نامرئی کردن سربازان

آمریکا به دنبال نامرئی کردن سربازان در میدان جنگ است!

آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا با توسعه یک شنل نامرئی به دنبال نامرئی کردن سربازان در میدان جنگ است.

آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا توسعه یک شنل نامرئی را در دستور کار خود قرار داده است که در واقع یک ماده کاهنده دید محسوب می‌شود. این ماده همانند دود می‌تواند سربازان آمریکایی را مخفی کند و جایگزین مناسبی برای فسفر سفید باشد.

طرح جدید آمریکا برای نامرئی کردن سربازان

در حال حاضر ارتش آمریکا برای ایجاد دود و مخفی کردن سربازان خود از فسفر سفید استفاده می‌کند؛ ماده‌ای که سمی بوده و در اثر تماس با پوست باعث سوختگی شدید خواهد شد و اثر آن تا مدت 8 سال به طول خواهد انجامید. از این رو فسفر سفید علاوه بر غیر نظامیان، سایر سربازان آمریکایی که در طرف مقابل گرفتار شده‌اند و به ماسک دسترسی ندارند را نیز با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.

نامرئی کردن سربازان

این در حالی است که ابزار نامرئی کننده جدید دارپا از موادی تشکیل شده تا علاوه بر این که در صورت تماس با بدن عارضه‌ای به همراه نخواهد داشت، بلکه استنشاق آن نیز کاملا بی‌خطر خواهد بود. از این رو سربازان میدان جنگ برای مقابله با این ابزار به پوشیدن ماسک تنفس نیازی نخواهند داشت. دارپا در جولای 2022 این پروژه را با نام کدگذاری دید (CV) آغاز کرده و این طرح تا 4.5 سال دیگر به مرحله عملیاتی خواهد رسید.

ابزار جنگی جدیدی که آمریکا برای نامرئی کردن سربازان توسعه داده به شکل اسپری هواپخش مایع یا مواد مهندسی شده مورد استفاده قرار خواهد گرفت. طبق گفته آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا یا دارپا این ابزار نامرئی کننده به گونه‌ای عمل خواهد کرد تا دید یک طرفه را به وجود آورد؛ یعنی دشمن قادر به دیدن سربازان نخواهد بود، اما سربازان می‌توانند دشمنان را به خوبی مشاهده کنند.

نامرئی کردن سربازان

دارپا برای تحقیق، توسعه و آزمایش این مواد با چندین دانشگاه آمریکایی همکاری می‌کند تا بتوانند مواد جدید تارکننده دید را با ویژگی‌های متعدد و ذرات قابل تنظیم توسعه دهند. روهیت چاندراسکار، مدیر برنامه CV دارپا در این خصوص بیان کرد ما تیم‌هایی را برای توسعه این ابزار جدید انتخاب کردیم تا انواع جدیدی از ذرات تارکننده غیر خطرناک را توسعه دهند. به واسطه این ابزار می‌توان ستون دشمن را به خوبی مشاهده، اما در طرف دیگر ستون دشمن قادر به دیدن نیروهای خودی نخواهد بود.