تصویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی

تصویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی ، داورها را گول زد و نفر اول مسابقه نقاشی شد!

داورهای مسابقه هنرهای زیبا بدون اینکه از پیش خبر داشته باشند، تصویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی را به عنوان نقاشی برتر برگزیدند. بحث‌های درگرفته در این رابطه هنر این هنرمند و هوش مصنوعی را زیر سوال برده است.

یک هنرمند رسانه‌های دیجیتال به نام Jason Allen با استفاده از تصویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی در مسابقه هنرهای زیبا Colorado State Fair شرکت کرد و هفته پیش اعلام کرد که در بخش هنرهای دیجیتال/عکاسی دیجیتالی مقام اول را کسب کرده است.

تصویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی با کدام برنامه‌ها بوده است؟

Allen از برنامه Midjourney برای ساخت سه تصویر بهره برده بود. Midjourney یک برنامه تصویرسازی مصنوعی-تجاری است که در سرور Discord قرار دارد. او سپس کیفیت تصاویر را ارتقا داد و روی بوم چاپ کرد و در اوایل آگوست (اواسط مرداد ماه) برای مسابقه ارسال کرد.

یکی از نقاشی‌های او به نام Théåtre D’opéra Spatial مقام اول این مسابقه را به‌ خود اختصاص داد و این هنرمند پیروزی خود را روز جمعه در سرور Midjourney Discord اعلام کرد.

تصویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی

او پس از یک غیبت یک ماهه پستی در Midjourney گذاشت. Allen ‘tj که ۱۰۰ عکس از طریق این برنامه ساخته بوده است و هفته‌ها طول کشیده که آنها را اصلاح کند. هرچند که در نهایت ۳ عدد از آنها را انتخاب کرد و از طریق برنامه Gigapixel A.I ارتقا داد. او در آخر تصاویر را روی بوم چاپ و در مسابقه هنرهای زیبا Colorado State Fair شرکت کرد. او هیجان خود را اینگونه توصیف می‌کند:

نفر اول شدم! نتایج مسابقه را از اینجا ببینید. به لطف Midjourney این مسابقه را برنده شدم. نمی‌توانم باور کنم که اثر مورد علاقه‌ام یعنی Théåtre D’opéra Spatial برنده شده است.

آیا هوش مصنوعی جایگزین هنر انسان می‌شود؟

پیروزی Allen باعث بالا گرفتن بحث در توییتر، ردیت و سرور Midjourney Discord درباره ماهیت هنر و هنرمند بودن شد. برخی افراد بر این باورند که هنر انسان در سایه هوش مصنوعی قرارگرفته و رو به زوال است و ابزارهای دیجیتالی جایگزین انسان می‌شوند. برخی دیگر معتقدند همانطور که موسیقی با فناوری‌های جدید تکامل و تطابق یافت، هنرهای زیبا هم با این جریان منطبق می‌شود.

تصویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی

یک بحث دیگر درباره عدالت در داوری این مسابقه بود زیرا مشخص نبود که آیا داوران خبر داشتند که این تصویر توسط هوش مصنوعی ساخته شده است یا خیر. بنا به گزارش‌ها برخی کاربران توییتر با داوران مسابقه تماس گرفتند و متوجه شدند که داوران در جریان این موضوع نبوده‌اند.

جالب اینجاست که تصویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی آنقدر خوب و زیبا بود که هنرمندان و داوران را فریب داد. شخصی به کنایه در توییتر نوشت که آیا هنر هوش مصنوعی هنر محسوب می‌شود یا خیر.

شایان ذکر است که اختراع دوربین در دهه ۱۸۰۰ انتقادات مشابهی را در پی داشت، زیرا تصور می‌کردند که دوربین تصویری را که یک هنرمند به سختی با قلم‌مو یا مداد می‌کشید با فشردن یک دکمه انجام می‌دهد.

تصویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی

برخی نگران بودند که با ظهور عکاسی، نقاشی برای همیشه منسوخ شود. البته برای برخی کاربردها، عکاسی جایگزین بعضی روش‌های پرزحمت تصویرسازی مانند حکاکی شد؛ اما هنوز هم نقاشان هنرهای زیبا در دنیای امروزی و مدرن فعالیت دارند.

ابزارهای تصویرسازی مصنوعی کنونی نیازمند دخالت زیاد انسان هستند و به خودی خود نمی‌توانند تصویری را خلق کنند؛ اما این تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و احتمالا همیشه وضع به همین منوال نباشد. هر زمان که ابزارهای هنری جدید ظهور کنند، این بحث پیش می‌آید که آیا هوش مصنوعی هنر محسوب می‌شود یا خیر؟

نظر شما چیست؟ آیا هوش مصنوعی هنر محسوب می‌شود؟ آیا می‌تواند جایگزین هنر انسان و روش‌های مداد کاغذی شود؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*