اینترنت ماهواره ای استارلینک

آیا با گوشی موبایل می توان به اینترنت ماهواره ای استارلینک وصل شد؟

این روزها شایعاتی درباره امکان اتصال به اینترنت ماهواره ای استارلینک با گوشی موبایل منتشر شده است؛ اما آیا چنین امکانی وجود دارد؟

اسپیس ایکس قصد دارد توسعه اینترنت ماهواره ای استارلینک را سرعت ببخشد و دسترسی به این نوع اینترنت پرسرعت و بدون محدودیت را در سراسر جهان میسر کند. به تازگی نیز دولت آمریکا با معاف کردن تحریم‌های مربوط به اینترنت ماهواره ای استارلینک، به ایلان ماسک و اسپیس ایکس اجازه داد تا خدمات Starlink را در ایران ارائه کند.

از سوی دیگر مدتی پیش اپل گوشی آیفون 14 را معرفی کرد که امکان اتصال ماهواره ای یکی از ویژگی‌های پرشمار این سری محسوب می‌شود. همچنین بر اساس اخبار منتشر شده، ظاهرا گوگل هم قصد دارد پشتیبانی از اینترنت ماهواره ای را به سیستم عامل اندروید 14 اضافه کند. حالا این سوال برای بسیاری از کاربران به وجود آمده که آیا با گوشی موبایل می توان به اینترنت ماهواره ای استارلینک وصل شد؟ در ادامه قصد داریم به این پرسش مهم کاربران پاسخ بدهیم.

اتصال به اینترنت ماهواره ای استارلینک با موبایل امکان‌پذیر است؟

قبل از هر چیز نگاهی به ویژگی‌های اتصال ماهواره ای در گوشی های موبایلی می‌اندازیم که به تازگی معرفی شده‌اند. مدتی پیش، کمپانی بزرگ اپل از گوشی های خانواده آیفون 14 رونمایی کرد. خیی‌ها قابلیت اتصال ماهواره ای را برگ برنده آیفون 14 نسبت به آیفون‌های قبلی و همچنین رقبای اندرویدی می‌دانند و اپل هم در مراسم رونمایی این گوشی‌ها خیلی روی این قابلیت مانور داد. با توجه به این تبلیغات گسترده، احتمالا بسیاری از کاربران تصور می‌کردند که می‌توان با آیفون 14 به اینترنت ماهواره ای مثل استارلینک متصل شد، اما واقعیت این‌طور نیست.

اتصال ماهواره ای در آیفون 14 در واقع یک پیام اضطراری است که می‌تواند جان انسان‌ها را در موقعیت‌های خطرناک نجات دهد. به عنوان مثال تصور کنید که در موقعیت خطرناکی هستید، مثلا در کوه یا جنگل گیر کرده‌اید و گم شده‌اید و گوشی موبایلتان هم آنتن‌دهی ندارد. در این مواقع می‌توانید با آیفون 14 به یک ماهواره وصل شوید و با ارسال یک پیام اضطراری، درخواست کمک کنید. این درخواست شما به همراه موقعیت مکانی که در آن قرار دارید به مراکز مربوطه ارسال می‌شود یا ممکن است این درخواست به مرکز اپل فرستاده شود و آنها درخواست شما را به امدادگران منتقل کنند.

اینترنت ماهواره ای استارلینک

اتصال به ماهواره در آیفون 14

قابلیت ارسال پیام اضطراری از طریق ماهواره در گوشی های سری آیفون 14 تقریبا از ماه آینده فعال می‌شود و البته این سرویس در مرحله اول فقط در کانادا و ایالات متحده آمریکا ارائه خواهد شد، اما به مرور به کشورهای دیگر جهان نیز گسترش پیدا می‌کند. با این حال بعید است که این قابلیت در اختیار کاربران ایرانی هم قرار بگیرد. به این ترتیب امکان اتصال ماهواره ای آیفون 14 نه در ایران فعال شده و نه با آن می‌توان به اینترنت ماهواره ای متصل شد؛ بلکه کاربران فقط می‌توانند یک پیام اضطراری به کمک ماهواره‌ها ارسال کنند.

علاوه بر گوشی های جدید اپل، شرکت چینی هواوی هم مدتی پیش از پرچمدار جدید خود یعنی سری میت 50 رونمایی کرد و از قابلیت اتصال ماهواره ای در این گوشی پرده برداشت. قابلیت اتصال ماهواره ای در سری Mate 50 هواوی شباهت زیادی به نمونه مشابه در آیفون 14 است. هواوی در توضیح این قابلیت گفته کاربران می‌توانند با استفاده از آن در موقعیت‌های مهم و اضطراری، پیامی را ارسال کنند. این قابلیت به شبکه Beidou چین اتکا دارد و فقط کاربران چینی می‌توانند از آن بهره ببرند. بنابراین در نسخه بین المللی میت 50 پرو که در آینده نزدیک روانه بازار خواهد شد، خبری از این ویژگی نیست. همچنین با این قابلیت فقط امکان ارسال پیام اضطراری وجود دارد و دریافت پیام یا اتصال به اینترنت امکان‌پذیر نخواهد بود.

اینترنت ماهواره ای استارلینک

هواوی میت 50

از گوشی های جدید اپل و هواوی که بگذریم، گوگل هم ظاهرا دست به کار شده و اعلام کرده قصد دارد پشتیبانی از اینترنت ماهواره ای را به سیستم عامل اندروید 14 اضافه کند، اما فعلا جزئیات بیشتری در این رابطه اعلام نشده است. اما همه این‌ها را که کنار بگذاریم، مهم‌ترین خبر درباره ارائه اینترنت ماهواره ای در گوشی های موبایل، خبر همکاری تی موبایل و اسپیس ایکس بوده است. چندی پیش این دو شرکت مطرح اعلام کردند قصد دارند شرایطی را فراهم کنند تا کاربران شبکه T-Mobile بتوانند به اینترنت ماهواره ای استارلینک متصل شوند.

بر اساس خبر منتشر شده، طی این همکاری قرار است امکان ارسال و دریافت پیام و استفاده از برخی پیام رسان‌ها در اختیار کاربران قرار بگیرد، اما فعلا خبری از برقراری تماس صوتی یا دانلود فایل از اینترنت نخواهد بود. در هر صورت اینترنت ماهواره ای هنوز به آن صورت که انتظار داریم وارد گوشی های موبایل نشده‌اند و دستیابی به چنین پیشرفت بزرگی، زمان‌بر خواهد بود و شاید در آینده چنین شرایطی فراهم شود. شرکت‌های بزرگ نشان داده‌اند که فکرهای زیادی در این زمینه در سر دارند، اما در حال حاضر نمی‌توانید با گوشی موبایل خود به اینترنت ماهواره ای از جمله استارلینک اسپیس ایکس متصل شوید.

در حال حاضر اتصال به اینترنت ماهواره ای استارلینک به تجهیزات مخصوص نیاز دارد. این تجهیزات شامل یک دیش برای دریافت سیگنال‌های اینترنتی از سوی ماهواره‌های موجود در فضا و همچنین یک گیرنده می‌شود. کاربران برای خرید سخت افزار مورد نیاز Starlink باید حدود 599 دلار هزینه کنند و اشتراک ماهانه این اینترنت ماهواره ای نیز حدود 110 دلار خواهد بود.

اینترنت ماهواره ای استارلینک

برای جمع‌بندی باید بگوییم که در حال حاضر امکان دسترسی به اینترنت ماهواره ای استارلینک به وسیله گوشی موبایل وجود ندارد و لازم است این هشدار را به شما بدهیم که هیچ‌گونه برنامه‌ای که با عنوان اتصال به استارلینک تبلیغ می‌شوند را روی گوشی خود نصب نکنید؛ چرا که این برنامه‌ها بدافزار هستند و موجب آلوده شدن گوشی شما می‌شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. هیچ نیرویی در دنیا نمیتونه جلوی پیشرفت تکنولوژی رو بگیره

  2. جه اصراری دارین بگین که استارلینک کار نمیکنه
    خیالت راحت تا سال دیگه همه گوشی ها ساپورت میکنن
    در ضمن نسل جدید ماهوارها که پرتاب بشه همه چیز امکان پذیر میشه
    وبازهم در ضمن همین الان استارلینک رو در ایران دارن اسفتاده میکنن
    تاکور شود هرانکه نتواند دید

    • آقا بیاد که اهل تکنولوژی خوشحال میشن ولی متاسفانه چه بخوای چه نخوای بدون تجهیزات فرستنده و گیرنده زمینی یه گوشی امکان اتصال به ماهواره رو فعلا و حتی سال دیگه نداره…چون وای فای گوشی در اون حد نیست…حالا شما میخوای دل خوش باشی، باش ولی این بحث فنیه نه سیاسی و احساسی…