قابلیت کاربردی iOS

7 قابلیت کاربردی iOS که اندروید از آن بی بهره است

با 7 قابلیت کاربردی iOS آشنا شوید؛ قابلیت‌های مفیدی که اندروید از آنها بی‌بهره مانده و انتظار می‌رود در آینده نزدیک به این سیستم عامل محبوب اضافه شوند.

طی سال‌های گذشته فاصله میان اندروید و iOS کاهش پیدا کرده و هر دو سیستم عامل محبوب قابلیت‌های متعددی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. البته در این میان اندروید به عنوان سیستم عاملی شناخته می‌شود که همواره قابلیت‌های جدید و متنوعی را ارائه می‌دهد، اما iOS نیز از 7 قابلیت کاربردی بهره می‌برد که هنوز کاربران اندروید به آنها دسترسی ندارند. از این رو قصد داریم شما را با 7 قابلیت کاربردی iOS که اندروید از آن بی بهره مانده است آشنا کنیم.

7 قابلیت کاربردی iOS

حالت فوکوس

قابلیت کاربردی iOS

حالت فوکس به عنوان یکی از 7 قابلیت کاربردی iOS محسوب می‌شود که اندروید از آن بی‌بهره مانده است. البته این حالت کاملا مشابه حالت Do Not Disturb اندروید بوده، اما در iOS ویژگی‌های بیشتری را برای کاربران به همراه دارد. در واقع اندروید نیز به قابلیت Focus Mode مجهز شده، اما کاربرد آن با نسخه مشابه در iOS متفاوت است. کاربران سیستم عامل iOS قادرند حالت Do Not Disturb را برای تمام شرایط نظیر مطالعه، ورزش و محل کار شخصی‌سازی کنند.

اتوماسیون میان‌برها

قابلیت کاربردی iOS

سیستم عامل iOS 12 به کاربران خود قابلیت جدیدی با نام Shortcuts را ارائه داد که امکان اتوماسیون و خودکارسازی بخش‌های مختلف را به همراه داشت. هرچند در سیستم عامل اندروید نیز می‌توان به کمک اپلیکیشن‌های مختلف این کار را انجام داد، اما سیستم عامل iOS آن را به شکل پیش فرض در اختیار کاربران خود قرار گذشته و به همین دلیل باعث شده مورد استقبال قرار بگیرد.

فیس آی دی

قابلیت کاربردی iOS

فیس آی‌دی به عنوان یکی دیگر از 7 قابلیت کاربردی iOS به شمار می‌رود که اندروید از آن بهره نمی‌برد. هرچند این قابلیت بر پایه سخت افزار بوده، اما گوشی های اندروید نیز می‌توانند به آن مجهز شوند. اپل در سال 2017 قابلیت فیس آی‌دی را ارائه کرد و تاکنون گوشی های اندروید به یک قابلیت در سطح آن مجهز نشدند.

گفتنی است بسیاری از گوشی های اندرویدی از قابلیت تشخیص چهره نیز بهره می‌برند، اما هنوز نتوانسته‌اند ثبات و امنیتی در سطح فیس‌ آیدی را ارائه دهند. البته در حال حاضر بسیاری از کاربران اندرویدی استفاده از حسگر اثر انگشت را راهکار مناسبی برای حفظ امنیت دستگاه خود می‌دانند و به همین دلیل تولیدگنندگان گوشی های اندرویدی به توسعه فیس آی‌دی در سطح اپل تمایلی ندارند.

جداسازی نوتیفیکیشن‌ها

قابلیت کاربردی iOS

مدیریت نوتیفیکیشن‌ها در سیستم عامل iOS هنوز در سطح مناسبی قرار ندارد، اما جداسازی نوتیفیکشن سنتر و کنترل سنتر یکی از 6 قابلیت کاربردی iOS محسوب می‌شود. کاربران با سوایپ از بالا به سمت پایین در بخش چپ می‌توانند به نوتیفیکیشن سنتر و با سوایپ از  بالا به پایین در سمت راست می‌توانند به بخش کنترل سنتر دسترسی پیدا کنند. از این رو کاربران iOS بر خلاف اندروید برای دیدن نوتیفیکیشن‌ها به دو بار سوایپ کردن نیازی نخواهند داشت.

تکان دادن گوشی برای Undo کردن

tap undo typing

اشتباه تایپی یک مشکل رایج محسوب می‌شود، اما در گوشی‌ها بر خلاف کامپیوترها نمی‌توان با فشردن کلید‌های Ctrl+Z فرایند Undo را انجام داد. از این رو طراحان در سیستم عامل iOS قابلیتی را ارائه کردند تا با حرکت دادن آیفون بتوان Undo کرد.

در واقع اگر در زمان تایپ با اشتباه مواجه شدید و قصد دارید اشتباه خود را تصحیح کنید، به کمک این قابلیت و با تکان دادن آیفون یک صفحه پاپ آپ ظاهر خواهد شد که می‌توانید با ضربه زدن روی گزینه Undo به عقب برگردید.

جستجوی اسپات‌لایت

spotlight app

بخش اسپات‌لایت به عنوان یکی دیگر از 7 قابلیت کاربردی iOS محسوب می‌شود که اندروید از آن بی‌بهره مانده است. این ابزار فقط برای جستجو در میان اپلکیشن‌ها و لیست مخاطبین نبوده، بلکه امکان جستجو در میان یادداشت‌ها، تصاویر، پیام‌ها و حتی اینترنت را نیز به همراه دارد. اندروید از این قابلیت بی‌بهره مانده است، البته برخی از شرکت‌ها توانستند قابلیت جستجو در اندروید را ارتقا دهند، اما هیچ‌کدام از آنها در سطح اسپات‌لایت قرار ندارند.

برنامه های ارتباطی جهانی

FaceTime

برنامه‌های ارتباطی جهانی اپل یعنی iMessage و FaceTime به عنوان یکی دیگر از قابلیت‌های برتر و کاربردی سیستم عامل iOS نسبت به اندروید محسوب می‌شوند که کاربران این سیستم عامل به شکل پیش‌فرض به آنها دسترسی دارند. گفتنی است هر چند این برنامه‌ها از برتری اپل نسبت به گوگل حکایت دارند، اما کاربران اندروید نیز می‌توانند از آنها بهره ببرند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*