کوه های الماس اعماق زمین

سفر به اعماق زمین شما را ثروتمند می‌کند؛ بشر بر روی کوه های الماس راه می‌رود

دانشمندان به تازگی دریافته‌اند که کوه های الماس اعماق زمین به قدری زیاد است که می‌تواند بشر را ثروتمند کند. جزئیات را در ادامه بخوانید.

دانشمندان طی سالیان اخیر موفق به کشف توده‌های عظیمی از الماس در دیگر سیارات منظومه شمسی شده و گاهی حتی درباره باران الماس صبحت کرده‌اند. زمین شناسان نیز پس از ستاره شناسان موفق شده‌اند سلسله تحقیقاتی را به نتیجه برسانند که نشان می‌دهد در مرکز زمین لایه‌های الماس وجود دارد.

کوه های الماس اعماق زمین بشریت را پولدار می‌کند

دانشمندان به تازگی اعلام کرده‌اند که باران الماس پس از زحل، نپتون و اورانوس احتمالا در زمین هم ببارد. به گفته دانشمندان دانشگاه ایالتی آریزونا، گرما و فشار در مرز هسته و گوشته زمین قادر است گنجینه‌ای بزرگ و شگفت‌انگیز از الماس‌های زیر سطحی ایجاد کند. مطالعات بعدی زمین شناسان همچنین نشان می‌دهد که در هسته زمین، پوسته اقیانوسی وجود دارد که در بالای صفحات تکتونیکی است و با فرورانش به داخل آن می‌افتد.

کوه های الماس اعماق زمین

جالب اینجاست که پوسته اقیانوسی مذکور حاوی مواد معدنی آبدار است و گاهی اوقات ممکن است تا مرز هسته و گوشته برسند. همچنین به عقیده محققان این تحقیق، دمای لایه‌ای که از آن صحبت شد به قدری بالا است که می‌توان آن را دو برابر گرم‌تر از گدازه‌های آتش فشانی توصیف کرد. این گرما تا حدی زیاد است که مواد معدنی را وادار می‌کند تا آب آزاد کنند. با رخ دادن چنین اتفاقی، واکنش شیمیایی شبیه به زنگ زدن فولاد روی سطح صورت می‌گیرد.

سرپرست این مطالعه، دکتر بیونگ کوان کو و تیم تحت اختیارش موفق شده‌اند به تازگی در دانشگاه ایالتی آریزونا و در آزمایشگاه خود چنین شرایطی را شبیه‌سازی کنند. آنها آلیاژ آهن، کربن و آب را در حالاتی که تمایل دارند در مرز هسته و گوشته مشاهده کنند، فشرده‌سازی کردند. نتیجه این شبیه‌سازی این بود: وجود آب و فلز با یکدیگر تبدیل به اکسیدهای آهن و هیدروکسیدهای آهن خواهند شد و کربنی که از آلیاژ فلز آهن در حال ذوب خارج می‌شود، به الماس مبدل خواهد شد.

کوه های الماس اعماق زمین

به بیان دیگر دما در مرز بین گوشته سیلیکات و هسته فلزی و در عمق 3 هزار کیلومتری نزدیک 7 هزار درجه فارنهایت خواهد بود و در این دما اغلب کانی‌هایی که می‌شناسیم مستعد از دست دادن آب جذب شده در ساختارهای اتمی خود هستند. با این حساب دما به قدری بالا است که برحی از مواد معدنی باید ذوب شوند.

می‌دانیم که عنصر کربن، به شدت علاقه‌مند به فلز آهن است و دانشمندان معتقدند که در هسته زمین مقدار زیادی کربن ذخیره شده است. به گفته محققان، تقریباً می‌توان گفت که 90 درصد از کربن کره زمین در هسته آن محبوس شده است و این بر خلاف ادعاهای قبلی است که می‌گفتند کربن کمی در هسته وجود دارد. امروزه می‌دانیم که کربن بیشتری در هسته وجود دارد.

کوه های الماس اعماق زمین

گفتنی است که کربن عنصر بسیار مهم و حیاتی برای سیاره ما محسوب می‌شود و نقش مهمی در بسیاری از فرآیندهای زمین شناسی ایفا می‌کند. این که دانشمندان موفق به فهم ساز و کار انتقال کربن از هسته به گوشته شده‌اند نشان می‌دهد چرخه کربن در اعماق زمین را درک کرده‌اند.

مطالعه مذکور همچنین نشان می‌دهد که نشت کربن از هسته به گوشته از طریق این فرآیند ساخت الماس ممکن است توضیح دهد که چرا دانشمندان در حال حاضر کربن بیشتری در گوشته سیاره پیدا می‌کنند. محققان این پژوهش همچنین بر این باورند که در مرز میان هسته و گوشته احتمالا الماس زیادی وجود دارد. همچنین مطالعات لرزه‌ای باید بتوانند آنها را شناسایی کنند، چرا که امواج لرزه‌ای باید در این سازه‌ها متفاوت از سنگ‌های معمولی حرکت کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*