خرید آیفون

چرا اکنون زمان خوبی برای خریدن آیفون جدید نیست؟

این روزها بسیاری از کاربران اندرویدی تمایل به خرید آیفون دارند. هرچند که اکنون زمان خوبی برای خرید آیفون 13 یا 12نیست؛ اما چرا؟

تنها یک هفته به معرفی سری آيفون 14 باقی مانده است. دو هفته دیگر نیز گوشی‌های جدید اپل به مناطق مختلف جهان ارسال خواهند شد. تجربه نشان داده که این گوشی‌ها تقریبا همان زمان با قیمت نجومی در ایران نیز یافت می‌شوند. اگر اخیرا در حال بررسی خرید یک آيفون بوده‌اید، به شما توصیه می‌کنیم که فعلا دست نگه دارید. برای این کار نیز دو دلیل داریم.

دلایلی که نشان می‌دهند نباید الان به خرید آیفون فکر کنید

خرید آیفون

اولین و مهم‌ترین دلیل احتمال کاهش قیمت برای سری آيفون 13 و مدل‌های قدیمی‌تر آيفون است. اپل معمولا پس از معرفی مدل جدید آيفون، قیمت نسل‌های قبلی را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال سال گذشته پس از معرفی سری آیفون 13، آنها قیمت آيفون 12 را ۱۰۰ دلار کاهش دادند تا از ۷۹۹ دلار به ۶۹۹ دلار برسد. همچنین قیمت آيفون 12 مینی نیز از ۶۹۹ به ۵۹۹ دلار رسید.

علاوه بر اینها مدل‌های قدیمی‌تری همچون سری آيفون 11 که پیشتر با معرفی آيفون 12 کاهش قیمت را تجربه کرده بودند، مجددا ۱۰۰ دلار ارزان شدند. در واقع قیمت آيفون 11 از ۶۹۹ دلار به ۴۹۹ دلار رسید که کاهشی قابل توجه است. با توجه به این نکته اگر قصد خرید مدلی غیر از آیفون 14 را دارید، بهتر است حداقل یک ماه صبر کرده و سپس اقدام کنید.

آيفون 14 پرو مکس

دلیل دوم نیز به آنچه در ازای پول خود دریافت می‌کنید، مربوط می‌شود. اگرچه اپل در چند سال گذشته امکانات مختلفی به آيفون اضافه کرده و بخش‌های مختلف آن را بهبود بخشیده است (مخصوصا در مدل‌های پرو)، اما شاهد افزایش قیمت چشم‌گیری نبوده‌ایم. هرچند که امسال ظاهرا تغییرات مهم‌تری را نسبت به نسل قبل تجربه خواهیم کرد.

در شایعات گفته شده که آيفون 14 پرو از شر ناچ فیس‌آیدی خلاص خواهد شد و در عوض یک بریدگی قرصی شکل جای آن را می‌گیرد. در بخش داخلی دستگاه نیز شاهد حضور چیپست A16 خواهیم بود که بر پایه نود ۵ نانومتری TSMC ساخته شده و نسبت به نسل قبل بهینه‌تر و قوی‌تر است. از طرفی گفته می‌شود که اپل می‌خواهد برای اولین بار از محفظه بخار برای خنک‌سازی گوشی‌های خود استفاده کند.

با همه اینها، مهمترین تغییر به بخش دوربین مربوط می‌شود. جایی که اپل می‌خواهد یک حسگر ۴۸ مگاپیکسلی را جایگرین حسگر ۱۲ مگاپیکسلی فعلی کند تا دوربین iPhone 14 Pro از نظر جزئیات و عملکرد در نور کم دست بالا را داشته باشد.

خرید آیفون

مینگ چی کوئو، تحلیلگر مطرح محصولات اپل نیز پیش‌بینی کرده که دوربین سلفی بهبود پیدا کند و حسگر دوربین فوق عریض نیز با پیکسل‌های بزرگتری همراه شود. مورد آخر می‌تواند سبب دریافت نور بیشتر و ثبت تصاویری با رنگ‌های دقیق و جزئیات بالا شود. در نهایت نیز شایعاتی درباره افزایش سرعت شارژ در مدل‌های پرو مطرح شده‌ است که به مرز ۳۰ وات اشاره دارند.

به طور خلاصه تفاوت بین مدل‌های پرو آيفون و دیگر مدل‌ها به شدت در حال افزایش است؛ بنابراین اگر قصد خرید یک آیفون جدید را دارید، بهتر است حداقل تا مراسم اپل صبر کنید. شاید آیفون‌های جدید آنقدر برای شما جذاب باشند که به جای مدل‌های قدیمی به سراغ یکی از آنها بروید.