نسخه جدید پلی استیشن 5

سونی در سکوت از نسخه جدید پلی استیشن 5 رونمایی کرد؛ تفاوت در چیست؟

نسخه جدید پلی استیشن 5 که به تازگی در استرالیا عرضه شده است، سبک‌تر از نسخه‌های قبلی خواهد بود. اما دیگر تفاوت‌های آن با مدل‌های قدیمی PS5 چیست؟

سونی به دور از هرگونه هیاهوی تبلیغاتی، دو نسخه جدید از کنسول‌های پلی استیشن 5 خود را در استرالیا رونمایی کرد. این مدل‌های PS5 از لحاظ ظاهری دقیقا مشابه با نسخه‌های کنونی هستند و تفاوت‌های آن‌ها تنها به خط تولیدشان برمی‌گردد.‌ در نتیجه این تفاوت‌های جزیی، وزن هر دو نسخه استاندارد و دیجیتال پلی استیشن 5 کم‌تر از قبل شده است.

نسخه های جدید پلی استیشن 5 با کدهای CFI-1200A و CFI-1200B از جانب سونی به دست فروشگاه‌های استرالیایی رسیده است. این نسخه‌های جدید، جایگزین سری محصولات با کدهای CFI-1100A و CFI-1100B خواهند شد که خود در سال 2021 جای مدل‌های CFI-1000A و CFI-1000B را گرفتند. البته این تغییر در کدهای محصول برای خریداران هیچ معنای خاصی نخواهد داشت و تنها به تفاوت‌های جزیی در خط تولید اشاره دارد.

نسخه جدید پلی استیشن 5؛ شبیه به قبل، اما سبک‌تر

تنها تفاوت مدل‌های جدید PS5 با مدل‌های پیشین را باید وزن کم‌تر آن‌ها دانست؛ به طوری که هر دو نسخه استاندارد (دیسک‌خور) و دیجیتال از این مدل حدودا دویست گرم سبک‌تر از نسل قبلی خود هستند. بنابراین وزن مدل معمولی از نسخه جدید برابر با 3.9 کیلوگرم و وزن نسخه دیجیتال 3.4 کیلوگرم خواهد بود.

نسخه جدید پلی استیشن 5

این تفاوت وزن تنها چیزی است که از این مدل‌های جدید پلی استیشن 5 می دانیم. این محصولات هنوز به دست مشتریان استرالیایی نرسیده است؛ بنابراین هنوز نمی‌توان در خصوص تغییرات داخلی آن‌ها اظهار نظر قطعی داشت.

بر اساس تغییراتی که نسل‌های مختلف پلی استیشن 5 با آن‌ها روبرو بوده‌اند، وزن نسخه‌های مختلف این کنسول به شرح زیر است:

  • نسخه استاندارد CFI-1000A (2020): وزن 4.5 کیلوگرم
  • نسخه دیجیتال CFI-1000B (2020): وزن 3.9 کیلوگرم
  • نسخه استاندارد CFI-1100A (2021): وزن 4.2 کیلوگرم
  • نسخه دیجیتال CFI-1100B (2021): وزن 3.6 کیلوگرم
  • نسخه استاندارد CFI-1200A (2022): وزن 3.9 کیلوگرم
  • نسخه دیجیتال CFI-1200B (2022): وزن 3.4 کیلوگرم

این نسخه های جدید پلی استیشن 5 فعلا تنها در استرالیا عرضه شده‌اند؛ اما دیر یا زود گیمرهای سایر مناطق دنیا هم قادر به خرید آن‌ها خواهند بود. برای این که متوجه شوید کدام نسخه از این کنسول را خریداری می‌کنید، لازم است به شماره مدل آن که به صورت حروف ریزی در زیر جعبه نوشته می‌شود، دقت کنید.

آیا خبری از مدل اسلیم یا پروی PS5 خواهد بود؟

کنسول پلی استیشن 5 از زمان عرضه در سال 2020 زندگی عجیب و غریبی داشته است. در ماه‌های ابتدایی، سونی با کمبود شدید قطعات در سایه بحران جهانی نیمه‌رساناها روبرو بود و از این رو زنجیره تامین آن در نقاط مختلف دنیا با کمبودهای شدیدی همراه شد.

این کمپانی ژاپنی همچنین مدتی پیش تصمیم به افزایش قیمت پلی استیشن 5 گرفت و بحران اقتصادی و افزایش نرخ تورم را دلیل این افزایش قیمت توصیف کرد.

نسخه جدید پلی استیشن 5

بر اساس همه این دلایل، نمی‌توان به عرضه کنسول پلی استیشن 5 اسلیم یا پرو، حداقل در آینده نزدیک امیدوار بود. البته این احتمال وجود دارد که سونی از هم اکنون مشغول کار بر روی این کنسول‌ها باشد؛ اما شرایط کنونی بازار به هیچ عنوان برای عرضه مدل‌های جدید مهیا نیست.

در هر صورت، آن چه مشخص است، این است که سونی در حال بهبود جزیی کنسول پلی استیشن 5 از یک مدل تا مدل‌های دیگر است و سعی دارد به هر نحوی که شده تعداد کنسول‌های تولیدی خود را افزایش دهد.