ماشین خارجی های 180 تا 300 میلیون تومانی

ماشین خارجی های 180 تا 300 میلیون تومانی به ایران می‌آیند؟

آیین نامه واردات تصویب شده و قرار است به زودی واردات آغاز شود. اما آیا ماشین خارجی های 180 تا 300 میلیون تومانی وارد بازار می‌شوند؟

اگر قرار است هر موضوع مهم و سرنوشت‌سازی در کشور ما همچون واردات خودرو ماه‌ها محل بحث باشد، همان بهتر که پرونده‌اش در نطفه بسته شود. ماجرای تصویب واردات خودرو به ماه‌ها قبل باز می‌گردد و تا همین هفته گذشته، آیین نامه واردات یک پایش روی زمین بود و دیگری معلق در آسمان‌ها!

تعیین تکلیف ماشین خارجی های 180 تا 300 میلیون تومانی

به نظر می‌رسد نماینده‌های مجلس پس از تصویب آیین نامه واردات خودرو، میزان تعرفه خودروهای خارجی زیر ده هزار دلار را زیر 20 درصد تعیین کرده‌اند. بنابراین اگر با قیمت دلار امروز محاسبه کنیم، قرار است به زودی محصولاتی وارد کشور شوند که بین 185 تا 325 میلیون تومان قیمت دارند.

البته موضوع تعداد خودروهای وارداتی زیر 10 هزار دلار، محل ابهام است. همان‌طور که می‌دانیم در سال 1397 و همزمان با آغاز دور تازه تحریم‌های غرب علیه ایران، کشورمان دچار بحران ارزی شد و قیمت دلار به یک‌باره افزایش یافت. همچنین با بروز مشکلات بسیاری در تأمین ارز مورد نیاز داخل برای کالاهای اساسی، دولت تصمیم گرفت مجوز واردات خودرو را به علت ارزبری بالا لغو کند.

ماشین خارجی های 180 تا 300 میلیون تومانی

همین ممنوعیت واردات خودرو به کشور در پی تصمیم‌گیری‌های بانک مرکزی باعث شد کفه عرضه و تقاضا در بازار داخلی نامتعادل شود. اواخر سال گذشته بود که دولت به اصرار نمایندگان مجلس و بر خلاف مخالفت‌های شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام ترجیح داد کمبود عرضه خودروسازان داخلی را با محصولات خارجی برطرف کند.

البته واردات جدید با واردات قبل از سال 97 تفاوت‌های زیادی دارد؛ از جمله این که واردکنندگان حق ندارند خودروهای گران قیمت وارد کشور کنند و باید بخشی از واردات آنها به خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی اختصاص پیدا کند. رئیسی به عنوان رئیس جمهور کشور در جریان بازدید از شرکت‌های خودروسازی تأکید کرد که محدودیت واردات خودرو باید هر چه سریع‌تر لغو شود.

بعد از مدتی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که بازار داخلی برای متعادل شدن نیاز به حداقل 1.5 میلیون دستگاه خودرو به طور سالیانه دارد و عده‌ای هم معتقدند 2 میلیون دستگاه. با نگاهی واقع‌بینانه به صنعت خودرو در شرایط کنونی باید گفت که ایران خودرو و سایپا به عنوان دو قطب مهم تولید خودرو به طور سالانه توانایی تولید یک میلیون دستگاه خودرو دارند و مابقی نیاز کشور می‌بایست از طریق واردات خودرو برطرف شود. مسئولان وزارت صمت اعلام کرده‌اند از شهریورماه سال جاری واردات خودرو به صورت جدی آغاز خواهد شد.

ماشین خارجی های 180 تا 300 میلیون تومانی

واردات خودروهای 300 میلیونی در دستور کار

گروهی از نمایندگان مطلع مجلس در خصوص مفاد آیین نامه واردات خودرو به طور تلویحی صحبت‌هایی کرده‌اند. به گفته برخی از آنها قرار است واردات خودرو در دو گروه محصولات 10 و 20 هزار دلاری صورت پذیرد. البته تأکید تمام نهادها بر واردات خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی است و عمده آسان‌سازی دولت به این قبیل محصولات اختصاص داده شده است.

بنابراین هم‌اکنون طبق اعلام نمایندگان مجلس، در آیین نامه واردات خودرو برای هر گروه خودرویی متناسب با قیمتی که دارد، تعرفه به خصوصی معین شده است. برای مثال تعرفه خودروهای 10 هزار دلاری یک قیمت است و تعرفه خودروهای گران‌تر بیشتر! در این باره علی جدی، نماینده مردم شیروان و عضو کمیسیون صنایع و معادن گفته برای خودروهای زیر 10هزار دلار، تعرفه‌های گمرکی ورودی زیر 20 درصد است. مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز پیش از این گفته بود برای خودروهای اقتصادی شامل خودروهای کمتر از ۱۰ هزار دلار و حدود 6 تا 8 هزار دلار این تعرفه کاهش یافته و بین 10 تا 20 درصد است.

ماشین خارجی های 180 تا 300 میلیون تومانی

بر اساس نرخ تعرفه‌های گمرکی و ارقام ارائه شده نمایندگان مجلس به نظر می‌رسد با قیمت دلار بازار آزاد (28 هزار و 500 تومان) و دلار نیمایی (26 هزار و 600 تومان) قیمت محصولات ارزان قیمت و اقتصادی در محدوده 180 تا 320 میلیون تومان خواهد بود. همچنین در صورت واردات یک خودروی 6 هزار دلاری با تعرفه 10 درصدی، قیمت آن در بازار داخلی نزدیک به 180 میلیون تومان و قیمت همین خودرو با تعرفه 20 درصدی، 195 میلیون تومان است.

همچنین در صورتی که خودروی 10 هزار دلاری با تعرفه ده درصدی محاسبه شود، 300 میلیون تومان و با تعرفه بیست درصدی حوالی 325 میلیون تومان قیمت دارد. گفتیم که تعداد واردات خودروهای ارزان قیمت مشخص نشده، ولی کارشناسان معتقدند دولت در صورتی می‌تواند مشکلات نامتعادل بودن عرضه و تقاضا را برطرف کند که حداقل خودروهای اقتصادی را در چند صد هزار دستگاه وارد کشور کند.

همچنان محدودیت های ارزی پابرجاست!

به عقیده اغلب کارشناسان صنعت خودرو، ناهماهنگی در عرضه و تقاضا وقتی برطرف می‌شود که تعداد محصولات ارزان قیمت افزایش یابد؛ ولی به نظر می‌رسد که دولت همچنان با محدودیت‌‌های ارزی دست و پنجه نرم می‌کند و مشخص نیست که قرار است خودروهای وارداتی در چه تعدادی وارد کشور شوند.

در این میان بانک مرکزی با خروج گسترده ارز از کشور به شدت مخالف است. دولت هم برای برون‌رفت از بحران ارزبری تصمیم گرفته با افزودن بندی در آیین نامه واردات خودرو، به برخی از واردکنندگان اجازه دهد در صورت صادرات برخی محصولات، بتوانند واردات خودرو را به سرانجام برسانند. البته بانک مرکزی با این مورد هم مخالف است و این در حالی است که اواخر اردیبهشت ماه سال جاری گفته شد، واردات خودرو فقط با ارز حاصل از صادرات مجاز است! فرحناز رافع به عنوان رئیس مرکز ملی فرش دستباف در این خصوص خاطرنشان کرده:

بر اساس آیین‌ نامه واردات خودرو هر صادرکننده‌ فرشی که 70 میلیون دلار صادرات داشته باشد می‌تواند خودرو وارد کند.

ماشین خارجی های 180 تا 300 میلیون تومانی

همچنین به گفته احمد کریمی اصفهانی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف، این موضوع در حد حرف بوده و تازه مطرح شده است. به عقیده احمد کاکایی، قرار است زیر 10 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود. اگر مشکل برجام برطرف شود تا حدودی قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند، ولی مشکل اصلی این است که بانک مرکزی با واردات خودرو مخالف است.

همچنین بر اساس گزارش‌های واصله، طی 48 ساعت اخیر وزارت صمت جلسات متعددی درباره مفاد آیین نامه واردات برگزار کرده، اما همچنان اتفاق نظری در این باره وجود ندارد و یکی از مهم‌ترین بندهای مورد اختلاف، بند واردات در ازای صادرات است که مخالف سرسخت این بند، بانک مرکزی است.

نظر شما درباره واردات ماشین خارجی های 180 تا 300 میلیون تومانی چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. دم رئس
    رئیس بانک مرکزی دیگه چی میخواد بهش بدین لامذهب

  2. اگه به ۲ سال قبل نگاه کنیم همین ۱۸۰ میلیون هم خیلی خیلی خیلی زیاده ….
    با این احوال باز هم اگه سایپا و ایرانخودرو و … بزارن ن ن …

  3. باسلام به نظر من واردکردن ماشین باقیمت ۱۸۰ تا۳۰۰ میلیون هم دردی دوا نمی‌کند قشر ضعیف جامعه اگر۱۸۰میلیون پول داشت از خودرو های داخلی خرید می‌کرد کسی که پیکان دارد وپول تعمیر آن راهم ندارد چگونه می‌تواند ماشین ۱۸۰ میلیونی بخرد

  4. قیمت خودرو خارجی از مبلغ 300 تومان نباید بالا برود قیمت خودرو داخلی باید زیر مبلغ 80 تومان معامله شود تا همه صاحب خودرو شوند

  5. واردات خودرو ایمن برای سلامت جامعه خوب است اما خودرو داخلی باید قیمت شان به زیر صد میلیون برسد دولت وظیفه دارد خودرو با قیمت ارزان به دست مصرف کننده برسند تا افراد دلال سود جو دست شان از بازار قطع شود من انتظار دارم خودرو خانه دوم ملت است همه باید داشته باشند از زندگی استفاد کنند چه بسا این نشانه سر بلندی یک دولت ملت است انشاالله همه صاحب ماشین می شویم

  6. اول از همه رییس بانک مرکزی رو اخراج کنید تا کارشکنی نکنه با مافیا هم‌دسته با میرسلیم و غیره

  7. بابا تکلیف ملت رو روشن کنید مردم همه بلاتکلیف کردید فقط حرف می زنید تمومش کنید

  8. چنین اتفاقی نخواهد افتاد ، اگه ماشین خارجی با قیمت پایین وارد بشه دیگه هیچکس این اشغالای داخلی نمیخره ، پس محاله که بگذارند چنین شود

  9. مردیم با این ماشینای آشغال داخلی، لااقل چند صباحی هم سوار ماشینای با کیفیت ارزان قیمت خارجی بشویم.