آب مایع در مریخ

آب مایع در مریخ ؛ شواهدی که امیدها به زندگی در سیاره سرخ را دوباره زنده کرد

دانشمندان موفق به کشف شواهدی از وجود آب مایع در مریخ شدند؛ شواهدی که امیدها به زندگی در سیاره سرخ را دوباره زنده کرد.

محققان دانشگاه کمبریج در مطالعات جدید خود موفق شدند شواهدی از وجود آب مایع در سیاره سرخ را کشف کنند. این شواهد که بار دیگر امیدها به زندگی در سیاره مریخ را زنده کرده یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شوند؛ چرا که محققان می‌توانند با این شواهد به این پرسش که آیا در گذشته حیات در سیاره سرخ وجود داشته است یا خیر پاسخ دهند.

جزئیات کشف نشانه های وجود آب مایع در مریخ

پژوهش دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد محققان این دانشگاه برای اولین بار توانستند با استفاده از داده‌هایی غیر از رادار، شواهد مستقلی را از وجود آب مایع در زیر کلاهک یخی قطب جنوب مریخ کشف کنند. در این مطالعه که دانشمندانی از دانشگاه نانت و کالج دانشگاه دوبلین نیز مشارکت داشتند محققان موفق شدند با استفاده از اندازه‌گیری ارتفاع‌سنج لیزری و پیش‌بینی‌های مدل رایانه‌ای در سطح بالایی کلاهک یخی قطب جنوب مریخ شواهدی از وجود آب مایع را کشف کنند.

آب مایع در مریخ

دکتر فرانسیس بوچر، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه شفیلد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نتایج این پژوهش بهترین شواهد را برای تایید وجود آب مایع در سیاره سرخ ارائه می‌دهند. وی افزود هرچند آب مایع یک عنصر اصلی در تشکیل حیات محسوب می‌شود، اما وجود آن تاییدی بر وجود حیات در مریخ نخواهد بود.

آب مایع در مریخ

بوچر در ادامه گفته‌های خود بیان کرد از آنجایی که آب در زیر قطب جنوب مریخ با وجود دمای بسیار سرد همچنان به شکل مایع است، احتمال دارد این آب شور باشد که البته به دلیل شور بودن آب نیز وجود حیات میکروبی در آن بسیار دشوار است. البته کشف چنین شواهدی احتمال وجود محیط‌های قابل سکونت باستانی در مریخ را افزایش می‌دهد؛ چرا که نشان می‌دهد آب و هوای مریخ در گذشته همانند امروز خشن نبوده است.

آب مایع در مریخ

هر دو قطب شمالی و جنوبی سیاره مریخ همانند زمین از کلاه‌های یخی ضخیم آب بهره می‌برند که اندازه آن تقریبا از لحاظ حجمی با لایه یخی گرینلند برابری می‌کند. البته در شرایطی که در زیر یخسارهای زمین دریاچه‌های زیر یخی بزرگ و کانال آب وجود دارد، اما زیر کلاهک‌های یخی قطبی مریخ به دلیل آب و هوای سرد این سیاره کاملا منجمد است. گفتنی است دمای مریخ به طور میانگین منفی 27 درجه سانتی‌گراد است، اما در زمستان دمای قطب‌های آن به منفی 104 سانتی‌گراد هم می‌رسد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*