کیمیاگری نوتردام سنگ جادو

کیمیاگری واقعی، کلیسای نوتردام و سنگ جادو؛ آیا رویای تاجران در داستان‌های قدیمی نهفته است؟

وجه اشتراک کیمیاگری واقعی، کلیسای نوتردام و سنگ جادو در چیست؟ داستان‌های قدیمی، منشاء بسیاری از اسرار جذاب هستند.

حتماً تا به حال عنوان کتاب هری پاتر و سنگ جادو به گوشتان خورده است و داستان‌های مربوط به کیمیاگری اسرارآمیز را شنیده‌اید. در ادامه این مطلب به ریشه این افسانه‌ها و وجه اشتراک بین کیمیاگری واقعی، کلیسای نوتردام و سنگ جادو می‌پردازیم. آیا رویای تاجران در داستان‌های قدیمی نهفته است؟

داستان‌های قدیمی؛ کیمیاگری واقعی، کلیسای نوتردام و سنگ جادو

در سال ۱۹۲۶ میلادی و در کشور فرانسه، ارزش معمایی‌ترین کتاب جهان آشکار شد. این کتاب «راز کلیساها» نام داشت و توسط یک نویسنده مرموز ناشناس نوشته شده بود. این نویسنده، کتاب را با نام مستعار فولکانلی امضا کرده بود.

کتاب راز کلیساها در واقع یک نسخه ویرایش شده در میان صدها نسخه دیگر بود که توسط نقاش ژان شامپاین به طرز مجللی به تصویر کشیده شده بودند. مرد جوانی به نام یوژن کانسلیت که خودش را شاگرد نویسنده می‌نامید، پیش درآمد این کتاب را امضا کرده بود.

اولین نسخه این کتاب تاثیرگذار واقع نشد؛ اما بعد از فروش نسخه دوم و سوم محبوبیت آن به شدت افزایش یافت. این اتفاق دقیقاًٍ زمانی در پاریس افتاد که مردم به شدت به رمز و راز کیمیاگری علاقمند شده بودند. این کتاب به موضوع کلیساهای گوتیک می‌پردازد و در زمان محبوبیت خود، یک موفقیت تجاری محسوب می‌شد.

کیمیاگری واقعی

فولکانلی فقط دو کتاب نوشت که پس از ناپدید شدن او منتشر شدند. یکی از کتاب‌های او، معماهای کلیسا یا Le Mystere des Cathédrales نام داشت که در سال ۱۹۲۲ نوشته شد و در سال ۱۹۲۶ در پاریس منتشر شد.

یک کتاب دیگر او، سکونتگاه‌های سنگ‌های جادو یا Les Demeures Philosophales نام داشت که در سال ۱۹۲۹ در پاریس منتشر شد.

تا به امروز هیچ کس نمی‌داند که نویسنده مرموز این کتاب‌ها که بود. با این حال اکثر محققان توافق دارند که او احتمالاً یک شخص فرانسوی بوده که در شاخه علم کیمیاگری، معماری، هنر، علم و زبان‌ها تحصیل کرده بوده است.

بر اساس کتاب «مسیر کیمیا» نوشته مارک استاویش، نام فولکانلی (Fulcanelli) از دو کلمه تشکیل شده است. یکی از کلمات ولکان (Vulcan) کلمه روم باستان به معنای خدای آتش و دیگری کلمه ال (EL) که در کنعانی به معنای خدا است. به همین دلیل نام او به «آتش مقدس» ترجمه می‌شود.

کتاب کیمیاگری

جالب این است که آتش مقدس وستا، یک شعله ابدی مقدس در روم باستان بود. یک نظریه مبنی بر این است که فولکانلی یکی از غیب سازان مشهور فرانسوی در زمان خود بوده است. گفته می‌شود که فولکانلی یا یکی از اعضای خاندان سلطنتی سابق (والوا) یا یکی از اعضای جامعه برادران هلیوپولیس بوده است.

نمای کلیسای نوتردام و رازهای کیمیاگری واقعی

از نظر فولکانلی، کلیساها به طور کلی (به ویژه کلیسای نوتردام)، تمام دانش کیمیاگری قرون وسطی را به شیوه‌ای رمزگزاری شده در خود جای داده‌اند. او معتقد است که اصول حکمت هرتیک از طریق نمادهای غیرقابل درک برای عموم در معرض دید همگان قرار گرفته است.

به عنوان مثال نویسنده به پیوند بین هفت مدال ویرجین در نمای نوتردام با هفت فلز فرآیند کیمیاگری برای به دست آوردن طلا اشاره می‌کند. فولکانلی اساساً مطالعه هنر گوتیک نماهای نوتردام را با استفاده از نمادهای فراوان کیمیاگری آموزش می‌دهد.

کلیسای نوتردام

پنجره رز شمالی در کلیسای نوتردام متعلق به سال ۱۲۵۰ که موضوع اصلی آن عهد عتیق است.

این مسئله، مخاطبان را گیج می‌کند و این سوال را به وجود می‌آورد که استادان کیمیاگری چقدر بر دانش هرمتیک مسلط بودند و این دانش را از کجا به دست می‌آوردند؟

ماجرای فولنکالی (کیمیاگر معروف) و اکسیر جوانی

به گفته فولکانلی همه چیز در کلیسای نوتردام بخشی از کدکس کیمیاگران است؛ از هزارتویی که راهبان کلیسای جامع در آن راه می‌رفتند تا شیشه‌های رنگی که خواص نور خورشید را تغییر می‌دهند. با این حال تا به امروز بزرگ‌ترین اسرار مربوط به کلیساها نیست، بلکه مربوط به خود فولکانلی است.

فولکانلی به طرز مرموزی ناپدید شد. سپس بسیار از شاگردان او ادعا می‌کردند که فولکانلی را در دهه ۱۹۵۰ در سویل اسپانیا دیده‌اند و او بسیار جوان‌تر از سن واقعی‌اش به نظر می‌رسیده است. این مسئله برای بسیاری از افراد، شواهدی مبنی بر اثرات اکسیر جوانی بود.

کیمیاگری واقعی

در یکی از حکایت‌های مربوط به زندگی فولکانلی گفته می‌شود که فداکارترین شاگرد او (یوژن کانسلیت) ۱۰۰ گرم سرب را با موفقیت به طلا تبدیل کرده است. او این کار را در آزمایشگاه کارهای گازی سارسل در شرکت جرجی با استفاده از مقدار کمی «پودر پروجکشن» انجام داد.

به گفته لوس پاولز، یکی از نویسندگان کتاب صبح جادوگران، فولنکالی از جنگ جهانی دوم جان سالم به در برد و سپس ناپدید شد. هر تلاشی برای یافتن او با شکست مواجه شد.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا شما به کیمیاگری واقعی باور دارید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*