حمله نماینده مجلس به آیین نامه واردات خودرو

حمله شدید نماینده مجلس به آیین نامه واردات خودرو، تمام سود به جیب خودروسازان می‌رود

جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون داخلی کشور عقیده دارد که طبق آیین نامه جدید واردات خودرو، تمام سود به جیب خودروسازان رفته و منفعتی شامل حال مردم نخواهد شد.

یکی از نمایندگانی که موافق آزادسازی واردات خودرو به شیوه درست آن بود، جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت است. کوچی از آن نمایندگانی است که به واسطه انتقادهای شدیدش در فضای مجازی و حقیقی شناخته شده و هم‌اکنون در خصوص آیین نامه واردات خودرو باز هم صحبت کرده است.

انتقاد نماینده مجلس از آیین نامه واردات خودرو

پس از انتشار متن کامل آیین نامه واردات خودرو، وزارت صمت اعلام کرد که واردات خودرو از اول مهر ماه آغاز می‌شود. به گفته جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون داخلی کشور و شوراها، بندهای آیین نامه واردات نشان می‌دهد تمامی اقشار مردم به خوبی توسط دولت و وزارت صمت رصد شده‌اند، اما همه سود ماجرا به جیب خودروسازان ریخته خواهد شد. وی خاطرنشان کرده است:

یک ایراد اساسی به این آیین‌نامه وارد است که حتما موضوع را از وزیر صمت سوال خواهم کرد؛ این که چرا در آخرین لحظات 10 درصد حقوق ورودی خودرو‌های تا سقف 10 هزار دلار را به ماده 14 قانون گمرکی تغییر دادند که بشود 30 تا 35 درصد؟ مگر قرار نبود به قشر کم‌درآمد جامعه برای خرید خودرو کمک کنیم؟ پس چه شد که در آخرین لحظه، خودرویی که می‌شد با 10 درصد عوارض، با قیمت 320 میلیون تومان به دست مردم برسد، حال باید حدودا 450 میلیون تومان شود. یعنی آقایان همین آیین‌نامه نیم‌بند را هم تغییر دادند.

حمله نماینده مجلس به آیین نامه واردات خودرو

به عقیده این نماینده مردمی، چرا باید برای واردات خودرو، دولت ارز بدهد؟ علت این که یک میلیارد ارز دولتی به مسئله واردات خودرو اختصاص داده شده چیست؟ کوچی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته در خصوص این ابهامات توضیح بدهند. به اعتقاد نماینده مرودشت در مجلس، بارها اعلام شده نیازی به ارز دولتی نیست و می‌توان به راحتی از طریق سرمایه‌گذاران قدرتمندی که در خارج داریم، خودرو وارد کنیم.

سوال بعدی که عضو کمیسیون داخلی کشور و شوراها از وزارت صمت پرسیده این است که چرا باید خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه شوند و به فروش برسند. برای چه باید واردات خودرو سقف یورویی داشته باشد و آن هم 20 هزار دلار؟ کوچی همچنین در ادامه سوالات دیگری پرسید:

چرا سقف واردات خودرو تا 20 هزار یورو؟ یعنی کسانی که خودرو‌های بالای 20 هزار یورو دارند نگران نباشند، ما کاری به کار آنها نداریم؟ یعنی به سراغ دارندگان خودرو‌هایی مثل بنز، بی ام و، پورشه و از این قبیل نخواهیم رفت؟

حمله نماینده مجلس به آیین نامه واردات خودرو

وی همچنین در پایان گفته‌های خود خاطرنشان کرد شیرینی آزادسازی واردات خودرو و تصویب آیین‌نامه واردات با توجه به گنجاندن چنین بندهایی در آن به کلی از بین رفت. به عقیده رشیدی کوچی تمامی محدودیت‌های موجود در آیین نامه واردات برای رضای خاطر خودروسازان بوده و گویا مردم هیچ سهمی نداشته‌اند.