کلبه مرد حفره

تنهاترین انسان جهان هم درگذشت

تنهاترین انسان جهان، ملقب به «مرد حفره»، آخرین بازمانده قبیله‌ای بومی واقع در آمازون بود که اعضای آن به طرز وحشیانه‌ای به قتل رسیده بودند.

جسد تنهاترین انسان جهان، در یک ننو (نوعی تخت چوبی) که با تعدادی پر تزئین شده بود، به عنوان آخرین عضو قبلیه بومی تانارو، پیدا شد. به مدت 26 سال، یعنی قریب به 9500 شبانه‌روز، مردی که حتی نامش مشخص نیست، بدون تماس با هیچ فرد دیگری،به حیات خود ادامه می‌داد. او به دلیل ده‌ها گودال عمیقی که احتمالا به منظور کشف جهانی گسترده‌تر حفر کرده بود، به «مرد حفره» نیز شهرت داشت. خانه تنهاترین انسان جهان، واقع در جنگلی بارانی به مساحت 8000 هکتار، مانند یک جزیره در میان دریایی از مزارع و گاوداری‌ها بنا شده بود.

او در آخرین سال‌های زندگی خود، به عنوان نماد مقاومت بومی شناخته شده بود. در 27 آگوست 2022، مقامات آژانس امور بومی برزیل (Funai) اعلام کردند که این مرد تقریبا 60 ساله، به دلایل طبیعی درگذشته است.

فیونا واتسون، مدیر تحقیقات و حمایت Survival International، به عنوان یک سازمان جهانی که برای محافظت از مردم قبایل فعالیت دارد، گفت:

او در عین مقاومت، نماد خشونت و ظلم وحشتناکی بود که بر مردم بومی سراسر جهان به‌منظور اهداف سودجویانه و استعماری تحمیل شد. ما تنها می‌توانیم تصور کنیم که او در زندگی‌اش شاهد چه وحشی‌گری‌هایی بوده و با وجود کشته شدن دیگر اعضای قبلیه خود و انزوای شدید، قاطعانه در برابر تمام تلاش‌ها برای برقراری تماس مقاومت کرد و به همگان ثابت کرد که می‌خواهد در تنهایی به زندگی ادامه دهد.

آخرین بازمانده قبیله آمازون

از آغاز دهه 70 میلادی، قبیله مرد حفره، هدف یک قتل عام خونین قرار گرفت. بخش حاصل‌خیر آن از جنگل‌های آمازون غربی برزیل، در منطقه بومی تانارو در ایالت روندونیا در مرز بولیوی، مورد علاقه کشاورزان، چوب‌برها، دامداران و معدن‌چیان قرار گرفت.

مردم این قبیله، بدون حمایت مناسب دولت، به طرز وحشیانه‌ای کشته شدند. در اوایل دهه 90 میلادی، تنها هفت عضو قبلیه باقی ماندند و شش نفر از آنها در سال 1995 توسط معدن‌چیان غیرقانونی به قتل رسیدند که در نهایت هیچ‌کس دستگیر و مسئول شناخته نشد.

یک سال به طول انجامید تا اعضای سازمان Funai سرانجام متوجه شدند که مرد حفره هنوز زنده است و از آن زمان، زندگی تنهاترین انسان جهان را زیر نظر گرفتند. در سال 1998، مقامات برزیلی در تلاش جهت محافظت از او در برابر آسیب‌های بیش‌تر، دسترسی افراد به زمین او را محدود کردند. با این وجود، در سال 2009، سازمان فونای از کشف گلوله‌های فشنگ‌هایی در زمین تنهاترین انسان جهان و هم‌چنین نشانه‌هایی از آسیب به محلی که ماموران در مقاطعی برای محافظت از او مستقر می‌شدند، خبر داد.

پس از چند تلاش ناموفق برای برقراری تماس با تنهاترین مرد جهان، فونای در نهایت تصمیم گرفت او را تنها بگذارد، زیرا هیچ نشانه‌ای از طلب کمک در او یافت نشد. از تنها بازمانده قبیله، تنها چند فیلم کوتاه موجود است. اکنون که مرد حفره درگذشته است، سازمان‌هایی نظیر Survival و دیده‌بان حقوق بشر، خواستار حفاظت دائمی از قلمرو بومی تانارو شده‌اند. آنها می‌خواهند که این مکان به عنوان یادبود نسل‌کشی بومیان، جاودانه بماند.

تنهاترین انسان جهان

واتسون افزود:

اگر بولسانارو، رئیس‌جمهور برزیل و متحدانش در تجارت کشاورزی راه خود را پیدا کنند، این داستان تلخ بارها و بارها تکرار خواهد شد تا جایی که تمامی مردم بومی کشور از بین بروند.

امروزه ساکنان اولیه برزیل، با مشکلاتی جدی مواجه هستند. در سال 2020، این کشور شاهد 181 قتل و در نتیجه افزایش 61 درصدی قتل بومیان، در مقایسه با سال قبل بود. قانون اساسی برزیل به مردم بومی، حق حفظ سرزمین سنتی خود را اعطا کرده و از اواخر دهه 90 میلادی، فرمان حفاظتی برای منقطه بومی تانارو وضع شده است. اما فونای تنها تعداد محدودی از این گروه‌های منزوی را به رسمیت شناخته و دیگر قبایل از حمایت دولتی برخوردار نیستند. از زمان روی کار آمدن بولسانارو، رئیس‌جمهور برزیل در سال 2019، گزارش‌ها حاکی از آن هستند که او از تخریب جنگل‌های بارانی آمازون برای کسب درآمد حمایت می‌کند.

گزارش‌های سرویس‌های نظارت ماهواره‌ای نیز نشان می‌دهند که جنگل‌زدایی در آمازون رشد فزاینده‌ای داشته و برخی نگران هستند که اگر بولسانارو قدرت را حفظ کند، اکوسیستم طبیعی منطقه به طور کلی فرو خواهد ریخت. اکنون که تنهاترین انسان جهان و آخرین عضو قبیله تانارو درگذشته است، معلوم نیست که چه بر سر این سرزمین بومی خواهد آمد.