بررسی رنو تی ۵۲۰ (T 520)

بررسی رنو تی ۵۲۰ (T 520) ؛ جدیدترین کشنده رنو در ایران + قیمت و مشخصات فنی

شرکت رنو علاوه بر خودروهای سواری، خودروهای سنگین نیز تولید می‌کند. در این مطلب قصد داریم به بررسی رنو تی ۵۲۰ (T 520) بپردازیم.

شرکت خودروسازی رنو را با رنو 5 و تندر 90 می‌شناسیم و این کمپانی امروزه با خودروهایی نظیر رنو تالیسمان و رنو کولئوس در بازارهای جهانی یکه‌تازی می‌کند. خاطرات خوبی که از رنو 5 و تندر 90 داریم همچنان در یادها مانده و قشر ثروتمند کشورمان هم از امکانات و فناوری‌های به کار رفته در خودروهای مدرن این شرکت نظیر تالیسمان شگفت‌زده شده‌اند.

بررسی رنو تی ۵۲۰ (T 520)

به احتمال زیاد اغلب افراد اطلاعات چندانی درباره خودروهای سنگین رنو ندارند و تمام داده‌های دریافتی ذهن ما منحصر به چیزی است که در بازار دیده یا شنیده‌ایم. رنو تراکس (Renault Trucks) آن قسمت از مجموعه خودروسازی عظیم رنو است که کمتر کسی با آن آشنایی دارد. در این مطلب قصد داریم نگاهی به خودروی سنگین این شرکت بیندازیم.

بررسی رنو تی ۵۲۰ (T 520)

تاریخ تأسیس رنو تراکس به اواخر قرن نوزدهم بر می‌گردد. دو تن از فرانسوی‌ها به نام ماریوس برلیه و لوئیس رنو پایه‌های این شرکت بزرگ را بنا نهادند و نام کمپانی رنو را یک گام رو به جلو بردند. خوشبختانه در مدت زمانی کوتاه، تولیدات رنو تراکس به شهرت جهانی رسید و در میانه جنگ جهانی اول، سفارش‌های زیادی برای این خودروسازی به ارمغان آورد.

بد نیست بدانید که نخستین تراکتور جاده‌ای یا کامیون با پیشرانه دیزلی توسط رنو تراکس ساخته شده است. پیشرفت‌های قابل توجه رنو تراکس باعث شد در سال 1983 این کمپانی بتواند خودروسازی دوج و 7 سال بعد خودروسازی ماک را خریداری کند. سال 2002 برای رنو تراکس خوب نبود و بدشانسی‌های رنو تراکس آغاز شد.

متاسفانه به علت بدهی‌های مالی سهام این خودرو در بورس به فروش رسید و ولوو تراک موفق به خریداری آن شد. طی این سال‌ها بود که نام کمپانی رنو تراکس از Renault Vehicules Industriels به Renault Trucks تغییر کرد. (معنای این عبارت یعنی وسایل نقلیه صنعتی رنو)

بررسی رنو تی ۵۲۰ (T 520)

کشنده‌های سری تی T

کشنده‌های سری تی یکی از مهم‌ترین محصولات کمپانی رنو تراکس است. جریان اصلی این کشنده از سال 2103 آغاز شد. طراحان این خودروسازی تلاش کرده بودند خودروی جدید خود را با الهام از کشنده مگنوم طراحی کنند. همچنین مهندسان فنی تمام سعی و کوشش خود را در راستای شبیه‌سازی کشنده T به کشنده‌های ولوو انجام داده بودند. گفتنی است در فروردین ماه سال جاری مدل 2021 کامیون کشنده ولوو نسل 5 به ایران آمد.

دو مورد از مهم‌ترین قطعاتی که از ولوو روی کشنده‌های سری تی به کار رفت، گیربکس آی شیفت و شاسی معروف سری FH بود. یک سال پس از تولید و عرضه این کشنده، رنو تراکس موفق شد برای تولید چنین محصول سنگینی، لقب برترین کشنده سال را از آن خود کند. مزایای زیاد این خودرو نسبت به کشنده ولوو از جمله کاهش یافتن نقطه کور و قیمت پایین‌تر نسبت به ولوو اف اچ باعث شد صدر جدول کشنده‌های محبوب قرار بگیرد.

بررسی رنو تی ۵۲۰ (T 520)

گفتنی است که قیمت پایین‌تر کشنده سری تی 520 در قیاس با ولوو اف اچ 500 در بازارهای جهانی قابل توجه است و اختلاف آنها به 30 الی 40 درصد می‌رسد؛ اما در کشور ما اختلاف فاحشی وجود ندارد. در سال‌های 95 تا 98 شرکت آریا دیزل توانست تعداد 190 دستگاه رنو تی 480 را مونتاژ و راهی بازار داخلی کند. نسخه‌هایی که در ایران تولید شد، تنها در رنگ سفید بودند، ولی نسخه‌های وارداتی آن منحصر به رنگ سفید نبودند.

نکته مهم آن که اغلب خودروهای تی 480 که در بازار داخلی ما حضور دارند نو نیستند و کارکرده خواهند بود. البته این روزها دو دستگاه خودروی تی 520 زیتونی وارد مرز بازرگان شده که در نوع خود جذاب و قابل توجه هستند.

مشخصات فنی سری تی 520

پیشرانه‌هایی که برای کشنده‌های سری تی 520 نصب شده اصولا 11 و 13 لیتری هستند. این پیشرانه‌ها با قدرت‌های مختلفی در دسترس مشتریان قرار می‌گیرند. تا همین چند وقت پیش کشنده‌هایی در ایران حضور داشتند که می‌توانستند حداکثر 480 اسب بخار قدرت تولید کنند، اما این روزها قدرتمندترین نسخه این سری یعنی پیشرانه 13 لیتری 520 اسب بخاری وارد جاده‌های ایران شده است.

بررسی رنو تی ۵۲۰ (T 520)

نیروی محرکه و قدرت این کشنده از طریق گیربکس معروف آی شیفت به چرخ‌ها انتقال می‌یابد. جعبه دنده‌ای که روی این سری تعبیه شده دارای 12 دنده جلو و تنها 3 دنده عقب است. موتور 13 لیتری 6 سیلندر این کشنده‌ها دارای استاندارد آلایندگی یورو 6 هستند، ولی نسخه‌هایی که در ایران مونتاژ شده‌اند، استاندارد آلایندگی یورو 5 خواهند داشت.

7.3 تن وزن خالص کشنده مذکور است و با توان 520 اسب بخاری که تولید می‌کند، قادر است حدود 42 تن بار و محموله حمل و نقل کند. در نسخه‌های قدیمی‌تر 480 اسب بخاری میزان ترابری این کشنده به 37 تن خواهد رسید. همچنین محور جلو می‌تواند 8 تن و محور عقب 13 تن وزن و بار را تحمل نماید.

از جمله قابلیت‌های محور عقب این کشنده می‌توان به تنظیم ارتفاع اشاره کرد. داخل کابین، کلیدهای کنترل این امکان رفاهی را می‌توان پیدا کرد. در بازارهای جهانی سری T در مدل‌های تک، دو و سه محور با شاسی تقویت شده قابل خریداری است، ولی متاسفانه به علت برخی محدودیت‌ها فقط نسخه‌های تک محور را می‌توان در ایران یافت.

بررسی رنو تی ۵۲۰ (T 520)

آپشن‌ها و امکانات رفاهی تی 520

در بازارهای جهانی دو نسخه وارداتی و مونتاژی وجود دارد که امکانات رفاهی نسخه وارداتی از رقیب خود، ولوو اف اچ 500 عقب نمی‌ماند؛ اما مدل‌های مونتاژی متاسفانه به پای وارداتی‌ها نمی‌رسند و حرف زیادی هم برای گفتن ندارند. البته این موضوع برای بازار کشور ما صدق نمی‌کند و می‌توان گفت در میان تمامی کشنده‌های موجود در ایران، نسخه مونتاژی تی 520 باز هم یک سر و گردن بالاتر است.

آن تعداد کشنده‌های T520 که وارد ایران شده مجهز به دو قابلیت و امکان ترمز گیربکس و ریتاردر هستند. البته این دو ویژگی و آپشن تنها در نمونه‌های وارداتی دیده می‌شوند و نسخه‌های مونتاژی فاقد چنین قابلیتی خواهند بود.

از دیگر امکانات رفاهی این کشنده می‌توان به دو تخت خواب، کروز کنترل، سیستم کنترل مدیریت تهویه، کولر درجا، تاخوگراف دیجیتال، یخچال 24 لیتری، خروجی برق 12 ولت در کابین، سیستم گرم‌ کننده آب رادیاتور و روغن گیربکس، سیستم خنک‌کننده روغن گیربکس، تعلیق بادی اتاق و صندلی راننده، آینه‌های برقی مجهز به گرم‌کن و سانروف برقی اشاره کرد.

بررسی رنو تی ۵۲۰ (T 520)

همچنین ترمزهای دیسکی تی 520 مجهز به قابلیت‌هایی نظیر EBS، ABS، ASR، HAS، EBA، EBL، ESC هستند. همچنین گفته می‌شود نسخه‌های وارداتی مجهز به لوازمی نظیر آبمیوه‌گیری، قهوه‌ساز و ماکروویو هستند. البته هنور مشخص نیست که چنین آپشن‌هایی وجود دارد یا نه!

قیمت این خودرو در مدل‌های 2021 و 2022 با توجه به امکانات و آپشن‌هایی که دارد، از 110 تا 139 هزار یورو خواهد بود. در صورتی که قصد دارید مدل صفر کیلومتر این کشنده را در ایران خریداری کنید، باید 9 میلیارد تومان هزینه کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*