خودروهایی تا سقف 10 هزار دلار

تا سقف 10 هزار دلار چه خودروهایی را می‌توان به ایران وارد کرد؟

احتمالا از چند ماه دیگر واردات خودرو آغاز خواهد شد. در این مطلب به معرفی خودروهایی تا سقف 10 هزار دلار برای واردات به کشور می‌پردازیم.

طی روزهای اخیر بحث واردات خودرو داغ شده و وزارت صمت اعلام کرده در آذر ماه سال جاری واردکنندگان، خودروهای خارجی را روانه بازار کشور خواهند کرد. یکی از مسائل مهمی که در خصوص واردات پیش می‌آید، نوع و قیمت ماشین‌هایی است که باید وارد شود. پیش‌تر تأکید شده بود که واردات خودرو می‌بایست منحصر به خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی زیر 10 هزار دلار شود.

خودروهایی تا سقف 10 هزار دلار برای واردات به کشور

همچنین اعلام شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت قصد دارد خودروهای وارداتی را به دو دسته محصولات زیر 10 هزار دلار و از 10 تا 20 هزار دلار تقسیم کند. کاری نداریم که این تقسیم‌بندی پر از اشکال است و نمی‌خواهیم به این مسئله ورود کنیم اما آیا ماشین خارجی‌های 180 تا 300 میلیون تومانی به ایران می‌آیند؟

در حال حاضر استانداردهای 85 گانه خودرویی کشور نسبتا سختگیرانه شده‌اند و به نظر می‌رسد در صورت ورود خودروهای زیر 10 هزار دلار، اکثر آنها از این سد و مانع عبور نکنند. همان‌طور که می‌دانیم هم‌اکنون برخی از محصولات داخلی نظیر وانت آریسان 2 یا ساینا اس با طراحی جدیدی راهی بازار شده‌اند، اما ماهیت اصلی آنها همچنان همانی است که پیش‌تر بود.

خودروهایی تا سقف 10 هزار دلار

با این حساب اگر قرار باشد خودروهای خارجی زیر 10 دلار را وارد کشور نکنیم، چون که نمی‌توانند استانداردهای 85 گانه را کسب کنند، ضرر بزرگی به صنعت خودروسازی در دقایق پایانی بازی زده‌ایم؛ چرا که محصولات شرکت‌های خارجی هر چه باشد از خودروهای ملی باکیفیت‌تر و ایمن‌تر محسوب می‌شوند.

همچنین نباید از حق بگذریم و بد نیست اعتراف کنیم که آریسان 2، ساینا اس و کوییک می‌توانند با برخی تغییرات و بهبودها استانداردهای 85 گانه را دریافت کنند، اما مسئله اصلی این است که پلتفرم و ساختار کلی این خودروها قدیمی است و بحث چیز دیگری است! پلتفرم قدیمی این محصولات به هیچ وجه با پلتفرم‌های روز دنیا قابل مقایسه نیستند.

مرکز تست تصادف مبتنی با استانداردهای روز دنیا نداریم!

معضل دیگری که متاسفانه وجود دارد و به آن پرداخته نمی‌شود، جای خالی مرکز تصادف برای انجام تست‌های تصادف مطابق با استانداردهای روز دنیا است. فقدان چنین مرکزی باعث می‌شود خودروهای با کیفیت خارجی چون برخی از مولفه‌های استانداردی موسسه‌های داخل را ندارند کنار گذاشته شوند، در حالی که ارزش خرید بالایی نسبت به محصولات داخلی دارند.

هیوندای آی 10

برای مثال مشکل اینجاست که یک خودروی ملی ممکن است پرمصرف و ناایمن محسوب شود، اما به‌روزرسانی شود و بتواند استانداردهای 85گانه لازم به کسب کند، در حالی که خودروی خارجی چون یکی دو مشکل ریز دارد نمی‌تواند وارد کشور شود. بنابراین نیاز است در این خصوص برنامه‌های مدونی ریخته شود تا حق خودروهای خارجی تضییع نگردد.

مثلا می‌توان با بازنگری هدفمند در استانداردهای مورد نیاز کشور، برخی از خودروهای خارجی که کیفیت بالایی دارند، اما به سبب یک مشکل کوچک و نه چندان ضروری نمی‌توانند اجازه واردات کسب کنند را مورد بررسی قرار داد و نسبت به واردات آنها آسان‌گیری کرد. تمام چشم و امید مشتریان به تصمیم‌های منطقی دولت است و امیدواریم که چنین پیشنهادهای سازنده‌ای مورد قبول دولت قرار بگیرد.

دولت از تولید خودروهای غیر استاندارد ضرر می‌کند

طی سال‌های اخیر که واردات خودرو ممنوع شده، خودروسازهای داخلی تولیدات خود را راهی بازار کرده‌اند. محصولات داخلی نه تنها ثمره نداشته، بلکه نتیجه عرضه آنها نارضایتی شدید مشتریان و اضافه شدن هزینه‌های بیشتر بر صنعت خودروسازی بوده است. برای مثال یکی از مشکلات فعلی خودروهای داخلی مصرف سوخت بالای آنها است، در حالی که محصولات خارجی مصرف سوخت پایین‌تری دارند.

حتی کارشناسان اعلام کرده‌اند که دولت برای تأمین هزینه مصرف سوخت خودروهای داخلی حدود 270 هزار میلیارد تومان ضرر کرده است. شایان ذکر است که این رقم برای تأمین سوخت برابر بودجه چندین سازمان مختلف است و همین نکته ضرورت بازنگری در سیاست‌های فعلی را بیش از پیش مهم جلوه می‌دهد.

خودروهایی تا سقف 10 هزار دلار

مشکل بعدی خودروهای داخلی، تصادفاتی است که همه روزه در جاده‌های کشور رخ می‌دهد. خساراتی که از خودروهای ناایمن به کشور و مردم تحمیل می‌شود هم مالی و هم جانی است. همچنین در این قسمت هم دولت هزینه‌های زیادی متحمل خواهد شد، چرا که باید هزینه‌های بهداشتی و درمانی مختلفی برای این بخش در نظر گرفته شود. البته هزینه هنگفت بیمه‌ها را نباید نادیده انگاشت.

بنابراین لازم است مسئولان عالی‌رتبه وزارت صمت و دولت بکوشند در جهت تأمین منافع مردم و همچنین امنیت و رفاه آنها اقدام به واردات خودروهایی کنند که ایمن، با کیفیت و کم مصرف هستند. همچنین مسامحه در خصوص موارد ضروری و نادیده گرفتن برخی موارد غیر ضرور می‌تواند کمک زیادی به واردات خودرو کند.

در صورتی که این برنامه محقق شود، خودروسازان داخلی هم رقبای تازه‌ای پیدا خواهند کرد و باید برای بالا نگه داشتن خود تمام تلاششان را انجام دهند. البته از هم‌اکنون ایران خودرو و سایپا نسبت به اصلاح و تغییر و بهبود محصولات خود مبادرت ورزیده‌اند و با توصیه و تأکید وزارت صنعت، معدن و تجارت محصولات قدیمی پرمصرف را از چرخه تولید خارج ساخته‌اند.

در این مطلب قصد داریم دو مدل خودروی اقتصادی مدل 2022 را که هم‌اکنون در بازار استرالیا حضور دارند، معرفی کنیم. این دو خودرو قیمت زیر 10 هزار دلار دارند و از آنجایی که بازار این کشور مانند ایران نسبت به استانداردها سخت‌گیرانه است، به نظر می‌رسد بتوانند به عنوان گزینه‌های اقتصادی و مقرون به صرفه وارد بازار داخلی ما شوند.

رنو کیگر

1. رنو ترایبر

یکی از خودروهای مناسبی که می‌توان به عنوان گزینه‌ای مناسب از آن یاد کرد، رنو ترایبر است. این مینی ون اقتصادی کوچک خوشبختانه ظاهر و طراحی خوبی دارد و برای بازار هند ساخته شده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت Triber می‌توان به دریافت چهار ستاره ایمنی از موسسه گلوبال انکپ اشاره کرد.

همچنین نسخه RXZ رنو ترایبر در استرالیا نزدیک به 10 هزار دلار قیمت دارد. ماشین اقتصادی استرالیا مجهز به یک پیشرانه یک لیتری تنفس طبیعی شده که می‌تواند 71 اسب بخار قدرت و 96 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. سیستم انتقال قدرت این خودرو از نوع گیربکس 5 سرعته اتوماتیک AMT خواهد بود.

از جمله مهم‌ترین امکانات این محصول مینی ون می‌توان به تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور پارک عقب، ترمز ضد قفل ABS و EBD، دو کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، ورود بدون کلید، نمایشگر لمسی مولتی مدیا و دوربین عقب اشاره کرد.

رنو ترایبر

2. هیوندای AURA

پیش‌تر در خصوص واردات خودروهای کمپانی هیوندای صحبت کردیم و به این سوال که آیا خودروهای جدید هیوندای به ایران وارد خواهند شد، پاسخ دادیم. خودروی هیوندای آئورا ابتدا برای بازار هند ساخته شده بود، ولی از آنجایی که موفق شده تمامی استانداردهای لازم برای ورود به بازار استرالیا را کسب کند، به بازار این کشور راه یافته است. این خودروی جذاب اقتصادی مجهز به یک پیشرانه 1.2 لیتری شده که می‌تواند حداکثر قدرت 81 اسب بخار و گشتاور 113 نیوتن‌متر را تولید کند.

اگر بخواهیم آئورا را با خودروهای ایرانی مقایسه کنیم، شاید تیبا صندوقدار به لحاظ ابعاد با آن یکسان است. وزن این خودرو 987 کیلوگرم است و سیستم انتقال قدرت آن یک گیربکس 5 سرعته دستی خواهد بود. همچنین می‌توان گفت آئورا از نظر میزان عملکرد هم در حد و اندازه تیبا خواهد بود.

تنها تفاوت‌های مهمی که این خودرو با تیبا صندوقدار سایپا دارد، مصرف سوخت پایین‌تر، ایمنی و کیفیت بالاتر ساخت آن است. همچنین از دید طراحی ظاهری هم می‌توان گفت که مشتریان امروزی تمایل بیشتری برای خرید خودروی هیوندای آئورا نشان می‌دهند. از جمله مهم‌ترین امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به سیستم مولتی مدیا با نمایشگر لمسی، ترمز ضد قفل ABS و EBD، دو کیسه هوا، تهویه مطبوع اتوماتیک و سنسور پارک اشاره کرد.

رنو ترایبر

سخن پایانی

یک‌سری محصولات دیگر نیز در زمره خودروهایی تا سقف 10 هزار دلار قرار می‌گیرند که می‌توان از جمله آنها به برخی محصولات سوزوکی، خودروهای چینی و میتسوبیشی میراژ اشاره کرد. در این مقاله متوجه شدیم که می‌شود با بودجه زیر 10 هزار دلار خودروهایی با کیفیت و ایمن وارد کشور کرد.

انتظار داریم هم‌اکنون مدیران عالی رتبه وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین دولت تلاش خود را در جهت آزادسازی واردات بکنند. با این اقدام سنجیده دولت، خودروسازان داخلی هم مجبور می‌شوند محصولات کنونی خود را به‌روز کنند.