ارتباط رژیم غذایی و افسردگی

دانشمندان هاروارد با پیدا کردن ارتباط رژیم غذایی و افسردگی، زندگی شما را عوض می‌کنند

برای نخستین بار ارتباط بین افسردگی، نوع رژیم غذایی و سندرم فرتوتی در افراد میانسال و کهنسال، مورد مطالعه قرار گرفت.

دانشمندان مدرسه پزشکی هاروارد در یک مطالعه جدید، روی ارتباط رژیم غذایی التهاب زا با مشکلاتی مانند افسردگی و سندرم فرتوتی کار کرده‌اند. رژیم غذایی التهاب زا معمولا میوه، سبزیجات و خوراکی‌های سالم کمتری در خود دارد؛ در حالی که مملو از شیرینی‌ها و نان‌‌های صنعتی، غذاهای سرخ شده و  گوشت‌های پرچرب است.

سندرم فرتوتی یا فریلتی (Frailty)، 10 تا 15 درصد از افراد سالخورده را درگیر می‌کند و اغلب با مشکلات دیگری از قبیل افسردگی همراه می‌شود. این سندرم با ایجاد ضعف و سستی، عملکرد فیزیولوژیکی افراد را مختل می‌کند و گمان می‌رود که تا حد زیادی تحت تاثیر رژیم غذایی است.

مطالعات قبلی، نشان دادند که یک ارتباط بین بروز سندرم فرتوتی و داشتن رژیم غذایی التهاب زا وجود دارد؛ یعنی خوردن غذاهایی مانند چربی‌های ترانس مصنوعی، کربوهیدرات‌های تصفیه شده و چربی‌های اشباع!

ولی این نخستین بار است که ارتباط بین افسردگی و این نوع رژیم غذایی بررسی می‌شود. محققان امیدوار به یافتن پاسخ این پرسش بودند که آیا افراد دارای علایم افسردگی، با داشتن رژیم غذایی التهاب زا مستعد ابتلا به سندرم فرتوتی هم می‌شوند؟

ارتباط رژیم غذایی و افسردگی

در آغاز این مطالعه، 1701 نفر از افراد غیر-فرتوت، اطلاعات مربوط به رژیم غذایی و علایم افسردگی خود را ارائه دادند و 11 سال زیر نظر گرفته شدند. سپس وضعیت فرتوتی آن‌ها دوباره ارزیابی شد.

یافته‌ها حاکی از آن بود که رژیم غذایی التهاب زا، خطر بروز فرتوتی را افزایش می‌دهد و شدت این موضوع در افراد دارای علایم افسردگی، بیشتر است. بر اساس نتیجه‌گیری محققان، از آنجایی که افسردگی باعث بروز التهاب در بدن می‌شود، رژیم غذایی التهاب زا هم مزید بر علت است تا سرعت بروز و شدت سندرم فرتوتی افزایش یابد.

یک رژیم غنی از ترکیبات ضد التهاب (مانند فیبر و فلاونوئیدها)، می‌تواند از بروز سندرم فرتوتی جلوگیری کند

نتایج همچنین نشان می‌دهد که وقتی افراد میانسال و کهنسال از یک رژیم غذایی التهاب زا استفاده می‌کنند، احتمال اینکه به طور همزمان دچار علایم افسردگی و سندرم فرتوتی شوند، بیشتر از بروز یکی از این دو عارضه است.

این مطالعه، همسو با نتایج دو مقاله علمی دیگر است که پیش‌تر به احتمال تاثیر رژیم مدیترانه‌ای در جلوگیری از ایجاد سندرم فرتوتی و نقش رژیم التهاب زا در افزایش ریسک بروز آن اشاره داشتند.

دکتر کورتنی میلر، یکی از نویسندگان مقاله می‌گوید:

نتایج حاصل، درک ما را از رابطه بین رژیم غذایی التهاب زا، افسردگی و سندرم فرتوتی بهبود می‌بخشد. بر این اساس، برای افراد درگیر افسردگی، مصرف میوه‌ها و سبزیجات سرشار از فیبر، فلاونوئیدها و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*