ملکه الیزابت دوم

نگاهی به پیام فضایی ملکه الیزابت دوم بر روی کره ماه

در ادامه مطلب نگاهی به پیام فضایی ملکه الیزابت دوم که اخیرا درگذشت، خواهیم داشت. پیام کوتاه ملکه با کمک ناسا به کره ماه فرستاده شد.

بشر در سال ۱۹۶۹ میلادی برای اولین بار بر روی کره ماه فرود آمد و در همان روزی که آرمسترانگ بر روی ماه قدم گذاشت، پیامی از چندین رهبر در دنیا به ماه فرستاده شد. در میان این پیام‌ها، پیام فضایی ملکه الیزابت دوم نیز بر روی کره ماه قرار گرفت. در ادامه می‌توانید جزئیات این ماجرا را بخوانید.

جزئیات پیام فضایی ملکه الیزابت دوم بر روی کره ماه

فضانورد نیل آرمسترانگ اولین فردی بود که قدم بر روی سطح ماه گذاشت و جمله‌ی معروفش را گفت: «این یک قدم کوچک برای یک انسان و جهشی عظیم برای بشر است». سپس باز آلدرین، همکار فضانورد آرمسترانگ به او پیوست و سومین نفر به نام مایکل کالینز نیز در ماژول فرماندهی باقی ماند.

در آن روز یک دیسک سیلیکونی نیز روی کره ماه فرود آمد که پیام‌های رهبران بسیاری از کشورهای جهان به نشانه حسن نیت روی آن حک شده بود. در میان نام آن رهبران، نام ملکه وقت بریتانیا، ایرلند شمالی و کشورهای مشترک‌المنافع، ملکه الیزابت دوم نیز برجسته بود.

آپولو

پیام ملکه الیزابت دوم به همراه سخنانی از پاپ، چندین رئیس جمهور و سیاستمدار برجسته ایالات متحده و کارکنان ناسا بر روی یک دیسک سیلیکونی حک شده بود. در بیانیه مطبوعاتی ناسا آمده است که این سیلیکون به دلیل توانایی مقاومت در برابر دمای شدید ماه که از ۲۵۰ درجه فارنهایت تا منفی ۲۸۰ درجه فارنهایت است، انتخاب شد.

خود دیسک تقریباً به اندازه یک سکه ۵۰ سنتی بود و حکاکی‌های روی آن فقط با میکروسکوپ قابل خواندن بود. سیلیکون علیرغم توانایی تحمل طیف گسترده‌ای از دما، دارای نقاط ضعیف نیز می‌باشد و فوق‌العاده شکننده است. برای کمک به حفظ سیلیکون، آن را در یک کپسول آلومنیومی قرار دادند و کپسول روی سطح ماه قرار گرفت.

پیام ملکه الیزابت به ماه بسیار کوتاه بود و فقط دو سطر، درواقع کمتر از نیمی از آنچه رهبران کشورهای دیگر نوشتند، بود. این پیام به زبان انگلیسی برتانیایی نوشته شده بود و می‌گفت:

از طرف مردم بریتانیا به مهارت و شجاعتی که انسان را ماه رسانده، درود می‌فرستم. باشد که این تلاش باعث افزایش دانش و سعادت بشریت شود. الیزابت آر.

ملکه الیزابت دوم در ۸ سپتامبر ۲۰۲۲ در قلعه بالمورال اسکاتلند درگذشت. او ۹۶ سال داشت.

پیام ملکه الیزابت ماه

جزئیات ماموریت آپولو ۱۱

ماموریت آپولو ۱۱ هنوز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای بشریت محسوب می‌شود. این اولین ماموریتی بود که در آن یک انسان روی سطح فرازمینی راه رفت. فضانوردان برای رسیدن به آن‌جا نه تنها باید از گرانش زمین فرار می‌کردند بلکه باید تقریباً یک چهارم میلیون مایل را نیز طی می‌کردند.

بخش قابل توجهی از جمعیت جهان این پرتاب را تماشا کردند و فرود روی ماه به صورت زنده از تلویزیون پخش شد. فرود بر روی ماه یک هدف علمی نیز داشت. سطح و ترکیب خورشیدی که به ماه برخورد می‌کند، اندازه گیری شد و حدوداً ۵۰ پوند نمونه سنگ و خاک جمع‌آوری شد.

آلدرین و آرمسترانگ ۲۱ ساعت و ۳۸ دقیقه را روی سطح ماه گذراندند و سپس به ماژول فرماندهی و زمین بازگشتند. علیرغم اینکه ماه یک محیط استریل، بدون آب با قرارگیری مداوم در معرض تابش خورشید و نوسانات شدید دما بود، ناسا این خطرات را پذیرفت.

فضانورد

فضانوردان ناچار شدند سه هفته را در قرنطینه بگذرانند؛ زیرا باید از ریسک آوردن بیماری از ماه به زمین جلوگیری می‌کردند.

بشر به ماه بازمی‌گردد!

هیچ انسانی از سال ۱۹۷۲ تا کنون از سطح ماه بازدید نکرده است؛ اما این شرایط ممکن است به زودی تغییر کند. ناسا در بخشی از مجموعه ماموریت‌های آرتمیس قصد دارد که نه تنها از ماه بازدید کند، بلکه یک پایگاه دائمی مشابه ایستگاه فضایی بین المللی در مدار بزرگ‌ترین ماهواره زمین ایجاد کند.

ناسا قصد دارد از این پایگاه برای انجام ماموریت‌های سرنشین‌دار آینده در فضا از جمله ماموریت نهایی به مریخ استفاده کند. قرار بود که آرتمیس ۱ (یک پرواز آزمایشی بدون سرنشین) در اواخر آگوست راه اندازی شود. با این حال این ماموریت به تاخیر افتاد و برای اواخر سپتامبر برنامه‌ریزی شد.

ماه

شرکت‌های خصوصی متعدد از جمله اسپیس ایکس ایلان ماسک و بلو اوریجین جف بزوس با درجات مختلف در این امر مشارکت دارند. برطبق برنامه‌ریزی‌ها تا زمان کامل شدن این پروژه و قدم گذاشتن مجدد انسان‌ها بر روی ماه، ناسا حدود ۹۳ میلیارد دلار هزینه خواهد کرد.

ناسا در این ماموریت سفر به ماه چندین دستاورد جدید خواهد داشت. مهم‌ترین این دستاوردها، فرستادن اولین زن و اولین فرد رنگین پوست به ماه خواهد بود. این پروژه قابل مقایسه با یک ماموریت ساده نخواهد بود. چندین پرتاب از الان تا سال ۲۰۲۴ که خود ماموریت ماه در آن قرار خواهد داشت، برنامه‌ ریزی شده‌اند.

هنوز تایید نشده است که آیا پادشاه تازه تاج گذاری شده (چارلز سوم) پیام خود را در ماموریت آینده به ماه ارسال خواهد کرد یا خیر.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*