مزایده ماشین خارجی های گیر افتاده در گمرک

ماشین خارجی های گیر افتاده در گمرک به مزایده گذاشته می‌شوند

مزایده ماشین خارجی های گیر افتاده در گمرک به زودی توسط سازمان اموال تملیکی برگزار خواهد شد. جزئیات این طرح اقتصادی را در ادامه بخوانید.

گمرک ایران هنوز هم که هنوز است جایگاهی برای برخی خودروهای وارداتی است و بعضا دیده شده که برخی خودروها در انبارها و پارکینگ‌های بنادر و گمرک خاک می‌خورند و وضعیت بلاتکلیفی دارند. به تازگی وزیر اقتصاد کشور اعلام کرده هم‌اکنون نزدیک به هزار دستگاه خودروی وارداتی در گمرک وجود دارند که تاریخ واردات آنها مربوط به سه سال قبل است.

مزایده ماشین خارجی های گیر افتاده در گمرک به زودی برگزار می‌شود

مزایده ماشین خارجی های گیر افتاده در گمرک

بنا بر اعلام سید احسان خاندوزی، خودروهای وارداتی مذکور دارای مشکلات قضایی بوده و به همین خاطر در گمرک توقیف شده‌اند و قرار است به زودی از طریق سازمان امور تملیکی به مزایده گذاشته شوند. وزیر اقتصاد همچنین طی هفته اخیر از اداره کل اموال تملیکی استان خوزستان بازدید کرده و در حین این سفر گفته بود:

احکام پرونده یک هزار و 62 دستگاه خودرو با همکاری قوه قضائیه صادر و در مزایده رسمی در قالب یک هزار و 62 پارت برای عموم مردم باز می‌شود. امیدوارم تا اواخر مهرماه این کار نهایی و شاهد اقدامات تحولی بیشتری در حوزه اموال تملیکی کشور باشیم.

نکته جالب این که اگر این مزایده به طرز صحیح و اصولی برگزار شود و خودروهای مذکور به فروش برسند، سازمان اموال تملیکی هم از آن منتفع خواهد شد. گفتنی است که متقاضیان در حال حاضر می‌توانند برای اطلاع از فهرست کالاها و شرایط و همچنین تماشای کالاهای مطرح در مزایده و ارائه پیشنهاد به وب‌گاه مزایده الکترونیک به نشانی eauc.setadiran.ir مراجعه کنند. برندگان همزمان با باز شدن بسته پیشنهادها اعلام خواهند شد.

لازم به ذکر است که طبق آنچه مقرر شده، مزایده و فروش خودروهای مانده در گمرک باید از طریق مکانیسم مزایده الکترونیکی اموال منقول انجام شود. همچنین گفته شده سازمان اموال تملیکی به صورت عمده از سه روش فروش اموال منقول و غیر منقول تملک شده، محصولات مذکور را خواهد فروخت. این سه روش عبارتند از: حراج حضوری، حراج الکترونیکی و مزایده الکترونیکی.

مزایده ماشین خارجی های گیر افتاده در گمرک

متاسفانه همزمان با اوج‌گیری بیماری کرونا و تعطیل شدن برخی از مراکز یا دورکار شدن، حراج حضوری سازمان اموال تملیکی عملا از رونق افتاد و فروش این سازمان هم به شدت افت کرد؛ اما از سال 1400 مجددا فروش از این طریق راه‌اندازی شده و مزایده الکترونیکی اموال منقول و غیر منقول هم هر ماه یک مرتبه برگزار خواهد شد. البته مشکل قبلی سایت این بود که آمار تفکیکی فروش را نشان نمی‌داد، ولی هم‌اکنون این مشکل رفع شده است.

بر اساس آمار تفکیکی که سازمان اموال تملیکی منتشر کرده، میزان فروش نقطه به نقطه حراج حضوری نسبت به سال گذشته حدود 40 درصد افت داشته است. نکته جالب توجه و عجیبی که در این بین وجود دارد، عدم فعالیت حراج الکترونیکی است. سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی سال 1400 اعلام کرده بود که سامانه حراج راه‌اندازی شده و اولین حراج هم در دی ماه 1400 انجام شده بود؛ اما پس از برگزاری اولین دوره، عملا تا به امروز این سامانه تعطیل بوده و هیچ‌گونه حراجی از طریق آن انجام نشده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*