احیا قطب شمال و جنوب

طرح دیوانه کننده محققان برای احیا قطب شمال و جنوب زمین

منجمد کردن یخ های در حال ذوب شدن طرحیست که در حال حاضر به شدت در بین کارشناسان برای احیای قطب شمال و جنوب زمین بحث برانگیز شده است.

گروهی از دانشمندان در نظریه‌ای پیشنهاد می‌کنند که مقادیر زیادی مواد شیمیایی آئروسل میکروسکوپی را از 125 جت نظامی عظیم بر فراز قطب شمال و جنوب زمین آزاد کرده تا بتوانند یخ های در حال ذوب شدن را دوباره منجمد کنند.

بر اساس این طرح که مورد توجه کارشناسان زیادی قرار گرفته، ما برای کاهش چشمگیر میزان ذوب‌ شدن یخ‌های قطب شمال و جنوب، باید تقریباً با ۱۷۵ هزار پرواز با هواپیمای جاسوسی و تیزپرواز، مواد شیمیایی لازم برای انجماد یخ‌های قطبی را روی آن‌ها بپاشیم.

محققان دریافتند که همین پهپادها هر ساله مقادیر زیادی دی اکسید کربن را در اتمسفر آزاد می‌کنند که باعث تشدید ذوب یخ‌های قطب شمال و جنوب می‌شود. اما مطالعه‌ای که اخیراً توسط ویک اسمیت، محقق دانشگاه ییل انجام شد، سودمند بودن این موضوع را ثابت می‌کند. اسمیت ادعا می‌کند که علیرغم انتشارات مضر، این کار را انجام می‌دهد؛ زیرا فایده این کار خیلی بیشتر از ضرر آن است.

احیا قطب شمال و جنوب

اسمیت در مصاحبه‌ای با اسکای نیوز گفت: «این آسپرین است، نه پنی سیلین و جایگزینی برای کربن زدایی نیست. این در واقع همان موادی است که از کبریت سوخته استشمام می‌کنید و بی‌ضرر خواهد بود.»

طبق اطلاعات موجود، این مواد توسط پهپادها از 125 تانکر سوخت رسان هوا به هوا که در ارتفاع 43000 فوتی بر فراز قطب‌ شمال و جنوب پرواز می‌کنند، آزاد خواهند شد. این ذرات سپس مقداری از نور خورشید را از سطح زیرین مسدود کرده و از مناطق قطبی در برابر گرمای خورشید محافظت می‌کنند.

طبق مطالعه اسمیت، کمی بیش از 13 تن ذرات منتشر شده در زمان مناسب سال می‌تواند مناطق مختلفی از قطب شمال و جنوب را تا 3.6 درجه فارنهایت خنک کند. منتقدان طرح‌های مهندسی زمین خورشیدی، با مخالفت‌ شدید در مقابل این طرح ایستاده‌اند و کارشناسان استدلال می‌کنند که انتشار دی اکسید کربن مضر از هواپیماهایی که در ارتفاعات بالا پرواز می‌کنند، ایده وحشتناکی برای احیای یخ‌های قطب شمال و جنوب است.

به گزارش اسکای نیوز، آن‌ها همچنین می‌گویند که سایه خورشیدی می‌تواند عواقب ناخواسته‌ای از جمله اثرات منفی بر سیستم‌های کشاورزی داشته باشد. سال گذشته، گروهی از محققان دانشگاه هاروارد پیشنهاد کردند ایده مشابهی را با استفاده از بالن‌های هواشناسی برای جمع‌آوری داده‌های اولیه در شمال سوئد آزمایش کنند. اما حتی این آزمایش اولیه نیز بسیار بحث برانگیز بود و گروه‌های مخالف محلی آن‌ها را مجبور کردند که این ایده را کنار بگذارند.

اسمیت اما در مقابل تمامی مخالفت‌ها ایستادگی کرده و استدلال می‌کند که قطب شمال و جنوب، بر خلاف شمال سوئد، بسیار کم جمعیت هستند و این‌کار آسیبی به محیط وارد نخواهد کرد. اسمیت به اسکای نیوز گفت: «اگر قرار بود معادله ریسک و سود در یکجا جوابگو باشد، آن‌جا مناطق قطب شمال و جنوب خواهد بود، هر گونه چرخش عمدی ترموستات جهانی مورد علاقه همه بشریت قرار خواهد گرفت.»

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*