سیم کارت eSIM

سیم کارت eSIM چیست؛ از نحوه استفاده تا احتمال ورود به ایران

سیم کارت eSIM مدتی است در برخی از گوشی‌های گران‌قیمت شاهد استفاده از آن هستیم. در این مطلب درباره این تکنولوژی سیم کارت ای سیم و احتمال ورودش به ایران صحبت خواهیم کرد.

اپل با این که یکی از موفق‌ترین شرکت‌های جهان است، تصمیم‌های عجیبی هم در سال‌های گذشته گرفته است. این شرکت در آیفون 7، جک هدفون را از گوشی‌هایش حذف کرد. با گذشت چندین سال، همچنان بسیاری از کاربران با حذف جک هدفون کنار نیامده‌اند و بسیاری از آیفون‌دارها، برای استفاده از هدفون‌های باسیم، از کانکتور استفاده می‌کنند.

فناوری eSim

پس از این که اپل جک هدفون را حذف کرد، شرکت‌های دیگر مانند سامسونگ از تصمیم اپل پی‌روی کردند. بعد از آن نوبت به آداپتور شارژ رسید تا از گوشی‌های اپل حذف شود و دیگر شرکت‌ها هم پس از اپل شارژر را از گوشی‌هایشان حذف کنند.

ظاهرا پس از حذف جک هدفون و شارژر، نوبت به درگاه سیم کارت گوشی‌های آیفون رسیده است! اگر شنیده‌ها درست باشند، اپل در آینده‌ای نزدیک امکان استفاده از سیم‌کارت‌های معمولی در گوشی‌های آیفون را در تمام کشورها حذف خواهد کرد و کم‌کم باید برای استفاده از سیم کارت eSIM آماده شویم. در حال حاضر هم سری آیفون 14 اپل در کشور آمریکا، بدون درگاه سیم‌کارت معمولی و تنها با پشتیبانی از eSIM روانه بازار می‌شود.

اما سیم کارت ای سیم چیست و چه مزیت‌هایی در مقایسه با سیم‌کارت‌های معمولی دارد؟ آیا این سیم کارت در آینده در کشورمان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ برای پاسخ به این سوالات، با گجت نیوز همراه باشید.

با سیم‌کارت‌های قدیمی خداحافظی کنید!

دیر یا زود سیم‌کارت‌های قدیمی از رده خارج می‌شوند و کم‌کم باید خودمان را برای استفاده از سیم کارت eSIM آماده کنیم. سیم کارت‌ها چیپ‌های کوچکی هستند که شرکت‌های خدمات‌دهنده مخابراتی آن‌ها را به مردم می‌فروشند تا بتوانند گوشی، تبلت، لپ تاپ، دستگاه کارتخوان، مودم 4g و … خود را به خدمات مخابراتی مجهز کنند.

سیم کارت

سیم کارت دهه‌ها است در حال استفاده است و در این سال‌ها، سیم‌کارت‌ها در مقایسه با گذشته کوچک‌تر شده‌اند. بیشتر گوشی‌های امروزی از سیم‌کارت‌های نانوسیم استفاده می‌کنند که فقط کمی از چیپ سیم‌کارت بزرگ‌تر است. با این که اندازه سیم‌کارت‌ها به حداقل اندازه ممکن رسیده اما همچنان این چیپ‌های ارتباطی مشکلات زیادی دارند که تنها راه حلشان، استفاده از eSIM است.

سیم کارت eSIM چیست؟

پیش از هر چیز، بهتر است یکی از بزرگ‌ترین باورهای غلط درباره eSIM را از بین ببریم. سیم کارت eSIM به معنای سیم کارت الکترونیکی نیست و حرف e در ابتدای سیم، نشان‌دهنده کلمه Embedded است. این یعنی سیم کارت eSIM، یک سیم کارت تعبیه شده یا جاسازی شده است. در کنار این مورد، بهتر است بدانیم eSIM اصلا یک سیم کارت فیزیکی نیست و به همین دلیل در دیگر نقاط جهان، به eSIM، «سیم کارت» نمی‌گویند.

ای سیم چیست

سیم کارت eSIM یا همان سیم جاسازی شده، قطعه‌ای نیست که بتوانید آن را مانند سیم‌کارت خریداری کنید و توسط تولیدکنندگان گوشی‌ها، در گوشی شما قرار می‌گیرد. سیم کارت‌های معمولی اطلاعات کمی را در خود جای می‌دهند که شامل یک کد برای برقراری ارتباط و تشخیص هویت شما است.

اطلاعات موجود در یک سیم کارت کلاسیک، به سادگی قابل تغییر نیست و برای مثال نمی‌توانید خودتان یک سیم کارت از یک اپراتور را به سیم کارتی از اپراتوری دیگر تغییر دهید. در سیم کارت eSIM، گوشی شما می‌تواند کد مدنظر را ثبت کند تا دیگر نیازی به خرید سیم کارت فیزیکی نباشد. در کنار این موضوع، اگر چند سیم کارت مختلف دارید، دیگر نیازی نیست دردسر جمع‌آوری سیم‌کارت‌ها، تلاش برای گم نشدن آن‌ها، بیرون کشیدن سیم کارت قبلی و جا زدن سیم کارت جدید و … را تحمل کنید.

سیم کارت ای سیم قدیمی‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید!

هر چند سیم کارت‌های کلاسیک چندین دهه سن دارند اما سیم کارت eSIM هم پدیده خیلی تازه‌ای محسوب نمی‌شود. در سال ۲۰۱۲ میلادی، شرکت‌های فعال در حوزه خودروسازی علاقمند به استفاده از ای سیم‌ها بودند. با این که هنوز سیم کارت eSIM در دنیای گوشی‌های هوشمند خیلی پراستفاده نیست اما در بسیاری از خودروها، ای سیم استفاده می‌شود.

سیم کارت eSIM

در میان سازندگان گوشی‌های هوشمند، علاقه زیادی به استفاده از سیم کارت ای سیم نبود تا این که شرکت اپل در زمان معرفی آیفون ایکس اس، تکنولوژی eSIM را به آیفون‌ها آورد. قابلیت سیم کارت جاسازی شده تا پیش از این به عنوان یک آپشن شناخته می‌شد و هیچ اجباری در استفاده از آن نبود اما حالا هر آمریکایی که بخواهد یک آیفون جدید بخرد، باید بی‌خیال سیم‌کارت‌های قدیمی شده و از سیم کارت ای‌سیم‌ استفاده کند.

سیم کارت ای سیم چه مزیت‌هایی برای کاربران دارد؟

سیم کارت eSIM هر چند فعلا برای اکثر کاربران در جهان گزینه مناسبی نیست اما در آینده می‌تواند کمک بزرگی به آن‌ها کند. مهم‌ترین مزیت این سیم کارت‌ها، این است که دیگر نیازی به خریدن سیم کارت به صورت حضوری و دریافت آن نخواهید داشت. همه چیز به صورت آنلاین انجام می‌شود و می‌توانید به سرعت سیم‌کارت خود را فعال کنید.

از چند سرویس‌دهنده به صورت همزمان استفاده کنید!

دیگر مزیت این نوع سیم کارت، این است که به شما اجازه می‌دهد از چند ارائه‌دهنده خدمات استفاده کنید. برای مثال اگر سه سیم‌کارت دارید، نیازی نیست یک گوشی با سه درگاه سیم کارت تهیه کنید! تنها کاری که باید در این شرایط انجام دهید، وارد کردن اطلاعات سیم‌ها به ای اسیم است. با این مزیت می‌توانید خط کاری، شخصی و … خود را در یک ای سیم داشته باشید.

Free Trail راحت‌تر از همیشه می‌شود!

دیگر مزیت این سیم‌کارت‌ها، قابلیت استفاده از Free Trail است. هر چند این مورد در کشور ما هنوز خیلی جا نیفتاده اما اگر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی حاضر باشند برای آشنایی کاربران با سرویس‌هایشان، مدتی به صورت رایگان به آن‌ها خدمات بدهند، با وجود eSIM دیگر نیازی به خرید سیم‌کارت از آن‌ها نیست و می‌توانید در چند دقیقه، به صورت آزمایشی از خدمات آن‌ها استفاده کنید.

فناوری eSim

اگر در آینده تکنولوژی 5G در ایران پا بگیرد و eSIM نیز پشتیبانی شود،‌ کاربران می‌توانند در صورتی که امکان Free Trail توسط شرکت‌ها به وجود بیاید بدون دغدغه و نگرانی، از آنتن‌دهی شبکه 5G هم در منطقه‌شان مطمئن شوند و پول خود را مطمئن‌تر خرج یک سیم کارت کنند.

استفاده از یک سیم کارت در چند دستگاه!

یکی دیگر از مزیت‌های فوق‌العاده سیم کارت eSIM، این است که به شما اجازه می‌دهد از یک سیم‌کارت در چند گوشی استفاده کنید. این یعنی اگر چند دیوایس مختلف دارید اما تنها یک سیم کارت دارید، می‌توانید از آن سیم کارت به صورت eSIM و به نیاز به جا به جایی سیم کارت، در چند دستگاه استفاده کنید.

سیم کارت ای سیم فضای کمتری اشغال می‌کند

سیم کارت ای سیم در مقایسه با سیم کارت‌های معمولی، فضای کمتری اشغال می‌کند. با توجه به این مورد، گوشی‌های مجهز به این نوع سیم کارت می‌توانند کوچک‌تر از گوشی‌های دیگر باشند. همچنین شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند نیز می‌توانند از فضایی که حالا دیگر سیم کارت اشغال نمی‌کند، بهتر استفاده کنند.

eSIM

در کنار تمام مواردی که اعلام کردیم، گوشی‌های بدون سیم کارت معمولی و مجهز به سیم کارت eSIM، می‌توانند در ضدآب بودن هم عملکرد بهتری داشته باشند. با ای سیم دیگر نیازی به همراه داشتن سوزن سیم کارت با خودتان نخواهید داشت.

آیا eSIM ایراد بزرگی هم دارد؟

با این که ای سیم مزایای بسیار زیادی دارد اما این تکنولوژی فعلا ایراداتی هم دارد که باعث می‌شود بسیاری از شرکت‌ها سراغ استفاده از آن نروند. احتمالا در آینده شرکت‌های بیشتری سراغ استفاده از eSIM بروند اما فعلا به دلایلی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، این تکنولوژی خیلی محبوب نشده است.

اولین مشکل این تکنولوژی، این است که برای استفاده از eSIM، شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند باید چیپ مخصوص آن را در گوشی جای دهند. این یعنی هزینه‌های تولید گوشی‌های مجهز به این تکنولوژی در مقایسه با گوشی‌های معمولی بیشتر خواهد بود. با توجه به این موضوع، احتمال استفاده از ای سیم در گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی در حال حاضر بسیار کم است.

سرویس eSIM

وقتی چیپ ای سیم در گوشی باشد، دیگر شما نمی‌توانید آن را به صورت فیزیکی بیرون بیاورید. این یعنی در صورتی که اشتراک یک ای سیم داشته باشید و بخواهید از خطی که روی گوشی مجهز به eSIM است در گوشی که از این تکنولوژی بهره نمی‌برد استفاده کنید، راهی نخواهید داشت.

یکی دیگر از نقاط ضعف سیم کارت eSIM، عدم پشتیبانی از آن در بسیاری از نقاط جهان است. در ادامه بیشتر راجع به آینده ای سیم در ایران صحبت خواهیم کرد اما در حال حاضر نه تنها میان سرویس‌دهندگان ایرانی، بلکه در اکثر نقاط جهان پشتیبانی کاملی از این سرویس وجود ندارد.

در کنار این مورد، باید یادتان باشد در حال حاضر برخی از شرکت‌هایی که سرویس ای سیم را ارائه می‌دهند، برای جابجایی سیم‌کارت، هر بار فعال‌سازی در گوشی جدید و … هزینه‌‌ای را دریافت می‌کنند. در حال حاضر بسیاری از سرویس‌دهندگان قابلیت eSIM را به صورت رایگان برای کاربرانشان فعال می‌کنند اما ممکن است این مورد در سال‌های آینده و با ورود این تکنولوژی به ایران تغییر کند.

در کشورهای دیگر، سیم کارت eSIM را چطور فعال می‌کنند؟

همان طور که می‌دانید، هنوز این نوع سیم کارت به صورت کامل در ایران پشتیبانی نمی‌شود اما با توجه به روش فعال‌کردن این نوع سیم کارت در دیگر کشورها، می‌توانیم روش کلی فعال کردن eSIM را بدانیم.

اگر شرکت‌های ایرانی هم بخواهند مانند دیگر شرکت‌های جهان عمل کنند، راه‌اندازی ای سیم از سیم کارت های معمولی هم آسان‌تر خواهد بود. برای فعالسازی سیم کارت eSIM، شما پس از انتخاب طرحی که دوست دارید، یک ووچر به همراه یک QR Code دریافت خواهید کرد که باید آن را با دوربین گوشی‌تان اسکن کنید. این کیو آر کد به شما اطلاعات مورد نیاز برای فعالسازی را می‌دهد. پس از این، اطلاعات در چیپ ای سیم ذخیره خواهد شد و می‌توانید از سیم کارت جاسازی شده خود استفاده کنید.

آینده سیم کارت ای سیم در ایران

اواخر سال ۱۳۹۹ بود که مدیرعامل ایرانسل اعلام کرد این شرکت به صورت آزمایشی، سرویس سیم کارت eSIM را راه‌اندازی کرده است. البته برنامه‌های این شرکت برای استفاده از فناوری ای سیم، از سال ۱۳۹۶ آغاز شده بود.

با توجه به این که در سال‌های آینده، احتمالا دیگر خبری از سیم‌کارت‌های معمولی نخواهد بود، قطعا شاهد گسترش eSIM در ایران خواهیم بود اما در حال حاضر، خبری از پشتیبانی کامل از این تکنولوژی در ایران نیست. البته اگر ای سیم هم مانند 5G‌ در ایران گسترش پیدا کند، ممکن است نیاز باشد چندین سال دیگر برای رسیدن به ای سیم منتظر بمانیم.

به نظر شما چند سال دیگر تا پایان عمر سیم کارت‌های معمولی و آغاز عصر eSIM باقی مانده؟ نظر خود را با گجت نیوز به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. بقول نویسنده لاخره وارد خواهد شد ولی خیلی زمانبر هست،بود و نبودش فعلا زیاد فرقی نداره