آریا اسپرت

آریا اسپرت در نمایشگاه مشهد ؛ کراس اوور جوان پسند سایپا

سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد از آریا اسپرت رونمایی کرد. در ادامه با ویژگی‌های طراحی و مشخصات نسخه جدید کراس اوور جوان پسند سایپا آشنا می‌شویم.

نمایشگاه خودرو مشهد از روز گذشته رسما آغاز به کار کرد. شرکت سایپا یکی از خودروسازانی است که با دست پر به این رویداد خودرویی آمده و محصولات متنوعی را در این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته است. یکی از این خودروها، نسخه اسپرت هاچ بک کراس آریا است که طراحی جدید آن جلب توجه می‌کند.

آریا اسپرت

سایپا اولین بار، حدود دو ماه پیش و در جریان نمایشگاه خودرو شیراز از آریا اسپرت پرده برداشت و حالا این خودرو را به نمایشگاه مشهد نیز آورده است. البته گفته می‌شود قرار نیست سایپا این مدل را به بازار عرضه کند و فقط یک نسخه نمایشی است، اما شاید در آینده نظر نارنجی‌پوشان جاده مخصوص عوض شود. در ادامه، ویژگی‌ها و مشخصات نسخه اسپرت سایپا آریا را بررسی می‌کنیم.

طراحی سایپا آریا اسپرت

آریا اسپرت دارای کیت بدنه جدید با تم رنگی نارنجی است که در واقع رنگ سازمانی سایپا محسوب می‌شود. خطوط نارنجی و مشکی در بخش‌های مختلف بدنه به چشم می‌خورد و در اطراف جلوپنجره، چراغ‌ها و رینگ‌ها نیز طرح‌های نارنجی‌رنگ وجود دارد. سایپا برای ایجاد نمایی مدرن و اسپرت‌تر در این مدل، یک برچسب سیاه‌رنگ را از چراغ تا نزدیک جلوپنجره نصب کرده و این خودرو ظاهری شبیه به خودروهای مسابقه‌ای پیدا کرده است.

آریا اسپرت

هواکش برجسته‌ای با رنگ مشکی براق روی کاپوت قرار گرفته که در کنار خطوط مشکی و نارنجی، مهم‌ترین تفاوت ظاهری نسخه اسپرت با آریای معمولی محسوب می‌شود. خطوط نارنجی و مشکی در سرتاسر نمای جانبی خودرو نیز حضور دارند و مهم‌ترین چیزی که در این بخش به چشم می‌آید، رینگ‌های نارنجی‌رنگ است. به نظر می‌رسد سایپا در طراحی ظاهری این مدل، بیش از حد به استفاده از رنگ نارنجی تمایل داشته است. حتی آینه‌های جانبی نیز دارای رنگ نارنجی هستند. نوشته کراس و اسپرت هم روی خطوط مشکی‌رنگ نمای جانبی به چشم می‌خورند.

آریا اسپرت

سایپا در قسمت پایین خودرو، یک رکاب جدید را قرار داده که حس کراس بودن را به بیننده القا می‌کند. البته این رکاب اصلا کیفیت خوبی ندارد و حتی بعید به نظر می‌رسد که بتواند وزن بدن را تحمل کند. یکی از نکات عجیب طراحی آریا اسپرت، تناقض رنگ عقب خودرو با بخش‌های دیگر آن است. در نمای جلو و نمای جانبی شاهد رنگ نقره‌ای با خطوط مشکی و نارنجی هستیم، اما سایپا قسمت عقب خودرو و همچنین سقف را به رنگ نوک مدادی درآورده و البته خطوط نارنجی‌رنگ همچنان در این بخش هم حضور دارند.

یک بال عقب هم روی شیشه پشتی خودرو نصب شده که ظاهر بسیار عجیب و نامانوسی را به وجود آورده است. چراغ‌های عقب نیز دچار تغییر نشده‌اند و همان چراغ‌های نسخه معمولی آریا را در اینجا هم می‌بینیم.

آریا اسپرت

آریا Sport در بخش مشخصات فنی و امکانات هیچ تفاوتی با مدل معمولی ندارد و سایپا فقط روی تغییرات ظاهری این مدل کار کرده است. بنابراین این خودرو نیز از همان پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ 8 سوپاپ استفاده می‌کند که در خودرو شاهین نیز به کار می‌رود. حداکثر قدرت 110 اسب بخار و گشتاور 178 نیوتن‌متر به همراه گیربکس CVT از دیگر مشخصات نسخه اسپرت محسوب می‌شوند.

برای بررسی نمای داخلی نسخه جدید آریا و تصویربرداری از این قسمت شرایط مهیا نبود، اما در کابین خودرو نیز تغییر خاصی صورت نگرفته و سایپا صرفا با نصب چند برچسب و خطوط نارنجی و مشکی روی بدنه و تغییر رنگ برخی قسمت‌ها قصد دارد دست‌پخت جدید خود را به عنوان یک خودرو اسپرت معرفی کند.

آریا اسپرت

البته همانطور که گفتیم، احتمالا قرار نیست سایپا آریا اسپرت روانه بازار شود و این مدل که در نمایشگاه خودرو شیراز و سپس مشهد به نمایش درآمد، فقط یک کانسپت معمولی خواهد بود.