حل مشکل کند شدن لپ تاپ ویندوزی

چرا لپ تاپ های ویندوزی در گذر زمان کند می‌شوند و راه حل چیست؟

اگر کند شدن لپ تاپ ویندوزی شما را به دردسر انداخته، آن قطعاً یک علت و راه حل دارد که در ادامه به بررسی این دلایل و روش حل آن‌ها می‌پردازیم.

لپ تاپ‌های ویندوزی مثل اکثر محصولات تکنولوژی می‌توانند پس از استفاده طولانی مدت، کند شوند. دلایل مختلفی می‌تواند باعث بروز این مشکل شود؛ البته خوشبختانه بسیاری از آن‌ها راه حل‌های بالقوه‌ای دارند.

گرچه کاهش سرعت هر لپ تاپی پس از مدت طولانی اجتناب‌ناپذیر است، اما اگر متوجه شوید که مشکل از کجاست، می‌توانید آن را برطرف کنید. اما اگر مدت زمان زیادی نیست که از لپ تاپ خود استفاده می‌کنید و سرعت آن کند شده، احتمالاً مشکل مهمی در میان است.

بسیاری از دلایلی که باعث کند شدن لپ تاپ ویندوزی شما می‌شوند، می‌تواند بروزرسانی نشدن کامل، اجرای اپلیکیشن‌ها یا برنامه‌های زیاد یا نداشتن فضای کافی در هارد دیسک باشد. اگر علت آن هر یک از مشکلات بالا باشد، راه حلی برای آن وجود دارد. در ادامه به بررسی روش‌هایی می‌پرداختیم که به حل مشکلات لپ تاپ شما کمک می‌کنند.

چگونه کند شدن لپ تاپ ویندوزی را برطرف کنیم؟

۱. بروزرسانی‌های موجود را نصب کنید

حل مشکل کند شدن لپ تاپ ویندوزی

کاری که بسیاری از مردم از انجام دادنش طفره می‌روند و همیشه آن را به تعویق می‌اندازند، بروزرسانی کردن کامپیوترشان است. شاید شما هم یکی از آن دسته کاربرانی باشید که وقتی یک بروزرسانی در دسترس است، تا زمانی که الزامی برای دریافتش نباشد، آن را نادیده می‌گیرید. بروزرسانی لپ تاپ ممکن است طول بکشد و پس از اتمام باید دستگاهتان را هم یک بار ریستارت کنید. اما به خاطر داشته باشید که بروزرسانی نکردن لپ تاپ در طولانی مدت می‌تواند باعث کند شدن سرعت آن شود.

بروزرسانی‌ها برای رفع باگ‌های موجود سیستم‌عامل عرضه می‌شوند و اگر بروزرسانی نکنید، ممکن است این باگ‌ها باعث کند شدن لپ تاپ ویندوزی شما شوند. از طریق مراحل زیر، بروزرسانی های در دسترس را بررسی کنید:

  • روی دکمه استارت کلیک کنید، سپس به بخش Settings بروید.
  • روی گزینه Windows Update کلیک کنید.
  • بررسی کنید که آیا بروزرسانی برای سیستم شما موجود است یا خیر.

اگر هرگونه بروزرسانی موجود بود، روی دکمه Download & Install در زیر آن بروزرسانی کلیک کنید. از این به بعد سعی کنید به محض آماده شدن بروزرسانی‌ها بدون تعلل آن‌ها را دانلود و نصب کنید تا از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری شود.

۲. فضای هارد دیسک را آزاد کنید

حل مشکل کند شدن لپ تاپ ویندوزی

بعد از اینکه مدتی از لپ تاپ خود استفاده کردید، احتمالاً به نقطه‌ای می‌رسید که فضای هارد روی هارد دیسک برایتان باقی می‌ماند. با کلیک روی منوی استارت، رفتن به بخش تنظیمات، سپس بخش System و کلیک روی Storage می‌توانید وضعیت فضای باقی‌مانده را مشاهده کنید. در این صفحه می‌توانید مقدار گیگابایت استفاده شده از فضای ذخیره‌سازی لپ تاپ خود و مقدار فضای باقی‌مانده آن را ببینید. شما همچنین می‌توانید ببینید که کدام برنامه‌ها یا فایل‌ها بیشترین فضا را اشغال کرده‌اند.

می‌توانید هر یک از این دسته‌بندی‌ها را انتخاب کنید تا نام برنامه‌هایی که بیشترین فضا را اشغال کرده‌اند به طور دقیق‌تر ببینید. از اینجا می‌توانید هر چیزی که به آن احتیاجی ندارید را پاک یا حذف کنید. فضای کم هارد دیسک لپ تاپ می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی شود که یکی از آن‌ها کاهش سرعت سیستم است. بنابراین اگر متوجه کمبود فضا شدید، کمی وقت بگذارید و هارد درایو سیستم خود را خالی کنید.

۳. اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها را ببندید

حل مشکل کند شدن لپ تاپ ویندوزی

اجرای اپلیکیشن‌های همزمان زیاد می‌تواند توان پردازشی زیادی از سیستم شما بگیرد و در نتیجه باعث کند شدن لپ تاپ ویندوزی شما خواهد شد. خوشبختانه راهی برای مشاهده برنامه‌هایی که در پس زمینه سیستم در حال اجرا هستند وجود. بنابراین می‌توانید برنامه‌هایی که در حال حاضر احتیاجی به فعال بودن آن‌ها نیست را ببندید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید.

  • ابتدا باید Task Manager را اجرا کنید. ساده‌ترین راه اجرای آن فشردن کلیدهای ترکیبی Ctrl + Alt + Delete از روی کیبورد است.
  • در منوی به نمایش درآمده، روی Task Manager کلیک کنید.
  • صفحه‌ای اجرا می‌شود که تمام برنامه‌های در حال اجرا را نشان می‌دهد. برای بستن یک برنامه باید آن را انتخاب کنید و روی دکمه End Task کلیک کنید.

با بررسی ستون CPU، می‌توانید ببینید که هر برنامه چقدر از توان پردازنده را به خودش مشغول کرده است. هرچه مقدار این مشخصه در یک برنامه بیشتر باشد، یعنی بیشتر از سایرین از توان کامپیوتر شما استفاده می‌کند. بنابراین با بستن آن می‌توانید به افزایش سرعت سیستم خود کمک کنید.

برنامه‌هایی که اطلاعی در مورد آن‌ها ندارید را به هیچ وجه نبندید، زیرا می‌توانند برای اجرای دیگر برنامه‌های روی سیستم شما حیاتی باشند. اگر در مورد عملکرد برنامه‌ای مطمئن نیستید، می‌توانید با کلیک راست روی آن و انتخاب گزینه Search Online، بیشتر در مورد آن کسب اطلاعات کنید.

۴. دیگر مشکلات را بررسی کنید

حل مشکل کند شدن لپ تاپ ویندوزی

مایکروسافت می‌گوید دلایل دیگری هم وجود دارد که می‌تواند منجر به کاهش سرعت کامپیوترهای ویندوزی شود. مثل وجود ویروس یا بدافزار، نبود رم کافی برای افکت‌های تم همراه ویندوز ۱۱ و اجرای برنامه‌های بسیار زیاد در استارت آپ ویندوز که در نتیجه باعث افزایش زمان بوت شدن سیستم می‌شود. راه حل این اتفاق بسیار آسان است، فقط باید تعداد برنامه‌هایی که پس از روشن شدن لپ تاپ اجرا می‌شوند را کم کنید.

اگر لپ تاپ شما به خاطر ظرفیت رم کم کند شده، می‌توانید یک رم جدید بخرید و به آن اضافه کنید. بسیاری از لپ تاپ‌ها دو اسلات رم را در اختیار کاربر می‌گذارند. اگر هم از یک سیستم اقتصادی استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم جلوه‌های تصویری ویندوز ۱۱ را کاهش دهید تا منابع سخت افزاری کمتری مصرف شود. برای این کار از منوی استارت عبارت Performance را جستجو کنید و روی گزینه Adjust the appearance and performance of Windows کلیک کنید. سپس از زیر بخش Visual Effects، گزینه Adjust for best performance را انتخاب کنید.

اگر هم به ویروسی بودن لپ تاپ خود مشکوک شده‌اید، باید یک نرم افزار آنتی ویروس را روی آن نصب کنید تا بدافزارها و ویروس‌های موجود را شناسایی و حذف کند. البته خود مایکروسافت هم یک نرم افزار آنتی ویروس داخلی را ارائه می‌کند که با کلیک روی منوی استارت و جستجوی عبارت virus & thread detection و کلیک روی گزینه Microsoft defender از بین نتایج، آن را اجرا کنید. برای غیرفعال کردن اجرای برنامه‌ها در استارت آپ هم می‌توانید عبارت Startup apps را از طریق منوی ویندوز جستجو کنید و کلید اینتر را بفشارید. از صفحه باز شده تیک کنار هر برنامه‌ای که نیازی به اجرای آن به محض بالا آمدن ویندوز نیست را بردارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*