سامسونگ گوشی

بهترین و بدترین گوشی های تاریخ سامسونگ

امروز نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از بهترین و بدترین گوشی های سامسونگ. در این لیست محصولات فوق‌العاده‌ای چون گلکسی S2 یا گوشی های شکست خورده‌ای نظیر گلکسی نوت 7 حضور خواهند داشت.

سامسونگ امروز به یکی از مهره‌های تعیین‌کننده بازار گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است. در راه رسیدن به این مسیر، کمپانی کره‌ای محصولات بسیار محبوبی را روانه بازار کرده است. در میان این محصولات می‌توان به گوشی‌های تاشوی فوق‌العاده سری زد فولد و زد فلیپ و یا سری محصولات خانواده گلکسی نوت اشاره کرد.

طبیعتا تمامی محصولات این کمپانی هم عالی و بدون اشکال نبوده‌اند. بنابراین در تاریخچه سامسونگ هم می‌توان محصولاتی را پیدا کرد که یا از ابتدا با اقبال کاربران همراه نبوده و یا علیرغم شروع موفق، در ادامه مسیر قادر به تکرار این موفقیت نبوده‌اند.

با آغاز رقابت سامسونگ و اپل در بازار گوشی‌های هوشمند، غول کره‌ای بازار موبایل توانسته در برخی سال‌ها محصولاتی را تولید کند که نه تنها قادر به رقابت با آیفون بوده‌اند؛ بلکه به طور کامل هم بر آن غلبه کرده‌اند. از سوی دیگر در برخی سال‌ها نیز اپل کار چندان سختی را برای سلطه کامل بر بازار گوشی‌های هوشمند نداشته است.

با در نظر گرفتن این تاریخچه پر فراز و نشیب سامسونگ، در ادامه این متن نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از بهترین و بدترین گوشی های تاریخ کمپانی سامسونگ. در صورتی که به کمپانی سامسونگ و گوشی‌های جذاب آن علاقمندید، توصیه می‌کنیم تا آخر این متن با گجت نیوز همراه باشید.

5 مورد از بهترین گوشی های تاریخ سامسونگ

گلکسی S2

گوشی گلکسی اس 2 سامسونگ

نسل دوم از محصولات کهکشانی سری S سامسونگ نقطه عطفی برای تاریخ این کمپانی به شمار می‌رود. گلکسی اس 2 توانست بسیاری قابلیت‌ها و مشخصات نسل اول را ارتقا داده و به محصولی محبوب برای علاقمندان به اندروید تبدیل شود.

گلکسی S2 نخستین محصول اندرویدی بازار بود که توانست در یک رقابت پایاپای با آیفون شرکت کند و از این حیث اهمیت زیاد برای سامسونگ و کل صنعت گوشی‌های هوشمند دارد. طبیعتا گلکسی اس 2 محصولی بی عیب و نقصی نبود؛ اما به عنوان تنها دومین نسل از خانواده پرفروغ گلکسی S، موفق شد آغازگر مسیری باشد که منجر به تولید تعدادی از برترین گوشی‌های هوشمند تاریخ شد.

گلکسی S2 سامسونگ زمانی به بازار عرضه شد که این کمپانی در صدد محکم کردن جایگاه خود به عنوان یکی از رقبای تاثیرگذار بازار گوشی‌های هوشمند اندرویدی بود. به همین جهت، کره‌ای‌ها هر چه داشتن را برای این گوشی به کار بستند! صفحه نمایش سوپر امولد این گوشی در آن زمان به یکی از مشخصات بارز و منحصربفرد آن تبدیل شد و تراشه 1.2 گیگاهرتزی آن هم به حدی قدرتمند بود که بر خلاف بسیاری گوشی‌های اندرویدی آن زمان، تجربه‌ای روان و راحت را ارائه می‌داد. علاوه بر این، عمر باتری Galaxy S II نیز بسیار بالاتر از استاندارد آن زمان گوشی‌های اندرویدی بود.

اهمیت گلکسی اس 2 در تبدیل کردن سامسونگ به یکی از مهم‌ترین کمپانی‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند باعث شده است که این محصول بدون هیچ بحثی به عنوان بهترین گوشی این کمپانی شناخته شود.

گلکسی نکسوس

گلکسی نکسوس

گوشی گلکسی نکسوس نتیجه تنها همکاری مستقیم سامسونگ و گوگل و تنها عضو خانواده Nexus است که توسط کره‌ای‌ها ساخته شده است. این محصول در زمان عرضه خود به بازار، بهترین تجربه اندرویدی را در میان تمامی گوشی‌های بازار ارائه می‌داد. مهارت سامسونگ در کنار هم قرار دادن مناسب‌ترین سخت افزارها به همراه تجربه خالص اندروید که با رابط کاربری تاچ ویز سامسونگ تزیین شده بود، ین گوشی را به یکی از به‌یادماندنی‌ترین گوشی‌های هوشمند تاریخ سامسونگ تبدیل می‌کند.

Galaxy Nexus چند ماه پس از S2 روانه بازار شد و بسیاری ایرادات این گوشی را رفع کرد. مهم‌ترین این مشکلات رابط کاربری تاچ ویز سامسونگ بود که منجر به نارضایتی دسته بزرگی از هواداران شد. به دلیل اینکه این گوشی از خانواده نکسوس گوگل بود، تجربه خالصی از اندروید را ارائه می‌کرد و به سیستم عامل اندروید 4 (بستنی حصیری) مجهز بود. گلکسی نکسوس نتیجه تلفیق قدرت سخت افزاری فوق‌العاده سامسونگ و توانایی نرم افزاری بی‌رقیب سامسونگ گوگل بود که به سادگی توانست به یکی از بهترین گوش‌های سال تبدیل شود.

عملکرد این گوشی به حدی روان بود که باعث شده حتی بسیاری کاربران امروز سامسونگ هم یکی از حسرت‌های خود را نبود یک گوشی گلکسی با اندروید خالص توصیف کنند! البته عملکرد نرم افزاری سامسونگ در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و رابط کاربری One UI امروز یکی از بهترین‌ها در میان تمامی گوشی‌های اندرویدی است.

گلکسی زد فلیپ 4

گلکسی زد فلیپ 4

پس از بررسی دو گوشی قدیمی‌تر سامسونگ، اکنون نوبت به یکی از برترین محصولات اخیر این کمپانی کره‌ای می‌رسد. امروزه سامسونگ بدون هیچ شکی بزرگ‌ترین گوشی‌ساز اندرویدی بازار است و با شناخت کامل و دقیق از نیازهای بازار، محصولات بی عیب و نقصی را به بازار عرضه می‌کند.

جدیدترین محصولات خلاقانه و جالب کمپانی کره‌ای، گوشی‌های تاشو هستند که همین الان به سطحی از ظرافت و کیفیت رسیده‌اند که رقبای احتمالی آن‌ها در آینده کار بسیار سختی برای رقابت خواهند داشت! محصولات سری گلکسی زد فلیپ 4 و گلکسی زد فولد 4 که به تازگی معرفی شده‌اند، سطح توقعات را یک پله ارتقا داده‌اند. در این میان، Galaxy Z Flip 4 یکی از باارزش‌ترین محصولات بازار در این کلاس به شمار می‌رود.

گلکسی زد فلیپ 4 سامسونگ را باید نقطه آغاز تازه‌ای برای گوشی‌های تاشو دانست که با بهره‌گیری از سخت افزار و نرم افزار فوق‌العاده خود به محصولی عالی و کم نقص تبدیل شده که گزینه‌ای ایده‌آل برای اکثر علاقمندان به گوشی‌های تاشو به شمار می‌رود.

در حالی که اکثر گوشی‌های تاشوی بازار قیمت‌های بالایی دارند، سامسونگ توانسته بدون حذف هیچ یک از قابلیت‌های کلیدی و مهم پرچمداران کنونی بازار، قیمت این گوشی را به حدود 1000 دلار برساند و ارزش خرید فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

این گوشی تقریبا تمام شک و ابهام‌ها پیرامون خرید یک گوشی تاشو را رفع می‌کند و با این که محصول بی‌نقصی نیست؛ اما چنان به آستانه کمال نزدیک شده است که نواقص محدود آن در مقایسه با مزایایش کاملا بی‌اهمیت جلوه می‌کنند. Galaxy Z Flip 4 را باید اوج تکامل سامسونگ در طراحی دانست که بدون شک آغازگر مسیری جدید برای این کمپانی است و در شمار بهترین محصولات تاریخ کره‌ای‌ها قرار می‌گیرد.

گلکسی نوت 9

سامسونگ گوشی

خانواده گلکسی نوت سامسونگ بخش مهمی از تاریخچه تکامل گوشی‌های هوشمند به شمار می‌روند. چرا که نه تنها باعث محبوب شدن گوشی‌های با اندازه بزرگ شدند؛ بلکه تعریف محصولات پرچمدار را هم ارتقا داده و قلم‌های استایلوس را به عنوان یکی از عناصر مهم در پرچمداران جا انداختند. در میان تمامی نسخه‌های گلکسی نوت، گوشی Galaxy Note 9 بهترین نسخه به شمار می‌رود.

علیرغم اینکه نوت 9 سامسونگ در شمار اولین گوشی‌هایی‌ست که سد قیمتی 1000 دلار را رد کرد؛ اما در عوض توجهات زیادی را به خود جلب نمود. این محصول ضمن اینکه کاربردهای فراوانی اعم از نوت‌برداری و نقاشی و بسیاری امور روزانه را به شدت تسهیل می‌کرد، از قابلیت Samsung DEX هم برخوردار بود و توانست به موفقیت فراوانی برسد.

Galaxy Note 9 یک سوپر گوشی بود که علیرغم بازنشسته شدن سری نوت، حتی امروز هم عملکرد بسیار خوبی دارد. این گوشی کاملا تلاش کرد که حداکثر عملکرد ممکن برای یک گوشی هوشمند را به کاربر ارائه دهد که البته برچسب قیمتی 1000 دلاری آن هم کاملا گویای همین امر است. به این ترتیب، به جز قیمت بالا، گوشی جدید خانواده نوت تقریبا هیچ ایرادی نداشت.

قلم استایلوس این گوشی یکی از بارزترین نکات طراحی آن به شمار می‌رفت و سامسونگ توانست با تبلیغات مناسب و البته در نظر گرفتن قابلیت‌های انحصاری جذاب برای S-Pen، آن‌ها را به آیتم‌هایی محبوب تبدیل کند که هنوز هم به همراه سری گوشی‌های اولترای این کمپانی به علاقمندان ارائه می‌شوند.

گلکسی S8

گلکسی اس 8

آخرین محصول از لیست پنج‌تایی بهترین گوشی های سامسونگ هم یک کهکشانی سری S دیگر از این کمپانی است. محصولات سری اس سامسونگ در مدت حیات خود پستی‌ها و بلندی‌های زیادی را تجربه کرده‌اند. با این حال، Galaxy S8 نقطه پرتاب این محصولات به شمار می‌رود.

Galaxy S8 در شمار آخرین محصولاتی از سامسونگ است که مدل معمولی آن‌ها مشخصاتی مشابه با نسخه پلاس ارائه می‌کرد. این گوشی همچنین آن‌قدر عملکرد خوب و قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای داشت که کمتر محصولی در بازار قادر به رقابت با آن از حیث ارزش خرید بود.

مهم‌ترین قابلیت‌های گلکسی اس 8 را باید صفحه نمایش سوپر امولد خمیده با رزولوشن 1440p دانست. لبه‌های خمیده باعث شده بود که در دست گرفتن این گوشی حس تکرارناپذیری را به کاربر ببخشد. در این خصوص صفحه نمایش 5.8 اینچی این گوشی نیز به ارگونومی بالای آن کمک بسیاری کرده بود.

همان طور که اشاره شد، با اینکه محصولات پایه سری S سامسونگ نیز گوشی‌های ارزشمندی به شمار می‌روند؛ اما در مقایسه با نسخه‌های پلاس یا اولترا کمبودهای مشخصی دارند. با این حال S8 آن چنان گوشی خوبی بود که نسل بعدی آن، گلکسی S9، با تغییراتی بسیار جزیی روانه بازار شد و همچنان توانست به محصول بسیار موفقی تبدیل شود!

گلکسی اس 8 در زمان عرضه توانست به موفقیتی باورنکردنی روبرو شود و عرصه را بر بسیاری رقبا، علی‌الخصوص آیفون، بسیار تنگ کند. ساخت و عرضه این گوشی همانند یک رویا بود که به واقعیت تبدیل می‌شد. آیا سامسونگ در آینده نیز تصمیمی به عرضه پرچمداران با جثه کوچک خواهد گرفت؟

5 مورد از بدترین گوشی های سامسونگ

گلکسی نوت 7

سامسونگ گوشی

زمانی که بحث انتخاب بدترین گوشی سامسونگ مطرح باشد، رتبه اول با اختلاف در اختیار گلکسی نوت 7 خواهد بود و هیچ محصول دیگری حتی نتوانسته به این گوشی نزدیک شود!

این گوشی با مشکلات فاحش در بخش باتری روانه بازار شده بود که باعث می‌شد به طور ناگهانی دچار آتش‌سوزی شود! در نتیجه این امر، استفاده از این گوشی در بسیاری پروازها ممنوع شد و به این ترتیب یکی از بزرگ‌ترین آبروریزی‌های تاریخی برای یک کمپانی در حوزه گوشی‌های هوشمند شکل گرفت!

این مشکل بزرگ، کار سایر محصولات کره‌ای‌ها برای قرار گرفتن در صدر لیست بدترین محصولات را بسیار سخت می‌کند!

نکته دردناک اینجاست که اگر این مشکل باتری Galaxy Note 7 وجود نداشت، این محصول اصلا گوشی بدی نبود و حتی در مسیر تبدیل شدن به یکی از بهترین گوشی‌های اندرویدی سال قرار داشت! اکثر منتقدین در آن زمان اعتقاد داشتند که اگر مشکل آتش گرفتن باتری وجود نداشت، نمی‌شد ایرادات چندانی به این گوشی گرفت. متاسفانه گلکسی نوت 7 تا ابد به اعتبار سامسونگ ضربه زد. با این حال، کمپانی کره‌ای توانست بازگشتی قابل قبول از این اتفاق داشته باشد.

این محصول بدون شک، بدترین گوشی سامسونگ است. سایر محصولاتی که در ادامه این لیست خواهند آمد نیز هریک مشکلات مربوط به خود را دارند. با این حال، ایرادات هیچ کدام در حد و اندازه‌های گلکسی نوت 7 نیست.

گلکسی فولد

گوشی Galaxy Fold

با این که خانواده گوشی‌های گلکسی فولد سامسونگ موفق به ایجاد تحولی چشمگیر در این صنعت شدند، اما نسخه اول آن‌ها محصولی بسیار بد از آب درآمد! دلیل قرار گرفتن نسخه اول Galaxy Fold در این لیست ایرادات فراوان فنی آن است که علیرغم نوآوری‌های فراوان، این گوشی را به گزینه‌ای نه چندان معقول برای خریداران تبدیل می‌کرد.

با این که مشخصات این گوشی روی کاغذ اصلا بد به نظر نمی‌رسید، عملکرد واقعی آن اصلا جالب نبود. ایرادات اولیه‌ای که منجر به شکستن صفحه نمایش این گوشی می‌شدند، باعث تاخیر در عرضه آن شدند. با این وجود حتی پس از عرضه دیرهنگام نیز با محصولی شکننده طرف بودیم که طراحی تاشوی عجیبی داشت!

با این که ایرادات طراحی Galaxy Fold اصلا به اندازه مشکلات بزرگ Galaxy Fold فاحش نبودند، اما همچنان بسیاری کاربران را نسبت به خرید آن بدبین کردند.‌ البته کره‌ای‌ها در نسل‌های بعدی، مشکلات این گوشی را به طور کامل رفع کردند؛ اما نسخه اول گلکسی فولد همچنان در شمار یکی از بدترین گوشی های سامسونگ قرار دارند.

سامسونگ Wave S8500

گلکسی Wave S8500

این گوشی نسبتا قدیمی سامسونگ برای بسیاری افراد خاطره‌انگیز تلقی می‌شود. با این حال با بررسی دقیق‌تر عملکرد این گوشی متوجه شکست سنگین آن خواهیم شد! S8500 از نظر سخت افزاری هیچ مشکل خاصی نداشت؛ اما سیستم عامل آن، Bada OS، که توسط خود سامسونگ طراحی شده بود ایراد اصلی آن به شمار می‌رفت.

Bada OS به هیچ وجه قادر نبود از نظر امکانات و عملکرد با اندروید رقابت کند و به همین جهت این گوشی حتی در دسته گوشی های هوشمند هم قرار نمی‌گرفت. نتیجه استفاده از این سیستم عامل شکست تجاری سنگین S8500 و سوختن رویای سامسونگ برای ساخت یک سیستم عامل موبایلی انحصاری بود.

در سال‌های گذشته، مبارزه بین iOS و اندروید همیشه داغ بوده و سامسونگ سعی داشت قطب سومی را هم در زمینه سیستم عامل‌های موبایل ایجاد کند. با این وجود، Wave S8500 آخرین میخ بر تابوت این رویای سامسونگ به شمار رفت و هرگز نتوانست به هدفی که از ابتدا داشت برسد.

نباید از یاد برد که S8500 زمانی روانه بازار شد که گوشی‌های غیرهوشمند (Feature Phones) همچنان حضور پررنگی در بازار داشتند و گوشی‌های هوشمند در حال اوج گرفتن بودند. به همین جهت این گوشی پتانسیل قابل توجهی برای موفقیت داشت. اما رویکرد بد سامسونگ در قبال این محصول باعث تبدیل شدن آن به یکی از بدترین گوشی های این غول کره‌ای شد.

گلکسی S4

گلکسی S4

خانواده گلکسی اس سامسونگ پذیرای گوشی‌های پرفروش فراوان و البته محصولات کسل‌کننده و غیرجذاب زیادی بوده است. گلکسی اس 4 را باید تلفیقی از هر دو دسته دانست که هم یکی از پرفروش‌ترین محصولات این کمپانی به شمار می‌رود و هم در میان خسته‌کننده‌ترین کهکشانی‌های سامسونگ قرار دارد! دلیل اصلی فروش بسیار خوب این گوشی، تکیه سامسونگ به موفقیت گلکسی اس 3 بود که در زمان خود یک گوشی عالی به شمار می‌رفت.

اشتباه نکنید! گلکسی اس 4 اصلا گوشی بدی نبود؛ اما هیچ گونه جذابیتی برای کاربران جدید نداشت و نتوانست پیشرفتی هم‌تراز با نسل‌های قبل و حتی رقبای خود داشته باشد. به طور خاص، سامسونگ تلاش کرد S4 ارتقایی منطقی بر S3 باشد؛ اما در عمل با محصولی بسیار مشابه با نسل قبل از همه نظر طرف بودیم.

البته Galaxy S4 همچنان گزینه‌ای منطقی برای افرادی که به دنبال یک تجربه ایده‌آل از اندروید می‌گشتند به شمار می‌رفت. با این وجود، نبود جذابیت طراحی باعث شد که در آن سال، سامسونگ نبرد را به اچ تی سی وان M8 که با طراحی فلزی جذاب خود طرفداران فراوانی دست و پا کرده بود، واگذار کند.

علیرغم فروش بسیار خوب، گلکسی S4 به جز طراحی غیرجذاب با مشکلاتی نیز در کیفیت ساخت، دوربین‌ها و عمر باتری روبرو بود. به همین جهت ناچاریم گلکسی اس 4 را نیز در لیست بدترین گوشی های تاریخ سامسونگ قرار دهیم.

گلکسی S6

گوشی سامسونگ

سامسونگ پس از گلکسی S4، گوشی گلکسی S5 را هم با همان فلسفه قبل روانه بازار کرد! با این وجود این کمپانی کره‌ای خیلی زود متوجه شد که باید در خانواده کهکشانی خود تغییراتی مثبت ایجاد کند! نتیجه این تغییر، گلکسی S6 بود که در نگاه اول بسیار عالی به نظر می‌رسید. اما بررسی‌های دقیق‌تر حاکی از ایرادات فراوان آن بودند که علیرغم طراحی جذاب‌تر، عقب‌گردی بزرگ برای سامسونگ به شمار می‌رفتند!

سامسونگ به طور واضح تلاش کرده بود که طراحی گوشی گلکسی اس 6 متفاوت با اس 5 و محصولات پیش از آن باشد. با این حال، برخی قابلیت‌های مهم پرچمداران سامسونگ در این راه از قلم افتاده بودند. به عنوان مثال، نبود استاندارد IP برای مقاومت در برابر گرد و غبار و رطوبت، باتری‌های کوچک‌تر غیرقابل تعویض و نبود درگاه کارت حافظه میکرو اس دی از جمله ایرادات فنی بزرگ S6 به شمار می‌رفتند که اعتراضات فراوانی را به دنبال داشتند.

این مشکلات با افزایش قیمت S6 و نزدیک‌تر شدن آن به آیفون‌های اپل هم همراه شدند تا این گوشی به محصولی ناموفق تبدیل شود. حتی عرضه نسخه Edge از این پرچمدار نیز نتوانست به داد سامسونگ برسد و آن را از زیر تیغ انتقادات رها کند!