امارات و چین

امارات و چین با هم به ماه می‌روند!

برنامه فضایی نوپای امارات متحده عربی، متحد جدیدی در سفر به ماه پیدا کرده است و امارات و چین برای فرود یک ماه نورد بر روی سطح ماه با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

امارات سال گذشته نورا المتروشی و محمد الملا را به گروه فضانوردان خود اضافه کرد تا روزی آن‌ها را به ماه بفرستد. شراکت بین امارات و چین برای این سفر به ماه تازه منعقد شده است و اولین توافق بخش فضایی بین دو کشور، جاه طلبی‌های مربوط به ماه را برجسته می‌کند. بنا بر این توافق‌نامه، نام امارات و چین نیز به کشورهایی که در آینده به ماه سفر خواهند کرد افزوده شد.

این توافقنامه تصریح می‌کند چین برای فرود کاوشگر خود در ماه به عنوان بخشی از ماموریت آتی قمری امارات شریک خواهد شد. چین به واسطه برنامه اکتشاف ماه خود تجربه فرود روی ماه را دارد.

فضاپیمای ماه‌نورد چین به اسم Chang’e-3 در سال 2013 روی ماه فرود آمد و جانشین آن Chang’e-4 در سال 2019 در جایی اطراف از ماه جای گرفت. Chang’e-5 نه تنها توانست بر روی ماه فرود آید، بلکه اطلاعات ارزشمندی را نیز از ماه به کشور سازنده فرستاد و در دسامبر 2020 نمونه‌هایی را از سطح ماه به زمین بازگرداند.

سفر به ماه

در مقابل، امارات متحده عربی در برنامه‌های ارسال فضایی کمی مبتدی و نابلد است. کشور ثروتمند امارات با پرتاب کاوشگر امید مریخ به مدار سیاره سرخ رفت و رسماً نام خود را در بین کشورهای فعال در عرصه هوا فضا ثبت کرد. کاوشگر مریخ‌ پیمای امید امارات از سمت آژانس فضایی امارات متحده عربی از مرکز فضایی تانیگاشیما ژاپن در ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۰ به فضا پرتاب شد و در تاریخ ۹ فوریه ۲۰۲۱ وارد جو مریخ شد.

کاوشگر امید اولین مأموریت فضایی خود را در ژوئیه به سوی مریخ آغاز کرد. ادامه این ماموریت نیز تاکنون توسط آژانس‌های ملی فضایی چین (تیان‌ون ۱) و ایالات متحده (مریخ ۲۰۲۰ و مریخ نورد استقامت) انجام شده‌ است.

مأموریت مریخ پیمای امید امارات اولین مأموریتی بود که به جو مریخ رسید و مانور ورود موفقیت‌آمیز به مدار مریخ را در ۹ فوریه ۲۰۲۱ انجام داد. امارات متحده عربی پس از این مأموریت به دومین کشور پس از هند تبدیل شد که در اولین تلاش خود توانست به مدار مریخ راه پیدا کند.

رفتن به مریخ برای امارات متحده عربی یک قمار بزرگ بود. امارات قبلاً نیز ماهواره‌هایی را به مدار پایین زمین فرستاده بود، اما این کشور عربی هرگز مأموریتی در این مقیاس بزرگ انجام نداده بود.

با این حال، به نظر می‌رسد رهبران امارات مصمم به ورود به رقابت فضایی، که تحت سلطه ایالات متحده، اروپا، چین و روسیه است، هستند؛ زیرا آن‌ها برای تنوع بخشیدن به اقتصاد نفت خیز کشور تلاش می‌کنند و این پروژه مشترک امارات و چین بایکدیگر برای سفر به ماه می‌تواند برای این کشور بسیار سودمند واقع شود.

امارات متحده عربی در حال حاضر هدف خود را روی سفر به ماه قرار داده است و قصد دارد ماموریت قمری امارات را با موشک فالکون 9 اسپیس ایکس در ماه نوامبر به فضا پرتاب کند. هدف از این ماموریت فرود آمدن یک ماه نورد به نام رشید در محلی به نام Lacus Somniorum است که به زبان لاتین Lake of Dreams معنی می‌دهد.

یک فرودگر ژاپنی به نام Hakuto-R Mission 1، کاوشگر را به سطح ماه خواهد برد. جزئیات توافق اخیر با چین فاش نشده است، بنابراین هنوز مشخص نیست که نقش این کشور در فرود رشید در سمت نزدیک ماه چیست.

سفر به ماه

امارات و چین هر دو امیدوارند اتباع خود را بر روی ماه فرود آورند. امارات متحده عربی یکی از اولین کشورهایی بود که توافقنامه آرتمیس را امضا کرد، مجموعه‌ای از توافقات دوجانبه بین ایالات متحده و شرکای بین المللی آن در برنامه آرتمیس ناسا ذکر شده است.

برنامه آرتمیس می‌خواهد فضانوردان را زودتر از سال 2025 بر روی ماه فرود آورد و حضور انسان را در سطح ماه برقرار کند. ناسا در حال حاضر نسبت به برنامه‌های امارات و چین برای سفر به ماه محتاط است؛ زیرا هر دوی این برنامه‌ها امیدوارند که در قطب جنوبی ماه فرود بیایند تا منابع احتمالی مانند آب یخی که در زیر سطح به دام افتاده است را کشف کنند.

با تایید توافق‌نامه امارات و چین برای سفر به ماه، رقابت فضایی بین ایالات متحده آمریکا و چین داغ‌تر از قبل شده است. ناسا در تلاش برای رسیدن به مهلت خود برای مأموریت خدمه آرتمیس 3 است و چین ادعا می‌کند که فضانوردانِ خود را تا سال 2030 بر روی ماه فرود خواهد آورد.

با توافق اخیر امارات و چین، به سختی می‌توان پیش‌بینی کرد که فضاپیمای کاوشگر اماراتی از نظر رقابت مستمر قمری در کجا فرود خواهد آمد. امارات می‌تواند به شرکای خود در توافقنامه آرتمیس که شامل کانادا، فرانسه و عربستان سعودی می‌شود، پایبند بماند، یا اینکه می‌تواند روابط جدید خود را با شریکی که ممکن است به فرود یک ماه نورد روی ماه کمک کند، تقویت کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*