سیستم عامل ios 16

بررسی تمامی ویژگی های سیستم عامل iOS 16

در آستانه انتشار نسخه نهایی آی او اس ۱۶، در اینجا به بررسی ویژگی های جدید، تغییرات و پیشرفت‌های سیستم عامل iOS 16 می‌پردازیم.

ویژگی‌ های اصلی نسل جدید سیستم‌ عامل iOS از ماه ژوئن مشخص شده و انتظار داریم که نسخه نهایی آن در روزهای آتی و طی رویداد سپتامبر اپل منتشر شود. اکنون، در این مطلب به طور کامل با ویژگی های اصلی iOS 16 و کاربردهای هر یک آشنا خواهیم شد. سیستم‌عامل آی او اس ۱۶ در مقایسه با نسل‌های پیشین، از گزینه‌های شخصی‌سازی بیش‌تری در بخش لاک‌اسکرین برخوردار شده و امکان استفاده از انواع ویجت را به طور مستقیم بر روی آن ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، در این نسخه شاهد بازگشت نشانگر باتری و بازطراحی Notification Center (مرکز اعلان‌) هستیم. در ادامه به بررسی تمامی ویژگی های سیستم‌‌ عامل iOS 16 می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ویژگی های سیستم عامل iOS 16

۱. بازطراحی صفحه قفل

لاک اسکرین ios 16

اپل در بخش صفحه قفل iOS 16، بر روی گزینه‌های شخصی‌سازی جدیدی متمرکز شده است. اکنون می‌توانید ویجت‌ها را به آن اضافه کرده و طرح‌بندی، نوع فوت و رنگ‌ آنها را نیز تغییر دهید. برخی از ویجت‌ها می‌توانند انواعی از انیمیشن مانند آنچه در برنامه Weather، به نسبت وضعیت آب و هوا به نمایش درمی‌آید را نشان دهند. اپل هم‌چنین با الهام از برنامه Super Wallpaper شیائومی، تصاویری متحرک با زوم بسیار بالا از سیاره‌ها را ارائه داده است.

علاوه بر این، می‌توانید چندین نمونه از پیش تعیین شده برای تغییر سریع قالب لاک‌اسکرین را ایجاد کنید. به طور خلاصه، در این نسخه اختیار کاربر برای سفارشی‌سازی قفل صفحه افزایش یافته است.

۲. نشانگر درصد باتری

نشانگر باتری ios 16

نشانگر قدیمی درصد باتری، سرانجام به iOS 16 بازگشت. اکنون، نماد باتری به جای نسخه گرافیکی، مقدار دقیق درصد را نشان می‌دهد. اپل با عرضه آیفون X، این نشانگر را به دلیل فضای محدود موجود در ناچ، حذف کرد و از آن زمان کاربران برای نمایش سطح باتری یا دیگر ویجت‌های خاص، باید ضربه‌های اضافی را به نمایشگر وارد می‌کردند. برای بازگشت این ویژگی تنها کافیست که گزینه Battery Percentage را مستقیما از طریق تنظیمات باتری فعال کنید.

۳. فعالیت‌های زنده

فعالیت های زنده

ویژگی Live Activities (فعالیت‌های زنده) یکی از امکانات جدید iOS 16 محسوب می‌شود که ارگونومی ظاهری اعلان‌ها را، به ویژه در هنگام نمایش یک رویداد زنده افزایش می‌دهد. چه یک بازی فوتبال، سواری با اوبر و یا یک رویداد ورزشی در جریان باشد، می‌توانید هر یک را به صورت زنده و بدون مزاحمت دیگر اعلان‌ها تماشا کنید.

۴. حالت فوکوس

حالت فوکوس

سیستم‌عامل iOS 16 با به‌روزرسانی حالت فوکوس همراه شده تا تمرکز کاربر بر روی فعالیت‌های مورد نظر را بیش از گذشته تقویت کند. به عنوان مثال، سافاری به شما این امکان را می‌دهد که تنها برگه‌های مربوط به کار خود را در طول روز مشاهده کنید تا دیگر موارد نامرتبط، حواس شما را پرت نکنند. هم‌چنین در این نسخه می‌توان صفحه قفل را با حالت فوکوس انتخابی خود تنظیم کرد.

۵. اپلیکیشن پیام‌رسان، با ویژگی های جدید در iOS 16

برنامه پیام های آیفون

برنامه پیام‌رسان اختصاصی آیفون، اکنون سه ویژگی جدید ارائه می‌دهد که ویرایش پس از ارسال، حذف پس از ارسال و علامت‌گذاری مکالمه به عنوان خوانده‌نشده را شامل می‌شوند. این برنامه هم‌چنین با SharePlay نیز سازگاری خواهد داشت. ویرایش پیام تقریبا مانند ویرایش پست‌ها در برنامه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و تلگرام عمل می‌کند که در آنها می‌توانیم برچسبی را ببینیم که به ما اطلاع می‌دهد، پیام ویرایش شده است. همین امر در مورد پیام‌های حذف شده نیز صدق می‌کند، چنانکه در برنامه واتس‌اپ نیز موردی مشابه وجود دارد.

۶. متن زنده

متن زنده

یکی از ویژگی های جدید iOS 16، ارتقای تبدیل گفتار به متن است که به دستگاه شما این امکان را می‌دهد تا بتواند با دقت بیش‌تر و خطای کم‌تری صدای ضبط شده را رونویسی کند. اپل هم‌چنین قابلیت Live Text (متن زنده) را نیز بهبود بخشیده است و اکنون امکان نمایش متن در یک ویدیو را برای کپی و پیست آسان‌تر، فراهم می‌کند. عملکرد دوربین در برنامه ترجمه نیز دستخوش ارتقا شده و برای مثال، می‌توان تنها به‌وسیله گرفتن عکس از برچسب قیمت روی یک محصول، تبدیل ارز را انجام داد.

۷. خدمات جدید سرویس پرداخت اپل در iOS 16

سرویس پرداخت اپل

نسخه iOS 16 هم‌چنین فرصتی برای اپل خواهد بود تا محدوده جغرافیایی خدمات اپلیکیشن کیف‌پول اپل برای ذخیره کارت‌های شناسایی دیجیتال را گسترش دهد. با این حال، ظاهرا فرانسه نگران عملیاتی شدن این ویژگی است.

اما جالب‌ترین ویژگی جدید سرویس پرداخت اپل، Apple Pay Later نام دارد که امکان پرداخت در 4 قسط بدون کارمزد را برای کاربر فراهم می‌کند. این یک قابلیت بسیار کاربردی برای آن دسته از خریدهای بزرگ خواهد بود که لزوما قصد ندارید پرداخت آن را طی یک مرحله انجام دهید. ویژگی Apple Pay Later برای هر پرداختی که با سرویس اپل در دسترس باشد، سازگار خواهد بود.

۸. نقشه اپل با قابلیت‌های جدید

نقشه اپل

اپل اعلام کرده که با عرضه iOS 16، سرانجام ویژگی‌های جدید برنامه Maps که چند ماه پیش معرفی شده بود، برای مکان‌های بیش‌تری عرضه خواهند شد. از جمله آنها می‌توان به قابلیت Look Around اشاره کرد که با استفاده از آن می‌توان یک شمای سه‌بعدی از خیابان یا محله مورد نظر را مشاهده کرد. هم‌چنین ویژگی مسیریابی با چند توقف نیز به شما اجازه می‌دهد یک تا حداکثر 15 توقف را به سفر خود اضافه کنید.

به عنوان مثال، می‌توانید مسیر و تمام توقف‌های خود را از قبل در مک‌بوک خود برنامه‌ریزی کرده و سپس آنها را به آیفون منتقل کنید، یا حتی از سیری بخواهید که یک یا چند توقف را در لحظه و زمانی که دوستان خود را به خانه هدایت می‌کنید، به نقشه اضافه کند.

۹. برنامه Photos

برنامه photos

اپل گزینه جدیدی برای اشتراک‌گذاری عکس‌های مبتنی بر حافظه ابری ارائه خواهد داد. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد تا به طور خودکار، عکس‌هایی گزینشی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. تنها از طریق تنظیمات گزینه‌های مربوطه، می‌توان عکس‌های مورد نظر خود از گالری را به طور مشترک در اختیار دیگر مخاطبان قرار داد.

۱۰. برنامه ارتقا یافته Home App

هوم اپ

اپل با پذیرش استاندارد جدید Matter، یکپارچه‌سازی راحت‌تری برای همه دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیاء، فراهم آورده است. این قابلیت باعث خواهد شد تا دستگاه‌های بیش‌تری با اکوسیستم خانه هوشمند اپل سازگار شوند.

در iOS 16 هم‌چنین نسخه جدیدی از برنامه Home App ارائه خواهد شد. رابط کاربری آن نیز با بخش‌های جدیدی همراه شده که به شما این امکان را می‌دهد تا درحالی‌که همه دستگاه‌های متصل خود را به طور هم‌زمان رصد می‌کنید، یک مرور کلی از برخی داده‌های کلیدی مانند دما، نور و امنیت را داشته باشید.

۱۱. بررسی ایمنی، یکی از ویژگی های مهم iOS 16

بررسی ایمنی

در ماه مه سال 2021، اپل از ایرتگ به عنوان دستگاهی ردیاب که به دسته کلید یا حتی کوله پشتی رایانه شما برای مکان‌یابی آسان در صورت گم شدن یا به سرقت رفتن وسیله کمک می‌کند، رونمایی کرد. با این حال، پس از مدتی کوتاه هشدارها و خطرات امنیتی آن در سراسر وب ظاهر شدند. بنابراین، برای افزایش حریم خصوصی کاربران، اپل یک به‌روزرسانی سیستمی را برای جلوگیری از ردیابی بدون اطلاع افراد، منتشر کرد.

با انتشار iOS 16، اپل بیش از گذشته بر اهمیت حریم خصوصی و امنیت متمرکز شده و ویژگی جدیدی در این زمینه به نام Safety Check (بررسی ایمنی) را عرضه کرده است. اپل از طریق این قابلیت، قصد دارد کنترل بیش‌تری را به کاربرانی که رمزهای عبور خود را به اشتراک می‌گذارند یا به برنامه‌ها و داده‌های خاصی مانند موقعیت جغرافیایی دسترسی دارند، ارائه دهد. بررسی ایمنی که به عنوان کمکی برای مبارزه با سودجویان ارائه شده، دسترسی به داده‌ها و مکان‌هایی که قبلا برای دیگران به اشتراک گذاشته شده را به سرعت لغو می‌کند.

در حال حاضر، سطح دسترسی را می‌توان به راحتی از طریق تنظیمات حریم خصوصی و امنیتی مسدود کرد و گزینه‌هایی شامل بازنشانی اضطراری و هم‌چنین مدیریت اشتراک‌گذاری را تنظیم کرد. اولین گزینه به سرعت افراد را حذف کرده و دسترسی به برنامه‌ها را لغو می‌کند، هم‌چنین این امکان فراهم شده تا اپل آی‌دی خود را تغییر داده و مخاطبین اضطراری را حذف یا اضافه کنید. گزینه دوم نیز یک میانبر مفید برای مدیریت دسترسی به اشتراک‌گذاری است. می‌توانید مجوزهای سرویس‌هایی نظیر عکس‌ها، پیام‌ها و سایر برنامه‌ها را حذف کنید و دسترسی به دستگاه‌های شخصی خود را محدود کنید.

یک ویژگی اضافه کاربردی دیگر نیز، دکمه خروج سریع است که به سرعت پنجره بررسی ایمنی را بسته و هیچ ردی در مالتی‌تسک باقی نمی‌گذارد. این امر، امنیت بیش‌تری را برای قربانیان سوءاستفاده فراهم خواهد کرد.

۱۲. تایید خودکار، از ویژگی های جدید iOS 16

قابلیت تایید خودکار، به کاربران اجازه می‌دهد که کپچا، ابزار مزاحمی که برای اطمینان از ربات نبودن ظاهر می‌شود را دور بزنید. این گزینه به طور پیش‌فرض در iOS 16 در دسترس خواهد بود و می‌توانید آن را از طریق مسیر Settings > Apple ID > Password & Security > Advanced پیدا کنید.

به طور خاص، با فعال کردن ویژگی بررسی خودکار، سرویس ابری iCloud اپل به طور خودکار و ایمن اپل آی دی و دستگاه شما را در پس‌زمینه تائید کرده و شما را از پر کردن کپچا در هنگام احراز هویت یک وب‌سایت یا یک برنامه نجات می‌دهد.

۱۳. سرویس Apple Carplay

اپل کارپلی

اپل با سازندگان شاخص خودرو همکاری نزدیکی داشته تا بتوانید بهتر از هر زمان دیگری، آیفون خود را به خودرویتان متصل کنید. اکنون می‌توان تنظیمات بیش‌تری را در خودروی خود از طریق آیفون کنترل کنید و سیستم اطلاعات-سرگرمی را با روش‌های بیش‌تری شخصی‌سازی کنید.

ویژگی های برگزیده iOS 16

بازطراحی صفحه قفل آیفون در iOS 16، بزرگ‌ترین تغییر این نسخه نسبت به نسل‌های گذشته سیستم‌عامل آیفون است که اپل از این طریق، تصمیم گرفته شخصی‌سازی‌های فراوانی را در اختیار کاربر قرار دهد. با این وجود، در میان بهبودهای این نسخه، گزینه‌هایی نظیر ارتقای قابلیت فعالیت‌های زنده و تبدیل گفتار به متن، iOS 16 را بیش از گذشته کاربردی و هوشمند می‌کند.

کنترل قفل صفحه را در دست بگیرید

لاک اسکرین ios 16

مطمئنا اولین تغییر چشم‌گیر در iOS 16، بازطراحی قفل صفحه محسوب می‌شود. با استفاده از سیستمی مشابه به آنچه در اپل واچ قابل رویت است، آیفون اکنون از تعدادی گزینه «چهره» برای شخصی‌سازی لاک‌اسکرین برخوردار شده است. از طرح‌بندی‌های قبلی تا گزینه‌های قابل تنظیم، مفهوم قفل صفحه جدید بر این مبنا طراحی شده که آنچه واقعا برای کاربر اهمیت دارد را بدون نیاز به باز کردن لاک‌اسکرین ارائه دهد.

به مانند اپل واچ، برای پیمایش میان گزینه‌های مختلف صفحه قفل و یافتن بهترین تنظیمات برای خود، کافیست صفحه را کمی طولانی‌تر لمس کنید. سپس می‌توان از میان رنگ‌ها، عکس‌ها، آب و هوا و شکلک‌ها، انتخاب خود را اعمال کرد. در این بخش تقریبا تمامی موارد از جمله فونت‌ها، رنگ‌ها و حتی ویجت‌ها قابل تنظیم هستند.

مهم‌تر از همه آنکه می‌توان تعدادی پروفایل برای صفحه قفل ایجاد کنید و بر اساس نیاز خود بین آنها جابجا شوید. با استفاده از گالری لاک‌اسکرین می‌توانید ظاهر آیفون خود را در عرض چند ثانیه تغییر دهید. هم‌چنین از آنجایی که اعلان‌ها اکنون در پایین صفحه قفل گروه‌بندی و حتی قابل پنهان شدن هستند، دیدن تصاویر و سایر عناصر لاک‌اسکرین، با کم‌ترین تداخل امکان‌پذیر خواهد بود.

کاهش اعلان‌ها

اعلان های ios 16

با صفحه قفل جدید در iOS 16، ویژگی Live Activities نیز این امکان را خواهد داد تا رویدادها را در لحظه و بدون نیاز به باز کردن قفل آیفون خود، به شکل فشرده و در عین حال بصری، ردیابی کنید.

اگر تا به حال از سرویس‌های تحویل غذا یا تاکسی اینترنتی استفاده کرده باشید، می‌دانید که این برنامه‌ها باعث ایجاد هجمه‌ای از اعلان‌ها بر روی صفحه گوشی شما می‌شوند. اپل برای کاهش میزان این اعلان‌ها، ویژگی Live Acvitives (فعالیت‌های زنده) را ارائه کرده است. هدف مهندسان اپل از این قابلیت، فشرده‌سازی یک سری به‌روزرسانی در یک مکان یکپارچه برای کاهش اعلان‌های مزاحم و اجتناب از وقفه‌های متوالی است.

تعامل صوتی هوشمند، از ویژگی های جذاب iOS 16

اکنون با استفاده از ورود متن صوتی روی صفحه کلید اپل، به راحتی می‌توان چندین جمله را در یک ثانیه تایپ کرد و در صورت بروز خطا، جایگزین کردن کلمات با صدا یا هم‌زمان با لمس بسیار آسان است. فراتر از قابلیت دسترسی، این ویژگی در ایجاد پیام، از جمله مقالات با استفاده از صدا، واقعا کارآمد است. ویژگی علامت‌گذاری خودکار، به مانند برنامه ضبط صدای گوگل، در اینجا نیز مورد استقبال قرار گرفته است.

عرضه نسخه نهایی سیستم عامل iOS 16

سیستم‌عامل iOS 16 در تاریخ 6 ژوئن، در خلال کنفرانس WWDC 2022 معرفی شد و نسخه بتای عمومی آن از نیز تاریخ 12 جولای قابل دریافت است. انتظار می‌رود، نسخه رسمی طی رویداد بزرگ بعدی اپل که طبق آخرین شایعات در تاریخ هفتم سپتامبر برگزار می‌شود، معرفی شود. علاوه بر این به‌روزرسانی، آیفون 14 و اپل واچ سری 8 نیز به طور هم‌زمان رونمایی خواهند شد. اپل به‌روزرسانی iOS 16 را برای آیفون 8 به بالا منتشر خواهد کرد و آیفون 14 نیز به طور پیش‌فرض با این نسخه اجرا خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*