تابوت

تابوت صورتی رنگ نگهبان اهرام مصر پس از 3300 سال از خاک بیرون آمد

باستان‌شناسان از کشف تابوت صورتی یک نگهبان در اهرام مصر با قدمت 3300 سال که به دوره امپراتوری رامسس دوم تعلق داشته، خبر دادند.

باستان‌شناسان در مصر، یک تابوت سنگی 3300 ساله از یک مقام رسمی را کشف کرده‌اند که جسد مومیایی‌اش مدت‌ها پیش توسط دزدان قبر، به سرقت رفته بود. این تابوت که دارای پوششی از گرانیت صورتی است، برای یک مقام رسمی به نام “Ptah-im-wea” ساخته شده که طبق زبان هیروگلیف‌ حک شده روی آن، در زمان رامسس دوم (1213 تا 1279 قبل از میلاد) سکونت داشته و نگهبان معبدی در اهرام مصر بوده که توسط رامسس دوم در تبس (لوکسور امروزی) ساخته شده بود.

بر اساس کتیبه هیروگلیف، Ptah-im-wea بر دام‌های معبد نظارت داشته و به عنوان رئیس خزانه معبد، مسئولیت ارسال هدایای الهی به خدایان را برعهده داشته است. با ‌این حال، Ptah-in-wea در نزدیکی معبدی که او برای رامسس دوم نگهبانی می‌کرد، دفن نشد. در عوض، تابوت او را در کنار اهرامی قرار دادند که 1000 سال قبل در ساقارا ساخته شده بود، شهری باستانی که به گورستان‌های وسیعش معروف است.

تابوت باستانی مصری

در این بیانیه آمده است که باستان‌شناسان این تابوت را در نزدیکی اهرام متعلق پادشاه یوناس (حکومت در حدود 2323 تا 2353 قبل از میلاد) در جنوب راهرویی که در آن افراد به داخل هرم وارد می‌شدند، کشف کردند. یافته‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهند که برای مردم مصر غیرعادی نبوده که بخواهند در نزدیکی اهرام ساخته شده توسط فراعنه که در زمان‌های بسیار دور زندگی می‌کردند، دفن شوند. به عنوان مثال، دفن‌هایی با قدمت حدود 2500 سال در نزدیکی اهرام جیزه، که مربوط به 4500 سال پیش بود، یافت شده که نشان می‌دهد مردم احتمالا این مکان‌ها را مدت‌ها پس از ساخته شدن، مقدس می‌پنداشتند.

هیروگلیف‌‌های حک شده روی تابوت، خواستار محافظت از متوفی هستند و تصاویری از هوروس، خدای آسماس با سر شاهین و پسر خدایان اوزیریس و ایزیس را نشان می‌دهند. اگرچه این تابوت در دوران باستان به سرقت رفته بوده، اما باستان‌شناسان آثاری از رزین پیدا کردند که نشان می‌دهد یک مویایی در داخل آن قرار گرفته است. بر اساس این بیانیه، تیم با‌ستان‌شناس هیچ اثر باستانی دیگری به‌همراه این تابوت پیدا نکرده است.

رامسس دوم در برهه‌ای بر مصر حکومت می‌کرد که امپراتوری آن از سوریه تا سودان امروزی امتداد پیدا کرده بود. این تابوت در قالب یک ماموریت باستان‌شناسی به رهبری اولا ال اگوئیزی، استاد مصرشناسی دانشگاه قاهره کشف شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*