شده Linux را تجربه کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*