کارهایی که هرگز تصور نمی‌کردید پلی استیشن 5 قادر به انجام آنها باشد

کارهایی که هرگز تصور نمی‌کردید پلی استیشن 5 قادر به انجام آنها باشد

تشخیص بهبود‌های گرافیکی و سخت‌افزاری پلی استیشن 5 کار سختی نیست. با این‌حال ویژگی‌های جالبی در کنسول جدید سونی وجود دارد که کمتر مورد توجه و شناخت قرار گرفته است.

پلی استیشن 5 بدون شک از لحاظ قدرت پردازشی و گرافیکی یک پله بالاتر از نسل قبلی، یعنی PS4 است. با این حال، جدا از ارتقاهای آشکار که در هر نسل اتفاق می‌افتد، برخی از قابلیت‌های کمتر شناخته شده در پلی استیشن 5 وجود دارد که این دستگاه را به‌طور کامل از نسل‌های پیشین خود متمایز کرده است. اگر از کاربران این کنسول جذاب به‌شمار می‌روید، احتمالا از برخی ویژ‌گی‌های آن بی‌اطلاع باشید که می‌توانند کاملا کارآمد و در راستای بهبود تجربه کاربری موثر باشند.

پلی استیشن 5 از چند گزینه برای ارتقای حافظه ذخیره سازی برخوردار است

کارهایی که هرگز تصور نمی‌کردید پلی استیشن 5 قادر به انجام آنها باشد

PS5 با یک حافظه پرسرعت SSD عرضه می‌شود و اگر پیش از این به کند بودن زمان بارگذاری و راه اندازی کنسول خود عادت کرده بودید، با بهبودی کاملا محسوس مواجه خواهید شد. با این حال این حافظه استفاده شده یک کمبود عمده دارد، آن هم محدود بودن ظرفیت 825 گیگابایتی آن است، با این حال از همین مقدار نیز تنها 667 گیگابایت فضای خالی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. با توجه به حجم بالای بازی‌های مدرن، حافظه دستگاه به‌سرعت پر می‌شود، این مسئله خصوصا در آینده که بازی‌های اختصاصی بیش‌تری برای این پلتفرم منتشر شود، به چشم خواهد آمد.

خوشبختانه برای رفع این مشکل، از جانب سونی راه حلی اندیشیده شده است. پلی استیشن 5 از یک اسلات توسعه دهنده M.2 برخوردار است که می‌توانید از آن برای اضافه کردن یک حافظه SSD دیگر از نوع NVMe به کنسول خود استفاده کنید. فرآیند افزودن SSD M.2 کاری نسبتا ساده است، اما قبل از خرید این حافظه، باید از الزامات مورد نیاز درایوهایی که سونی در سایت پشتیبانی پلی استیشن ارائه داده، باخبر باشید. اگر از بودجه کافی برای این کار برخوردار هستید، اضافه کردن یک حافظه SSD از نوع M.2 می‌تواند فضای ذخیره سازی سریع کنسول شما را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

اگر مجموعه‌ای بزرگ و حجیم از بازی‌های دیجیتال PS4 را در اختیار دارید، خرید یک هارد HDD یا حافظه SSD خارجی (اکسترنال) انتخابی مقرون به صرفه محسوب می‌شود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که بازی‌های اختصاصی PS5 از طریق درایو خارجی بوت نخواهند شد و این عمل صرفا به بازی‌های مختص پلی استیشن 4 محدود است. این کار باعث می‌شود حافظه اکسترنال برای افرادی که مالک تعداد بالایی از بازی‌های PS4 هستند و قصد کوچ به کنسول پلی استیشن 4 را دارند، انتخابی مقرون به صرفه باشد.

تمیز کردن پلی استیشن 5 فرآیندی نسبتا آسان است

کارهایی که هرگز تصور نمی‌کردید پلی استیشن 5 قادر به انجام آنها باشد

اگر به تازگی این کنسول را خریداری کرده‌اید، نیازی به انجام پاک‌سازی‌های داخلی نیست، اما اطلاع از آن به‌طور قطع در آینده به‌کارتان خواهد آمد. یکی از دردسرهای موجود در کنسول‌های جدید، تجمع و اشباع گرد و غبار در داخل دستگاه است. متاسفانه باز کردن یک کنسول و پاک‌سازی آن همیشه آسان نبوده اما در PS5 این فرآیند بسیار ساده تر شده است.

این یکی از اولین ویژگی‌های جدید در PS5 محسوب می‌شود که کاملا کارآمد و قابل توجه است. برای تمیزکاری و از بین بردن گرد و غبار موجود در PS5، تنها کار مورد نیاز برداشتن صفحات جانبی و خارج کردن گرد و غبار به‌وسیله جارو برقی از دو غبارگیر تعبیه شده در کنسول است.

به یاد داشته باشید که گرما یک معضل جدی برای بهره‌وری دستگاه بوده و تجمع بیش از حد گرد و غبار باعث خواهد شد تا فن‌های خنک کننده و هیت سینک‌های تعبیه شده در PS5 در انجام کار خود با مشکل روبرو شوند. پاک‌سازی کنسول از هرگونه گرد و غبار اضافی، برای یک یا دو بار در سال جهت کاهش دما و عملکرد بهتر توصیه می‌شود.

بهبود برخی از بازی‌های PS4 در پلی استیشن 5 با ویژگی Game Boost

کارهایی که هرگز تصور نمی‌کردید پلی استیشن 5 قادر به انجام آنها باشد

کنسول جدید سونی با اکثر عناوین PS4 به لطف ویژگی پشتیبانی از بازی‌های نسل قبل سازگاری کامل دارد. اکثر این بازی‌ها با عملکردی همانند اجرا در PS4 عمل می‌کنند، اما برخی از آنها از به لطف ویژگی جدید PS5 به‌نام “Game Boost”، از پیشرفت‌های بزرگ‌تری بهره‌مند شده‌اند.

قابلیت Game Boost به عناوین اختصاصی PS4 این قابلیت را داده تا با نرخ فریم و حتی رزولوشن بالاتر در هنگام اجرا بر روی پلی استیشن 5 عمل کنند. به‌نظر می‌رسد این وظیفه بر دوش سازندگان است این ویژگی اضافه را در بازی‌های خود اعمال کنند، بنابراینن همان‌طور که مشخص است، بسیاری از بازی‌های شخص اول سونی از مزایای این ویژگی بهره‌مند هستند.

عناوینی نظیر God of War، Ghost of Tsushima، Horizon Zero Dawn در حال حاضر از قابلیت گیم بوست پشتیبانی می‌کنند، بنابراین اگر هرکدام از این بازی‌ها را در اختیار دارید، احتمالا ارزش نصب به‌روزرسانی‌های منتشر شده را داشته باشند.

ویژگی Control Center در PS5 مزیتی بزرگ در بهبود رابط کاربری است

کارهایی که هرگز تصور نمی‌کردید پلی استیشن 5 قادر به انجام آنها باشد

شکی نیست که بازی‌های جدید در قیاس با نسل‌های پیشین سخت‌افزاری، بسیاری پیچیده‌تر شده‌اند. بنابراین احتمالا در تلاش برای تکمیل یک چالش یا یافتن یک آیتم مخفی گرفتار خواهید شد و وقتی این اتفاق بیفتد، اکثر ما برای جستجوی راه حل، به اینترنت روی می‌آوریم. چه از طریق رسانه‌های اجتماعی مانند Reddit یا به‌وسیله دیگر منابع و فروم‌ها برای حل مسائل بازی اقدام کنیم، در نهایت فضای اینترنت لبریز از نکات و ترفندهای گوناگون برای تقریبا هر گونه بازی است.

با پلی استیشن 5، لزوما نیازی به کنار گذاشتن بازی جهت کمک گرفتن برای حل یک چالش نیست. اگر از مشترکین سرویس پلی استیشن پلاس هستید و بازی در حال انجام شما نیز از آن پشتیبانی می‌کند، می‌توانید با فشردن دکمه PS بر روی کنترلر خود به بخش Control Center وارد شوید و برای بخش‌های دشوار یا هنگام جستجوی کلکسیون‌ها، مستقیما از توسعه‌دهندگان بازی کمک بگیرید.

با این حال در نظر داشته باشید که این ویژگی برای همه بازی‌ها پشتیبانی نمی‌شود. در نهایت به سازندگان بازی بستگی دارد که آن را پیاده سازی کنند. با اینکه سونی احتمالا استودیوهای سازنده بازی را به انجام این کار برای بازی‌های اول شخص خود ملزم خواهد کرد، اما پشتیبانی در ارتباط با عناوین سوم شخص ممکن است ضعیف‌تر باشد.

PS5 به فعالیت‌های Single-Player (بازی تک نفره) و لیدربوردهای اسپیدران مجهز است

کارهایی که هرگز تصور نمی‌کردید پلی استیشن 5 قادر به انجام آنها باشد

بخش Control Center در PS5 وظیفه‌ای فراتر از ارائه راهنمایی را در نقاط دشوار ارائه می‌دهد. وقتی در یک بازی تک نفره به این بخش وارد شوید، به احتمال زیاد با یک سری از کارت‌های Activity مواجه خواهید شد. این کارت‌ها می‌توانند شما را به فعالیت‌ها یا ماموریت‌های جانبی انجام نشده وارد کند یا پیشرفت شما در تروفی‌هایی که هنوز کسب نکرده‌اید را گزارش دهد. کارت‌ها همچنین می‌توانند به تخمین‌های زمانی برای تکمیل فعالیت‌ها بر حسب عادات بازی شما بپردازند.

اگر در یک بازی تک نفره گیر افتاده‌اید و نمی‌دانید که برای حرکت بعدی باید چه کرد، بررسی Control Center برای فعالیت‌ها می‌تواند ایده خوبی باشد (البته با این فرض که بازی شما از Activities پشتیبانی کند). برخی از بازی‌های چندنفره نیز از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند، به‌خصوص اگر دوستانی دارید که آن عناوین را بازی می‌کنند. با این‌حال، این خصوصیت تا حد زیادی به تصمیم سازندگان برای اعمال آن بستگی دارد. قابلیت Activities برای افرادی که عاشق تکمیل کردن بی چون و چرای بازی خود هستند و می‌خواهند سنگ تمام بگذارند بسیار کارآمد است.

Control Center همچنین چالش‌ها را در بازی‌های مورد پشتیبانی نشان می‌دهد. این چالش‌ها می‌توانند شما و دوستانتان را حتی در بازی‌های تک نفره در مقابل یکدیگر قرار دهند. احتمالا واضح‌ترین کاربرد چالش‌ها، اجرای سریع بخش‌های انفرادی در بازی‌ها محسوب می‌شود. این بخش همچنین لیدربوردهای دوستان و همچنین بخش‌های جهانی را نیز نمایش می‌دهد، بنابراین می‌توانید ببینید که چگونه زمان‌ها و امتیازات شما در بین دوستان و مخاطبان جهانی بازی قرار می‌گیرد.

پلی استیشن ۵ از امکان اشتراک‌گذاری صفحه با دوستان، حتی در حین بازی برخوردار است

کارهایی که هرگز تصور نمی‌کردید پلی استیشن 5 قادر به انجام آنها باشد

با تجهیز سخت‌افزار قدرتمندتر، به‌طور طبیعی ویژگی‌های اجتماعی بیش‌تر نیز ارائه می‌شود. PS5 به شما این امکان را می‌دهد که نمایشگر خود را با دوستان و افراد حاضر در مهمانی خود به اشتراک بگذارید و به آنها این امکان را داده تا به تماشای بازی شما بنشینند. اگرچه این فناوری چندان جدید و مبتکرانه نیست و مدتی است که با رشد آن در صنعت استریم بازی‌ها مواجه هستیم، اما وقتی در عمل انجام شده قرار می‌گیرید و برای مثال می‌توانید بازی دوست خود را در حین انجام گیم‌پلی خود با استفاده از قابلیت تصویر در تصویر پخش کنید، بسیار جالب خواهد شد.

این ویژگی می‌تواند به طور ویژه‌ای در هنگام انجام یک بازی چندنفره با دوستان به‌کار گرفته شود، زیرا این امکان فراهم می‌شود که نبرد یا مسابقه را از دو زاویه متفاوت مشاهده کنید. می‌توانید گیم‌پلی دوست خود را از طریق ویژگی‌ تصویر در تصویر PS5 روی بازی خود قرار دهید یا به‌وسیله استریم آنها را در گوشه‌ای جای داده تا مزاحم گیم پلی شما نشود.

با PS5 به بازی با دوستان خود در نسل‌های مختلف بپردازید

کارهایی که هرگز تصور نمی‌کردید پلی استیشن 5 قادر به انجام آنها باشد

آخرین ویژگی قابل ذکر در پلی استیشن 5 احتمالا با توجه به تمرکز فعلی روی کراس پلتفرم و بازی بین نسلی، چندان غافل‌گیرکننده نیست. اما می‌توانید بدین وسیله با دوستان خود که هنوز در پلتفرم PS4 هستند، بازی کنید. با توجه به اینکه PS5 هنوز نتوانسته به‌طور کامل جای نسل قبل را بگیرد، این قابلیت بیش‌تر به چشم می‌آید.

از آنجایی‌که فهرست دوستان شما بین نسل‌های مختلف در حال جهش و تغییر است، بازی با آنها از طریق PS4 به آسانی دعوت آنها و پیوستن به یک مهمانی است. بدیهی است که بازی چندنفره‌ای که در حال انجامش هستید نیازی به پشتیبانی از بازی بین نسلی را ندارد، بنابراین سازندگان باید این قابلیت را در عناوین خود پیاده‌سازی کنند. با این‌حال، امیدواریم که دولوپرهای بیش‌تری از ایده بازی‌های Cross-Gen (بین نسلی) در محصولات خود استفاده کنند.

جمع‌بندی

طرفداران متعصب PS5 احتمالا از قبل به بررسی جنبه‌های خاص و شخصی این کنسول پرداخته‌اند، اما امیدواریم با برجسته کردن برخی از ویژگی‌های کمتر شناخته شده، به گیمرهایی که به‌تازگی وارد این پلتفرم شده‌اند یا افرادی که ویژگی‌های کامل این دستگاه را بررسی نکرده‌اند، کمک کرده باشیم. کنسول جدید سونی از چندین جهت پلتفرمی چشم‌گیر و قابل توجه است و بسیاری از قابلیت‌های موجود در آن باعث شده تا احساس کنیم با یک دستگاه از نسل کاملا جدید و امروزی سر و کار داریم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*