عجیب ترین تصاویر مریخ

۲۷ مورد از عجیب ترین تصاویر ثبت شده از مریخ

انسان‌ها سال‌هاست که مشغول کاوش در مریخ هستند. هرچند که گاهی اوقات دستاوردها و یافته‌ها در سیاره سرخ جنجال‌ برانگیز شده‌اند. در ادامه به بررسی ۲۷ مورد از عجیب ترین تصاویر ثبت شده از مریخ می‌پردازیم.

انسان به طور کلی از داستان‌های فضایی خوشش می‌آید. به همین خاطر پس از انتشار هر عکسی از فضا که کمی عجیب باشد، داستان‌‌پردازی‌ها و حدس‌های شگفت‌انگیزی را شاهد هستیم. برخی افراد آنها را به موجودات فضایی یا تمدن‌های بیگانه مربوط می‌دانند؛ اما برخی دیگر همیشه به دنبال یک توضیح علمی برای آنها هستند. به همین بهانه در ادامه نگاهی به عجیب ترین تصاویر ثبت شده از مریخ می‌پردازیم.

بررسی عجیب ترین تصاویر مریخ که طی سال‌ها کاوش ثبت شده‌اند

۱- صورت در مریخ

عجیب ترین تصاویر مریخ

مدارگرد وایکینگ 1 ناسا در سال ۱۹۷۶ از نزدیکی مریخ رد شد و این تصویر نمادین را از سطح آن گرفت. چیزی که همه را متعجب کرد حضور چیزی شبیه به صورت انسان در بخش بالایی مرکز تصویر بود. اگر ذهن خلاقی داشته باشید، به راحتی می‌توانید دو چشم، بینی، دهان و یک مدل موی عجیب را ببینید. حتی می‌توان گفت که تا حدی به جوانی‌های الویس پریسلی شباهت دارد.

در آن زمان مردم گمان می‌کردند که این چهره‌ها توسط یک تمدن بیگانه در مریخ ساخته شده‌اند. هرچند ناسا دوست نداشت یکی از عجیب ترین تصاویر ثبت شده از مریخ بدون توضیح باقی بماند. به همین خاطر در سال ۲۰۰۱ مدارگرد دیگری به نام Mars Global Surveyor تصویری جدید از آن منطقه ثبت کرد تا همه چیز پایان یابد.

عجیب ترین تصاویر مریخ

تصویر جدید واضح‌تر است و رزولوشن بالاتری دارد و به خوبی نشان می‌دهد که ما با یک تپه و نه یک مکان مذهبی بیگانه طرف هستیم.

۲- نودل در مریخ

مریخ‌نورد پشتکار ناسا در سال ۲۰۲۲ یکی از عجیب‌ ترین تصاویر سطح مریخ را ثبت کرد که در آن چیزی شبیه به نودل یا نخ دیده می‌شود. در ابتدا دانشمندان ناسا حسابی گیج شده بودند؛ اما در نهایت با بررسی احتمالات مختلف متوجه شدند که نودل مریخی احتمالا بخشی از تور سیستم ورود و فرود مریخ‌نورد پشتکار بوده است.

عجیب ترین تصاویر مریخ

سیستم فرود ابتدا مریخ‌نورد را به سطح سیاره سرخ رسانده و سپس به بخش دیگری حرکت کرده تا در یک فاصله ایمن به مریخ برخورد کند. در مریخ بادها بسیار قوی هستند و احتمالا برخی از باقی‌ مانده‌های سیستم فرود را به سمت مریخ‌نورد آورده‌اند.

۳- درگاهی در مریخ

عجیب ترین تصاویر مریخ

در سال ۲۰۲۲ مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا یکی از عجیب ترین تصاویر خود از سیاره سرخ را ثبت کرد که در آن درگاهی دیده می‌شد. انتشار این تصویر باعث هیجان و جنجال فراوانی در میان کاربران اینترنت شد؛ اما ناسا اعلام کرد که این تصویر صرفا به یک پدیده جغرافیایی طبیعی در گودال گیل تعلق دارد و به خاطر زاویه نور و سایه اینگونه به نظر می‌رسد.

عجیب ترین تصاویر مریخ

در واقع هیچ موجودی در آن وجود ندارد. ناسا سپس تصویر دیگری از این منطقه منتشر شد که درگاه را از فاصله دورتر نشان می‌داد.

۴- قلب و فرشته در قطب جنوب

اگر کمی قوه تخیل خود را به کار گیرید، می‌توانید تصویر منتشر شده از قطب جنوب مریخ که توسط فضاپیمای مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا ثبت شده را به شکل یک فرشته و قلب ببینید. آژانس فضایی اروپا نیز در هنگام انتشار آن در اواخر سال ۲۰۲۰ به این مسئله اشاره کرد.

عجیب ترین تصاویر مریخ

هرچند که در اینجا صرفا یک پدیده زمین‌شناسی را در بخش یخی قطب شاهد هستیم. سر و هاله اطراف در نتیجه برخورد یک سیارک ایجاد شده‌اند و یک گودال تصعید (محلی که یخ بخار می‌شود) نیز دست‌ها را شکل داده است.

۵- سنگ دایناسوری

عجیب ترین تصاویر مریخ

یک دانشمند و مهندس نرم‌افزار که علاقه زیادی به یافتن سنگ‌های عجیب در تصاویر مریخ‌نورد ناسا دارد، برای اولین بار متوجه این سنگ شد. این تصویر که در فروردین ۲۰۲۱ توسط مریخ‌نورد پشتکار ثبت شده بود، سنگی شبیه به برکیوسور را نشان می‌دهد. متاسفانه تاکنون هیچ شواهدی مبنی بر وجود دایناسورها در مریخ یافته نشده است و ما هنوز به دنبال نشانه‌هایی از حیات میکروبی باستانی بر آن هستیم.

۶- پای رباتیک

چکمه در سیاره سرخ

نه در این تصویر یک چکمه وجود دارد و نه یک پای رباتیک، بلکه صرفا در حال تماشای یک تکه سنگ هستید که در سال ۲۰۱۹ توسط مریخ‌نورد کنجکاوری ثبت شده است. اگرچه این سنگ در اثر فرسایش به این شکل در آمده، اما توانست توجهات زیادی را به خود جلب کرده و به یکی از عجیب ترین تصاویر ثبت شده از مریخ تبدیل شود.

۷- تنوره‌های دیو مریخی

عجیب ترین تصاویر مریخ

مدارگرد شناسایی مریخ در اواخر سال ۲۰۱۸ توانست تصویری از یک تنوره دیو مریخی را ثبت کند. تنوره دیو نوعی گردباد است که حرکتی دورانی دارد؛ اما به هیچ ابری متصل نیست. با توجه به اینکه در سیاره مریخ بادهای زیادی می‌وزند، این پدیده نسبتا رایج است؛ اما چیزی که باعث شده تنوره‌های دیو در زمره عجیب ترین تصاویر مریخ قرار بگیرند، نمایی شبیه به پنجه یا چنگال است که تنوره‌ها در سطح مریخ ایجاد کرده‌اند.

۸- سازه انسانی

در نگاه اول اینگونه به نظر می‌رسد که یک محصول ساخت بشر را در مریخ شاهد هستیم. واقعیت هم همین است. مریخ‌نورد پشتکار ناسا در زمستان ۲۰۲۱ بر سطخ مریخ فرود آمد و برخی از قسمت‌هایی که لازم نداشت را نیز روی این سیاره رها کرد. چیزی که در تصویر می‌بینید، لایه محافظی برای سیستم جمع‌آوری نمونه این مریخ‌نورد است.

عجیب ترین تصاویر مریخ

در واقع مریخ‌نورد پشتکار می‌تواند نمونه‌های سنگی را جمع‌آوری کرده تا بعدا در یک ماموریت دیگر به زمین برده شوند. بنابراین اگر روزی تصاویر این لایه محافظ را به عنوان یکی از عجیب ترین موارد مشاهده شده در مریخ دیدید، تعجب نکنید.

۹- گودال خوشحال

عجیب ترین تصاویر مریخ

مدارگرد شناسایی مریخ ناسا در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۲۰ تصاویری از گودال خوشحال ثبت کرد و متوجه شد که این گودال تغییراتی را به خود دیده است. البته این تغییرات به موجودات فضایی مربوط نمی‌شوند. گودال اشاره شده در قطب جنوب مریخ قرار دارد و تفاوت‌ها نیز به خاطر تغییر پوشش یخی زمین هستند.

۱۰- تخته‌سنگ سیاه درخشان

عجیب ترین تصاویر مریخ

مریخ‌نورد کنجکاوری ناسا در اواخر سال ۲۰۲۰ این تصویر را از یک تخته‌سنگ سیاه درخشان ثبت کرد. نمای کلی زیبا است؛ اما اینکه چطور تخته‌سنگ در این منطقه قرار گرفته، هنوز یک راز باقی مانده است. برخی افراد گمان می‌کنند که شاید یک شهاب سنگ باشد یا اینکه به طریقی از بخش دیگری از مریخ به این منطقه منتقل شده است.

۱۱- استخوان ران در مریخ

این تصویر یکی از جالب ترین و عجیب ترین تصاویر ثبت شده از مریخ به حساب می‌آید. مریخ‌نورد کنجکاوری در سال ۲۰۱۴ تصویری به زمین ارسال کرد که در آن چیزی شبیه به استخوان ران انسان دیده می‌شد.

استخوان ران در سیاره سرخ

دانشمندان ناسا نیز طبق عادت همیشگی گفتند تصویر به یک تکه سنگ مربوط می‌شود که احتمالا بر اثر فرسایش آب یا باد به این شکل در آمده است. اگر ناسا بقایای موجود دیگری را در مریخ پیدا می‌کرد، هیجان‌انگیز نبود؟

۱۲- کد مورس

مدارگرد شناسایی ناسا در اوایل سال ۲۰۱۶ تصویر جالبی را به زمین ارسال کرد که کدهای عجیبی را روی سطح مریخ نشان می‌داد. مناطق تاریک و برجسته مجموعه‌ای از شن‌ها هستند که البته شباهت زیادی به کد مورس دارند. با وجود اینکه بسیاری از افراد این مسئله را نادیده گرفتند، اما یک دانشمند علوم سیاره‌ای به نام Veronica Bray تصمیم گرفت آن را رمزگشایی کند.

کد مورس مریخی

متاسفانه پیام مریخی نامفهوم بود: NEE NED ZB 6TNN DEIBEDH SEIFI EBEEE SSEIE ESEE SEEE

۱۳- فسیل ماهی در مریخ

مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا یکی از عجیب ترین تصاویر سطح مریخ را از تکه سنگی ثبت کرد که به ماهی شباهت دارد. پس از انتشار این تصویر برخی افراد احتمال وجود فسیل ماهی در آن سنگ را مطرح کردند و حتی عده‌ای از طرفداران نظریه‌های مربوط به یوفو و تمدن‌های بیگانه هیجان‌زده شدند.

عجیب ترین تصاویر مریخ

هرچند که ناسا نظر دیگری دارد. به باور دانشمندان این مرکز، چون احتمالا هیچ‌وقت اکسیژن در اتمسفر و سطح مریخ وجود نداشته است، نمی‌توان انتظار شکل‌گیری ارگانیسم‌های پیچیده را داشت؛ بنابراین پیدا شدن فسیل‌های بزرگ در این سیاره محتمل نیست.

۱۴- بچه قورباغه یا اسپرم

این مورد اگرچه در میان عجیب ترین تصاویر مریخ قرار گرفته است، اما از نظر علمی نیز ارزش بالایی دارد. مدارگرد شناسایی مریخ ناسا این تصویر را در سال ۲۰۱۸ ثبت کرد که شباهت بسیار زیادی به بچه قورباغه یا اسپرم دارد. هرچند که در واقعیت با یک گودال دایره‌ای شکل طرف هستیم.

اسپرم در سیاره سرخ

اما باریکه‌ای که از آن خارج شده چیست؟ این قسمت توسط جریان آب ایجاد شده است. با توجه به اطلاعات ثبت شده در این قسمت نیز می‌توانیم بگوییم که آب به سمت بیرون جریان داشته است. اگرچه مریخ در گذشته بسیار دور میزبان آب در سطح خوب بوده؛ اما در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از وجود یک موجود دو زیست در آن یافت نمی‌شود.

۱۵- توپ جنگی

در اواخر سال ۲۰۱۷ یک بلاگ معروف برای علاقه‌مندان به یوفو تصویر این جرم کروی که توسط مریخ‌نورد کنجکاوری ناسا ثبت شده بود را منتشر کرد و گفت که این توپ جنگی باقیمانده نبردی در مریخ است. هرچند که ناسا فورا به این مورد واکنش نشان داد تا جنجال مربوط به یکی از عجیب ترین تصاویر مریخ بخوابد.

عجیب ترین تصاویر مریخ

در واقع ابعاد این توپ جنگی حداکثر به ۵ میلی‌متر می‌رسد و از کلسیم سولفات، سدیم و منیزیم تشکیل شده است.

۱۶- بهمن در مریخ

عجیب ترین تصاویر مریخ

در تصویر مدارگرد شناسایی مریخ ناسا که سال ۲۰۱۰ منتشر شد، ابری از ذرات در پایین یک صخره شیب‌دار مشاهده می‌شود. این دود به فعالیت‌های شیمیایی مربوط نمی‌شود، بلکه نتیجه بهمن یا سقوط برفک کربن دی‌اکسید است. به گفته ناسا این اتفاق معمولا در طول بهار مریخ که مصادف با فروردین یا اردیبهشت در زمین می‌شود، رخ می‌دهد.

۱۷- فلس‌های اژدها

ظاهرا دانشمندان ناسا نیز به سریال بازی تاج و تخت علاقه دارند؛‌ زیرا یکی از عجیب‌ترین تصاویر ثبت شده از مریخ را فلس‌های اژدها نامیدند. این تصویر که توسط مدارگرد شناسایی مریخ ناسا ثبت شده است، به هیچ موجودی مربوط نمی‌شود، بلکه نتیجه فرسایش در یک منطقه باستانی را نشان می‌دهد.

عجیب ترین تصاویر مریخ

البته ماهیت آبی که باعث این تغییر شده و در تعامل با سنگ چنین الگوهایی را به وجود آورده، ناشناخته باقی مانده است.

۱۸- نوری درخشان در افق مریخ

مریخ‌نورد کنجکاوری ناسا در سال ۲۰۱۴ یکی از عجیب ترین تصاویر مربوط مریخ را منتشر کرد که در آن نوری در افق دیده می‌شد. حدس‌های زیادی در رابطه با منشاء این نور زده شد و حتی برخی آن را به وجود بشقاب پرنده ربط دادند.

نور در افق

هرچند که یکی از دانشمندان ناسا به نام Doug Ellison با تمسخر این ادعا‌ها گفت که این نور احتمالا به خاطر برخورد یک اشعه کیهانی که نتیجه حرکت ذرات با انرژی بالا در فضا به وجود می‌آید، شکل گرفته است.

۱۹- مجسمه زنی در مریخ

مریخ‌نورد اسپیریت ناسا در سال ۲۰۰۷ تصویری از سطح مریخ منتشر کرد که جنجالی شد. در این تصویر چیزی شبیه به یک انسان دیده می‌شود که در حال راه رفتن است. وبلاگ UFO Sightings Daily گفت که احتملا با یک مجسمه سنگی از یک زن طرف هستیم که توسط تمدن‌های بیگانه ساخته شده است.

عجیب ترین تصاویر مریخ

هرچند که جامعه علمی مجسمه را تنها یک توهم بصری دانستند و از آن به عنوان مثال خوبی برای پاریدولیا (تمایل ذهن انسان برای مربوط دانستن الگوهای آشنا به تصاویر یا صداهایی که می‌شناسد.) یاد کردند.

۲۰- زنی دیگر در مریخ

مجسمه زن در سیاره سرخ

یکی دیگر از عجیب ترین تصاویر ثبت شده از مریخ به یک زن مربوط می‌شود. این تصویر در سال ۲۰۱۵ توسط مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا ثبت شده است و به مجسمه یک زن با لباسی بلند شباهت دارد. هرچند که در نهایت یکی از کارشناسان رسانه‌ای ناسا به نام Guy Webster گفت که پیدا کردن الگوهایی که آشنا به نظر می‌رسند در میان سنگ‌های مریخ کار سختی نیست.

۲۱- خرچنگ غول‌پیکر در مریخ

مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا در تابستان ۲۰۱۵ تصویری از سطح مریخ ثبت کرد که می‌توانست در میان صدها تصویر دیگر بایگانی شود. هرچند که یک گروه فیسبوکی آن را به یکی از عجیب ترین و جنجالی‌ترین تصاویر مریخ تبدیل کردند. آنها با زوم کردن روی بخشی از تصویر متوجه حضور چیزی شبیه به یک خرچنگ غول‌پیکر شدند که گویا در سایه پنهان شده بود.

خرچنگ در سایه

همانند دیگر تصاویر این مطلب ناسا این تصویر را نتیجه تاثیر متقابل نور و سایه دانست و گفت که هیولای خرچنگی تکه سنگی بیش نیست.

۲۲- صورت یک خدای باستانی

در سمت چپ تصویری از سطح مریخ که توسط مریخ‌نورد آپورچونیتی ثبت شده دیده می‌شود و در سمت راست نیز یکی از مجسمه‌های وابسته به خدایان امپراتوری آشوری نو که در موزه بریتانیا قرار دارد، دیده می‌شود. کمی شباهت بین آنها وجود دارد، مگر نه؟

عجیب ترین تصاویر مریخ

علاقه‌مندان به موجودات فضایی نیز همین فکر را می‌کردند؛ اما در نهایت ناسا آن را ترکیبی از قوه تخیل انسان و وضعیت نور دانست و تاکید کرد که هیچ ربطی به تمدن‌های بیگانه ندارد.

۲۳- مادر ابرهای رنگین‌تاب

ابرهای عجیب

این ابرهای درخشان و زیبا به مریخ تعلق دارند. مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا نه تنها سطح مریخ را بررسی می‌کند، بلکه آسمان آن را نیز زیر نظر دارد. این نما از ابرهای رنگارنگ که به مادر ابرهای رنگین‌تاب معروف است نیز در سال ۲۰۲۱ ثبت شد. البته Mark Lemmon از موسسه علوم فضایی اعلام کرد که اگر ذرات تشکیل دهنده ابر همگی تقریبا یک اندازه باشند، این پدیده شکل می‌گیرد.

۲۴- قاشق معلق در هوا

قاشق معلق

نگاهی به بخش مرکزی این عکس که توسط مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا گرفته شده بیندازید. احتمالا یک قاشق بلند را با سایه‌اش مشاهده خواهید کرد. آیا این نشانه‌ای از وجود موجودات دیگر در این سیاره است؟ متاسفانه خیر. جاذبه مریخ به اندازه زمین قوی نیست؛ بنابراین به برخی اجرام اجازه می‌دهد که به صورت معلق در هوا باقی بمانند.

۲۵- سر دونالد ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۰۹ در یکی از عجیب ترین تصاویر مریخ حضور یافت. هرچند که تا سال ۲۰۱۶ این تصویر خبرساز نشد. در آن زمان بود که افراد به وجود تصویر وی روی یکی از سنگ‌های مریخ پی بردند. به سمت چپ سنگی که در دایره قرمز قرار گرفته نگاه کنید تا ترامپ را با مدل موی همیشگی ببینید.

عجیب ترین تصاویر مریخ

البته این مورد نیز به پاریدولیا یعنی همان پدیده‌ای که باعث می‌شود در ابرها اژدها یا خرگوش ببینیم، مربوط می‌شود.

۲۶- چاه عجیب و عمیق

عجیب ترین تصاویر مریخ

ناسا تاکنون هیچ توضیحی در رابطه با این عکس ارائه نکرده است. این تصویر در سال ۲۰۱۷ توسط مدارگرد شناسایی مریخ ثبت شد. این چاه در منطقه قطب جنوب مریخ قرار دارد و احتمالا به خاطر یک برخورد آسمانی شکل گرفته است. زمان‌بندی خاص عکس (غروب تابستان) باعث شده که چاه نسبت به بقیه تصویر خاص جلوه کند.

۲۷- پیچک‌های گذاره‌ای

این الگوهای زیبا سنگ نوشته‌های تمدن‌های باستانی نیستند و در آنها نیز هیچ فسیلی وجود ندارد. آنها با نام پیچک‌های گذاره‌ای شناخته می‌شوند و هنگامی که دو جریان گذاره از دو جهت مختلف با هم برخورد کرده و مخلوط می‌شوند، این نقوش شکل می‌گیرد. هرچند که پیش از ارائه این توضیح از سوی دانشگاه آریزونا، این مورد نیز توجهات زیادی را جلب کرد و در میان عجیب ترین تصاویر مریخ قرار گرفت.

عجیب ترین تصاویر مریخ

به طور کلی تصاویر زیادی از سطح مریخ گرفته شده است که در آنها مواردی مشابه پدیده‌های زمینی مشاهده می‌شوند. همین نیز کافی بوده تا داستان‌های زیادی در رابطه با حضور موجودات فضایی یا تمدن‌های باستانی در سیاره سرخ منتشر شود. هرچند که بررسی عجیب ترین تصاویر ثبت شده از مریخ چنین موضوعی را نشان نمی‌دهد.

به باور ناسا حداکثر چیزی که می‌توانسته زمانی در مریخ وجود داشته باشد، حیات میکروبی است و نباید انتظار چیزی بیشتر از آن را داشت. نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا موجودات فضایی زمانی به مریخ سفر کرده‌اند یا در آنجا سکونت داشته‌اند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*