سایت 5G ایرانسل

یکصد و ششمین سایت 5G ایرانسل توسط وزیر ارتباطات در تبریز افتتاح شد

وزیر ارتباطات یکصد و ششمین سایت 5G ایرانسل را افتتاح کرد. این سایت 5 جی ایرانسل از طریق ارتباط آنلاین در شهر تبریز به بهره‌برداری رسید.

روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکصد و ششمین سایت 5G ایرانسل را در تبریز افتتاح کرد. این سایت که چهارمین سایت 5G ایرانسل در شهر تبریز محسوب می‌شود، به نمایندگی از 87 سایت جدید نسل پنج ایرانسل توسط عیسی زارع پور به بهره‌برداری رسید تا تعداد سایت های 5G ایرانسل در سراسر کشور به 106 عدد برسد.

علاوه بر این، روز گذشته شاهد افتتاح 72 سایت جدید ارتباطی ایرانسل در 128 روستا، تکمیل فاز اول پروژه بهره‌برداری از لایه جدید فرکانسی 2300 مگاهرتز در شبکه پهن باند ایرانسل و آغاز فاز دوم این پروژه و همچنین بهره‌برداری از پروژه توسعه ظرفیت مرکز سوئیچینگ ایرانسل در استان البرز بودیم.

روابط عمومی ایرانسل اعلام کرد، مراسم افتتاح پروژه‌های ارتباطی جدید به مناسبت هفته دولت در عصر روز سه شنبه هشتم شهریور 1401 با حضور برخی مسئولان از جمله عیسی زارع پور (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات)، دکتر مصطفی طاهری (رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی)، دکتر صادق عباسی شاهکوه (معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یا رگولاتوری)، دکتر امیر محمدزاده لاجوردی (معاون وزیر و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت)، دکتر محمد خوانساری (معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران)، مهندس ایرج روحی (مشاور وزیر در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق روستایی و مجری طرح خدمات عمومی اجباری)، مهندس علی اصغر انصاری (معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مجری و دبیر شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات)، دکتر بیژن عباسی آرند (مدیرعامل شرکت ایرانسل) و همچنین تعدادی از مدیران عامل اپراتورهای ارتباطی، مدیران و فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و اصحاب رسانه در سالن همایش‌های شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

سایت 5G ایرانسل

چهارمین سایت 5G ایرانسل در تبریز

وزیر ارتباطات در این مراسم، یکصد و ششمین سایت 5G ایرانسل را از طریق ارتباط آنلاین در شهر تبریز افتتاح کرد. این سایت، چهارمین سایت نسل پنجم شهر تبریز محسوب می‌شود و به نمایندگی از 87 سایت جدید 5 جی ایرانسل به بهره‌برداری رسید. 3 سایت 5G قبلی در شهر تبریز نیز توسط ایرانسل افتتاح شده و مردم این شهر می‌توانند از خدمات آن بهره ببرند.

ایرانسل به عنوان اولین ارائه دهنده خدمات 5G و همچنین رکورددار سرعت اینترنت با سرعت 3.909 گیگابیت بر ثانیه و تعداد سایت‌های 5G در ایران با تعداد 106 سایت در سراسر کشور، اولین سایت تجاری 5G خود را در روز 1 مرداد 1399 در ایران افتتاح کرده بود. این اپراتور در سال‌های 1399 و 1400، آمار سایت‌های خود را به 9 عدد رساند و با راه‌اندازی 10 سایت جدید در سراسر کشور، پروژه توسعه فراگیر نسل پنج در ایران را با هدف‌گذاری برای نصب 460 سایت 5جی از 27 اردیبهشت 1401 پیگیری کرد.

از روز 27 اردیبهشت امسال تا امروز، از این 460 سایت تعداد 87 سایت در استان‌های مختلف کشور افتتاح شد که سه مورد آن در شهر تبریز واقع شده است. حالا در مراسمی که روز گذشته برگزار شد، ایرانسل چهارمین سایت 5G نیز در تبریز را راه‌اندازی کرد که یکصد و ششمین سایت 5G این شرکت در سراسر کشور محسوب می‌شود.

بخش دیگری از مراسم روز گذشته به افتتاح 72 سایت جدید ارتباطی ایرانسل در 128 روستا اختصاص داشت. ایرانسل به عنوان اپراتور پیشرو در توسعه اینترنت پرسرعت روستایی در ادامه‌ی پروژه اتصال روستاهای بالای 20 خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات و فراهم کردن دسترسی روستاییان به اینترنت پرسرعت، تعداد 72 سایت ارتباطی روستایی را از محل بودجه USO وزارت ارتباطات به منظور اتصال 128 روستا به شبکه ملی اطلاعات در استان‌های مختلف کشور به بهره‌برداری رساند تا روستاییان عزیز بتوانند از خدمات آن استفاده کنند.

سایت 5G ایرانسل

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با برقراری یک ارتباط آنلاین با روستای خانقاه سفلی در شهرستان سنقر استان کرمانشاه، سایت ارتباطی روستایی ایرانسل را در این روستا به نمایندگی از سایر سایت‌های ارتباطی روستایی ایرانسل افتتاح کرد. سید ابوالفضل محمدی (مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمانشاه)، غلامرضا مرتضوی (فرماندار شهرستان سنقر و کلیایی)، علیرضا رفیعی (مدیر ارشد منطقه‌ای ایرانسل) و تعدادی از مدیران محلی در آیین افتتاح این سایت ارتباطی روستایی حاضر بودند.

پروژه بهره‌برداری از لایه جدید فرکانسی 2300 مگاهرتز

علاوه بر این در مراسم روز سه شنبه شاهد تکمیل فاز اول پروژه بهره‌برداری از لایه جدید فرکانسی 2300 مگاهرتز در شبکه پهن باند ایرانسل و شروع فاز دوم این پروژه در حضور وزیر ارتباطات بودیم. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) در تیرماه 1400 باند فرکانسی 2300 مگاهرتز را به اپراتورهای تلفن همراه اختصاص داد و ایرانسل نیز به عنوان اپراتور پیشرو در نصب تجهیزات و راه‌اندازی لایه جدید مبتنی بر این باند فرکانسی، در دهه فجر سال گذشته 50 سایت ارتباطی مجهز به لایه جدید 2300 مگاهرتز را در شبکه پهن باند همراه خود رونمایی کرد.

دیروز فاز اول این پروژه رسما تکمیل و توسط وزیر ارتباطات افتتاح شد که این فاز شامل تجهیز 700 سایت بود. عیسی زارع پور در دهه فجر 1400 و در زمان آغاز این پروژه، از ایرانسل به عنوان نخستین اپراتوری که موفق شد لایه جدید فرکانسی 2300 مگاهرتز را در شبکه خود راه‌اندازی کند، تقدیر و تشکر کرده بود. وی همچنین از سایر اپراتورهای تلفن همراه درخواست کرد تا با الگوگیری از اقدام ایرانسل، قدم‌های سریع‌تری برای اجرای پروژه‌های مشابه در شبکه خود بردارند.

قرار است در فاز دوم این پروژه هم 2500 سایت پهن باند ایرانسل از این لایه فرکانسی به بهره‌برداری برسد. بخش بعدی مراسم روز گذشته، بهره‌برداری از پروژه توسعه ظرفیت مرکز سوئیچینگ ایرانسل در استان البرز بود. ایرانسل این پروژه را با سرمایه‌گذاری حدود 518 میلیارد تومانی احداث کرد. این پروژه، بستری برای توسعه شبکه 5G در استان البرز بر اساس نیازمندی‌های مردم این منطقه بوده و با ظرفیت مجموع 81 رک در سه طبقه، شامل مراکز توزیع انرژی و سالن‌های ارتباطی، با فناوری روز دنیا و ملاحظات پایداری سازه‌ای، سامانه برق و خنک‌کننده پایدار و سامانه‌های کنترل و مانیتورینگ زیرساخت‌های اصلی طراحی شده و ایرانسل آن را طی یازده ماه به اجرا درآورده است.

احداث این مرکز باعث می‌شود میزان تاخیر در ارسال داده از سمت استان البرز و مناطق همجوار به شدت کاهش پیدا کند و شرایط برای توسعه خدمات 5G در این منطقه مهیا شود.

سایت 5G ایرانسل

بیژن عباسی آرند، مدیرعامل شرکت ایرانسل در این مراسم به پروژه توسعه فراگیر 5G ایرانسل اشاره کرد و گفت ظرفیت هسته شبکه ایرانسل به میزان 800 گیگابیت بر ثانیه افزایش پیدا کرده و از حدود دو سال پیش، طرح ابری‌سازی یا Cloudification هسته شبکه ایرانسل زیر بار رفته و از این پس نیز توسعه شبکه با این فناوری انجام خواهد شد.

مدیرعامل ایرانسل اظهار کرد در حال حاضر 2 میلیون و 400 هزار گوشی نسل پنج در شبکه ایرانسل فعال است، اما به خاطر اعمال سیاست‌های تحریمی توسط شرکت‌های تولیدکننده، فقط 970 هزار مورد از این گوشی‌ها قابلیت استفاده از خدمات 5G را دارند و اصطلاحا آنلاک هستند. در این بین، 75 هزار دستگاه از این گوشی‌ها از اینترنت 5G ایرانسل استفاده می‌کنند.

وی در خصوص تکمیل فاز اول پروژه بهره‌برداری از لایه جدید فرکانسی 2300 مگاهرتز در شبکه پهن باند ایرانسل بیان کرد 1800 سایت دیگر نیز تجهیز شده و در فاز دوم این پروژه به مجموع 2500 سایت خواهیم رسید. علاوه بر این ایرانسل قصد دارد 300 سایت جدید روستایی را برای پوشش 560 روستای دیگر تا پایان سال جاری راه‌اندازی کند.

عباسی آرند درباره ویژگی‌های پروژه توسعه ظرفیت مرکز سوئیچینگ ایرانسل در استان البرز خاطرنشان کرد دیتاسنتر ایرانسل در شهر مشهد نیز تا یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و ساخت دیتاسنتر در بابل و همدان نیز در دستور کار قرار دارد. او از شرکت ارتباطات زیرساخت برای همکاری در این زمینه تشکر کرد و خواستار توسعه درگاه‌های اینترنت در استان‌های مختلف به منظور ایجاد تجربه بهتر برای کاربران شد. مدیرعامل ایرانسل در رابطه با درخواست چند باره رگولاتوری ارتباطات جهت پیوستن ایرانسل به پروژه اتصال فیبر نوری به منازل یا FTTH این گونه توضیح داد:

فیبر نوری زیرساخت اصلی کشور بوده و وزارت ارتباطات نیز به درستی برای توسعه‌ی آن برنامه‌ریزی کرده است. ما هم اگر از طرف دوستان در سازمان تنظیم مقررات کمی انعطاف ببینیم، خیلی علاقه داریم که به این پروژه که به حجم سرمایه‌گذاری قابل توجهی نیاز دارد، بپیوندیم و در آن مشارکت داشته باشیم. پیشنهاد ما این است که در بحث دسترسی، پهن باند را به صورت ترکیبی ارائه کنیم و روی ارائه فیبر مبتنی بر ثابت یا همراه به طور خاص اصرار نداشته باشیم.

وی بر لزوم ایجاد تعادل بین خدمات اینترنت همراه و ثابت تاکید کرد و گفت باید نظام تعرفه‌گذاری اصلاح شود و برای این که مردم به استفاده از خدمات ثابت در منازلشان بیشتر رغبت پیدا کنند، بایستی تفاوت معناداری در تعرفه موبایل نسبت به ثابت به وجود بیاید. عباسی آرند افزود ظرفیت شبکه موبایل واقعا در حال اشباع شدن است و اپراتورهای تلفن همراه هر چه در توان دارند برای توسعه شبکه هزینه می‌کنند. برای ارتقای کیفیت خدمات اینترنت به سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز داریم و به این منظور باید افزایش درآمد داشته باشیم. لازم است که این زنجیره را با هم ببینیم تا بتوانیم خدمات باکیفیت‌تری را در اختیار مردم عزیز کشورمان قرار دهیم.

سایت 5G ایرانسل

لزوم بهره‌برداری حداکثری از فناوری اطلاعات و ارتباطات

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در مراسم روز گذشته، بهره‌برداری حداکثری از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تحول دیجیتال و حل مشکلات کشور را راهبرد کلان در برنامه هفتم توسعه کشور دانست و از فعالان و صاحب‌نظران این حوزه درخواست کرد تا نظر خود را درباره احکام این برنامه اعلام کرده و در این بخش شرکت داشته باشند.

وزیر ارتباطات به تشکیل کارگروه تحول دیجیتال در دی ماه سال گذشته با تفویض اختیارات رئیس جمهوری و هیات وزیران و همچنین مصوبه‌هایی که اخیرا باعث افزایش بودجه این وزارتخانه شده اشاره کرد و گفت فناوری اطلاعات و ارتباطات قادر است بسیاری از مشکلات کشور را در بخش‌های مختلف حل کند و در حال حاضر فرصت ویژه‌ای برای این امر به وجود آمده است.

سایت 5G ایرانسل

وی در خصوص موانع قانونی بر سر راه توسعه و فعالیت کسب و کارهای نوپا و دانش‌بنیان‌ها اظهار کرد برای ادامه حیات کسب و کارها و پلتفرم‌ها نیازمند حمایت‌های قانونی و قضایی هستیم و ما در تمام زمینه‌ها تلاش خود را کرده‌ایم تا فضایی امن و پویا را ایجاد کنیم. زارع پور درباره تکمیل فاز اول پروژه بهره‌برداری از لایه جدید فرکانسی 2300 مگاهرتز در شبکه پهن باند ایرانسل و شروع فاز دوم این پروژه بیان کرد:

با توجه به در پیش بودن ارائه لایه فرکانسی 3500 مگاهرتز از سوی وزارت ارتباطات، از سایر اپراتورهای تلفن همراه نیز دعوت می‌کنیم که به منظور ارتقای شبکه و توسعه سرعت برای کاربران، اقدامات مشابهی را جهت توسعه شبکه خود و بهره‌برداری از لایه فرکانسی 2300 مگاهرتز در دستور کار قرار دهند.

سایت 5G ایرانسل

انتقاد از عدم افزایش پلکانی تعرفه‌ها

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یا رگولاتوری نیز در این مراسم صحبت‌های خود را مطرح کرد و گفت در دولت گذشته جلوی افزایش پلکانی و تدریجی تعرفه‌های اپراتورها گرفته شد که این امر، امکان سرمایه‌گذاری را از اپراتورها سلب کرد. به گفته صادق عباسی شاهکوه، ای کاش افزایش تعرفه‌ها به صورت تدریجی اعمال می‌شد، اما الان چاره‌ای جز افزایش غیر پلکانی نداریم؛ چرا که ظرفیت شبکه موبایل در حال اشباع شده است و در این صورت دیگر شبکه‌ای وجود نخواهد داشت که مردم از آن سرویس بگیرند.

عباسی شاهکوه اظهار کرد وضعیت درآمدی اپراتورهای تلفن همراه خوب نیست و در صورتی که این روند ادامه داشته باشد، هشدار می‌دهیم که شبکه موبایل ما طی دو سال آینده به سرنوشت شبکه ثابت مبتلا می‌شود. از سوی دیگر، شبکه انتقال مخابرات که پشتوانه تمام شبکه‌ها است به دلیل افزایش پیدا نکردن تعرفه‌ها و نبود سرمایه‌گذاری لازم، به بازسازی نیاز دارد و باید به داد آن برسیم.

وی از توسعه نسل پنجم تلفن همراه و کار خوبی که شروع شده ابراز خوشنودی کرد و گفت در حال حاضر بیش از 100 سایت 5G در سراسر کشور به بهره‌برداری رسیده و امیدواریم تا انتهای امسال، این تعداد به 600 سایت برسد تا مردم به تدریج بتوانند سرعت اینترنت 5G را از نزدیک حس کنند. البته توسعه نسل پنج بدون فیبر نوری امکان‌پذیر نیست و از ایرانسل نیز می‌خواهیم در این پروژه وارد شده و شرکت داشته باشند.

سایت 5G ایرانسل

در انتها، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص ضعف‌های موجود در زیرساخت‌های حکمرانی دیجیتال، بیان کرد تقویت این بخش باعث ایجاد توان برای برداشتن قدم‌های موثرتر و مهم‌تر در راه رسیدن به دولت هوشمند خواهد شد. همچنین در مراسم روز گذشته، تعدادی از پروژه‌های فناوری اطلاعات مانند پروژه‌های اتصال فیبر نوری به منازل در شهرهای یزد و رشت افتتاح شدند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*