زباله در مریخ

بشر هنوز پایش به مریخ نرسیده 6 تن زباله در آن سیاره تولید کرده است!

بررسی محققان نشان می‌دهد در شرایطی که بشر هنوز پایش به مریخ نرسیده توانسته طی ماموریت‌های مختلف حدود 6 تن زباله را در سیاره سرخ تولید کند.

کاگری کیلیچ (Cagri Kilic)، پژوهشگر دانشگاه ویرجینیای غربی آمریکا طی یک بررسی جدید توانست با ارزیابی وزن تمام مریخ نوردها و مدارگرد‌هایی که توسط سازمان‌های فضایی مختلف به مریخ ارسال شدند به این نتیجه برسد که بشر توانسته در شرایطی که هنوز پایش به مریخ نرسیده در این سیاره حدود 6803 کیلوگرم زباله تولید کند.

تولید 6 تن زباله توسط بشر در سیاره مریخ

زباله

بررسی این پژوهشگر آمریکایی نشان می‌دهد زباله‌های مریخی، مواردی چون سخت افزارهای بلااستفاده، فضاپیماهای غیر فعال و فضاپیماهایی که روی سطح مریخ سقوط کردند را شامل می‌شود. یکی از این فضاپیماهای سقوط کرده همان مدارگرد مریخ 2 است که به اتحاد جماهیر شوروی تعلق داشت و در سال 1971 در هنگام فرود دچار سانحه شد.

زباله

علاوه بر این که بشر توانسته مریخ را نیز همانند زمین آلوده کند، دانشمندان نگرانند این زباله‌ها باعث آلوده شدن نمونه‌های جمع‌آوری شده توسط مریخ نورد استقامت ناسا شوند؛ مریخ نوردی که هم‌اکنون با هدف جستجوی حیات باستانی در مریخ در حال فعالیت است. البته محققان تولید زباله در سیاره مریخ را موضوعی طبیعی می‌دانند، چرا که بسیاری از قطعات فضاپیماها باید رها شوند تا از آن در جو جهنمی سیاره سرخ محافظت کنند.

زباله

علاوه بر زباله‌های سنگین که به قطعات رها شده از فضاپیماها مربوط می‌شود، زباله‌های کوچک دیگری نیز درمریخ وجود دارد؛ برای مثال کاوشگر استقامت با دستگاه تصویربرداری Mastcam-Z توانست یک پانورامای با وضوح بالا و 360 درجه را ثبت کند که محققان در آن یک پتوی حرارتی را مشاهده کردند. این پتوی حرارتی برای محافظت از وسیله نقلیه‌ای به اندازه یک خودرو در مقابل دماهای شدید در زمان فرود طراحی شده است.

مریخ

کاوشگر استقامت مدتی قبل تصویری از یک تکه توری داکرون را به ثبت رساند که طبق گفته محققان این توری توسط بادهای مریخ از محل فرود کاوشگر دور شده است. در مریخ ربات‌های غیر فعال نیز به عنوان زباله محسوب می‌شوند؛ برای مثال مریخ نورد فرصت ناسا با وزن 157 کیلوگرم که از سال 2004 تا اواسط سال 2018 در مریخ فعالیت داشت، سرانجام برای همیشه عمر آن به پایان رسید و اکنون در میان خاک مریخ به یک زباله تبدیل شده است.

مریخ

طبق آمارهای منتشر شده در حال حاضر 9 فضاپیمای غیر فعال در سطح مریخ وجود دارند که از جمله آنها می‌توان به مریخ‌نورد فرصت، مریخ نورد اسپیریت، کاوشگر فینیکس، سطح نشین EDMا سکیاپارلی آژانس فضایی اروپا، کاوشگر سوجورنر، فرودگر وایکینگ 1، فرودگر وایکینگ 2، کاوشگر مریخ 5 و کاوشگر مریخ 6 اشاره کرد. البته آژانس‌های فضایی این ربات‌ها را به جای زباله به عنوان آثار تاریخی محسوب می‌کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*