سیم کارت ای سیم

سیم کارت ای سیم (eSIM) در آینده‌ای نزدیک فراگیر خواهد شد

گوشی های موبایل آیفون 10 اس و 10 اس مکس با پشتیبانی از قابلیت سیم کارت ای سیم (eSIM) معرفی شدند و حالا با گذشت یکسال شاهد توسعه این تکنولوژی هستیم. در ادامه با این سیم کارت‌ها آشنا خواهیم شد.

سیم کارت ای سیم (eSIM) را باید یک سیم کارت قابل ادغام بدانیم که مخفف عبارت Embedded Subscriber Identity Module است و به برد اصلی گوشی های هوشمند همواره متصل خواهد بود. به کمک این سیم کارت یکپارچه شده با گوشی موبایل دیگر کاربران به سیم کارت فیزیکی نیازی نخواهند داشت. اپراتورهای هر کشور می‌بایست از این نوع سیم کارت‌ها پشتیبانی کرده و به کاربران خدمات ارائه دهند. پس از آنکه در سال گذشته گوشی های موبایل آیفون 10 اس و 10 اس مکس با قابلیت سیم کارت ای سیم به بازار عرضه شدند، این تکنولوژی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و در حال توسعه است.

گفتنی است نسخه ویژه بازار چین گوشی های گوشی های موبایل آیفون 10 اس و 10 اس مکس همانند سایر گوشی های موبایل از دو سیم کارت بهره می‌برند، اما این دو گوشی آیفون در سایر کشورها دارای یک سیم کارت فیزیکی و یک سیم کارت eSIM هستند. گفتنی است برای اینکه از سیم کارت eSIM استفاده کنید، می‌بایست اپراتورهای تلفن همراه منطقه شما نیز از این نوع سیم کارت پشتیبانی کنند که هم‌اکنون فقط 9 کشور جهان زیرساخت‌های لازم برای پشتیبانی از آنها را دارند.

چه کشورهایی از eSIM پشتیبانی می‌کنند؟

در حال حاضر کشورهایی چون آمریکا، انگلیس، اسپانیا، هند، مجارستان، آلمان، جمهوری چک، کرواسی، کانادا و اتریش از سیم کارت ای سیم پشتیبانی می‌کنند. از این رو فقط کاربران این کشورها می‌توانند از نسخه‌های دو سیم کارت گوشی های آیفون 10 اس و 10 اس مکس استفاده کنند. گفتنی است این تکنولوژی در حال توسعه بوده و با توجه به استقبال کاربران از این سیم کارت‌ها، پیش‌بینی می‌شود سایر کشورهای جهان نیز در آینده‌ای نزدیک از آنها پشتیبانی کنند.

مزایای سیم کارت ای سیم

فراگیر شدن سیم کارت ای سیم برای تولیدکنندگان گوشی های موبایل فواید زیادی را به همراه خواهد داشت که از مهم‌ترین آنها می‌توان به این موضوع اشاره کرد که دیگر به اختصاص فضای جداگانه‌ای در کناره یا پشت گوشی برای سیم کارت‌های معمولی نیازی نیست. از این رو به کمک سیم کارت eSIM طراحان می‌توانند گوشی های موبایل را زیباتر و سبک‌تر طراحی کنند. همچنین تعویض و جابه‌جایی سیم‌کارت هم در زمان کوتاهی انجام خواهد شد.

با وجود سیم کارت eSIM کاربرانی که همواره به کشورهای مختلف مسافرت می‌کنند، دیگر به تعویض و خرید سیم کارت جدید مربوط به هر کشور نیازی نخواهند داشت و می‌توانند با همان سیم کارت یکپارچه گوشی موبایل خود از خدمات اپراتوری هر کشور بهره ببرند. علاوه بر اینکه این سیم کارت‌ها برای کاربران کاهش هزینه را به همراه دارد، باعث می‌شود اپراتورها نیز به انجام هزینه‌های اضافی برای تولید و عرضه سیم کارت نیازی نداشته باشند. به طور کلی کاربران با استفاده از گوشی های موبایل مجهز به سیم کارت eSIM دیگر به داشتن سیم کارت‌های متعدد نیازی نخواهند داشت و می‌توانند فقط با یک تماس به اپراتور یا به واسطه اپلیکیشن، بر اساس موقعیت جغرافیایی خود به شبکه موبایلی متصل شوند.