خودروهای برقی و بنزینی

آیا خودروهای برقی به اندازه خودروهای بنزینی دوام می‌آورند؟

با توجه به استقبال روز افزون افراد از خودروهای برقی، شمار این ماشین ها روز به روز در جهان در حال افزایش است؛ اما سوال اینجاست که آیا خودروهای برقی به‌ اندازه خودروهای بنزینی با دوام هستند؟ در ادامه با بررسی این موضوع با ما همراه باشید.

از آنجایی که تعداد خودروهای برقی روز به روز در جهان در حال افزایش است، پیش‌بینی می‌شود تا کمتر از 5 سال آینده شاهد جایگاه شارژ خودروهای برقی در سراسر سطح اغلب شهرهای جهان باشیم.

خودروهای برقی (Electric vehicle) وسایل نقلیه‌ای هستند که از باتری‌های قابل شارژ به عنوان منبع انرژی و از موتور الکتریکی به عنوان نیروی محرکه استفاده می‌کنند. با توجه به پیشرفت فناوری باتری‌ها، افزایش بیماری‌ها و مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا، نگرانی‌ها در خصوص قیمت نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانه‌ای، از سال ۲۰۰۸ میلادی به بعد انقلابی اساسی در تولید خودروهای برقی صورت گرفته‌ است.

خودروهای برقی

خودروهای برقی مزایای بی‌شماری نسبت به خودروهای بنزینی دارند. از جمله این مزایا می‌توان به کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوای محلی، کاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش وابستگی به نفت اشاره کرد. علاوه‌براین، کشورهایی همانند ژاپن برای کاهش آلودگی صوتی از خودروهای برقی استفاده می‌کنند؛ چراکه این خودروها صدای بسیار کمی نسبت به خودروهای بنزینی تولید می‌کنند. خودروهای برقی را همچنین می‌توان نمادی از آینده صنعت خودروسازی جهان دانست.

وقتی صحبت از خرید خودروهای برقی به میان می‌آید، مشتریان می‌خواهند بهترین قدرت خرید ممکن را هنگام پرداخت مقدار زیادی پول نقد به ارمغان بیاورند. سؤالات در مورد دوام این خودروها در مقایسه با خودروهای بنزینی، اولین موضوع قابل توجه در هنگام خرید است. متاسفانه، هیچ پاسخ قطعی و واضحی برای این سوال وجود ندارد!

طبق گفته مجله فوربس، در مجموع مسافت پیموده شده جاده‌ای پیش‌بینی‌شده، یک وسیله نقلیه با موتور بنزینی احتمالاً قبل از نیاز به تعویض قطعات مهم، مانند لاستیک‌های جدید، عملکرد بهتری از خودروهای برقی خواهد داشت. با این حال، تنها با این مقایسه نمی‌توان در مورد میزان دوام خودروهای برقی قضاوت کرد‌؛ زیرا خودروهای برقی در مقابل رقبا در واقع عملکرد بسیار خوبی دارند.

هزینه تعمیر و نگهداری معمولاً در خودروهای برقی بسیار کمتر از خودروهای بنزینی است

خودروی برقی و بنزینی

تعمیر و نگهداری خودرو و وسیله نقلیه بسیار مهم است و بسیاری از بخش‌های خودرو باید مرتبا بررسی شوند؛ مخصوصا ترمزها، لاستیک‌ها، چراغ‌ها و وسایل رفاهی شیشه جلو که نیاز به مراقبت استاندارد دارند.

در موتور الکتریکی موجود در خودروهای برقی، از اجزای پیچیده کمتری نسبت به خودروهای بنزینی استفاده شده است. این یک مزیت در خودروهای برقی محسوب می‌شود و به یک برنامه تعمیر و نگهداری بسیار آسان‌تر در طول سال‌های مالکیت خودرو نیاز دارد.

همچنین، توجه به این نکته مهم است که خودروهای برقی، در حالی که نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند و فرسودگی و پارگی قطعات داخلی کمتری را متحمل می‌شوند، می‌توانند پس از خم شدن گلگیرها، صورت‌حساب بیشتری برای تعمیرات از سازنده درخواست کنند.

مشکلات جزئی خودروهای برقی

خودروهای برقی

با اینکه خودروهای برقی هزینه‌هایی مانند بنزین و سوخت‌های فسیلی دیگر را ندارند، اما مهم‌ترین قطعه در این نوع از خودروها، باتری‌ آن‌هاست که قیمت بالایی دارد.

از طرف دیگر، ماهیت خودروهای برقی و جایگاه آنها در بازار کلی حمل و نقل، سبب می‌شود عرضه کمتری از قطعات و لوازم ضروری آن‌ها در بازار فروش صورت گیرد. به‌علاوه، تعداد نیروی کار آموزش دیده به طور خاص در تعمیر و نگهداری خودروهای برقی بسیار کم است.

این موضوع به طور بالقوه سبب افزایش قیمت تعمیر و نگهداری از خودروهای برقی شده تا وسیله نقلیه را به حالت اولیه بازگرداند. این مشکل به ویژه در قطعات باتری مشهود است.

خودروهای برقی

تمامی این مشکلات به نبود زیرساخت‌های مناسب برمی‌گردد. زیرساخت‌هایی که امروزه برای خودروهای برقی وجود دارند، بسیار کمتر از خودروهای بنزینی هستند. با این حال، با تصور رفع این مشکلات، در عملکرد روزانه معمولی یک خودروی برقی، مالک خودرو با هزینه مالی بسیار کمتری نسبت به خودروهای بنزینی مواجه خواهد شد.

بیشتر خودروهای برقی مسافتی بین 190 تا 240 کیلومتر را با یک شارژ کامل طی خواهند کرد. اما این عدد برای خودروهای بنزینی و دیزل از 400 کیلومتر شروع‌شده و در خودروهایی با فناوری‌های پیشرفته‌تر، این عدد به حدود 800 کیلومتر نیز خواهد رسید.

زمان مورد نیاز برای شارژ کامل یک خودروی برقی بسیار بیشتر از زمانی است که سوخت‌گیری در خودروهای بنزینی از صاحبان خود می‌گیرد و می‌تواند بسته به نوع باتری از 30 دقیقه تا 8 ساعت طول بکشد!

مسافت پیمایشی و میزان دوام در برخی خودروهای برقی با خودروهای بنزینی برابر است

خودروهای برقی

با وجود داشتن مزیت‌های فراوان نسبت به خودروهای بنزینی، بازهم اکثر خودروهای برقی قابلیت رقابت با خودروهای بنزینی را از نظر مسافت پیمایشی ندارند. با این حال این موضوع در مورد تمام وسایل نقلیه الکترونیک یکسان نیست و برخی خودروهای برقی می‌توانند هم‌اندازه خودروهای بنزینی دوام آورند. باتری گران‌ترین قطعه در یک وسیله نقلیه الکتریکی است و میزان مسافت پیمایشی در جاده و دوام خودرو را تعیین می‌کند.

یک وسیله نقلیه معمولی که از موتور احتراق داخلی در یک مدل خودروی سنتی استفاده می‌کند، اغلب مسافتی حدودی 200,000 مایل را در هر سال می‌پیماید. طبق گزارش مجله The Zebra، میانگین مسافت پیموده شده برای یک خودروی بنزینی در سال در ایالات متحده 14263 است. این بدان معناست که یک وسیله نقلیه استاندارد که با تعمیر و نگهداری معمولی ارائه شده و از آن به خوبی مراقبت می‌شود، یک گزینه حمل و نقل مناسب برای مالک خود خواهد بود و برای بیش از 14 سال دوام خواهد آورد.

در مقابل، رتبه بندی مسافت یک وسیله نقلیه الکتریکی کمی متفاوت عمل می‌کند. باتری نشان دهنده طول عمر و دوام یک وسیله نقلیه است. MyEV گزارش می‌دهد که بسیاری از باتری های مدرن در خودروهای برقی به راحتی می‌توانند با همان برد 200000 مایلی مطابقت داشته باشند، اما این خبرگزاری همچنین خاطرنشان می‌کند که ظرفیت کل باتری با گذشت زمان کاهش می‌یابد و هرچه بیشتر از دستگاه استفاده می‌شود، شارژ کامل کمتر موثر خواهد بود (بر خلاف مخزن حجمی که یک موتور احتراقی برای قدرت متکی است).

با این حال، این نکته مهم است که به خاطر داشته باشید، حتی زمانی که باتری خودروهای برقی شروع به تحلیل می‌کند، تحت گارانتی باقی می‌ماند و خرابی یا کاهش قابل توجه عملکرد ممکن است به طور کامل توسط سازنده پوشش داده شود. جایگزینی با پوشش گارانتی حتی ممکن است دو برابر شود.

اگرچه خودروهای برقی دارای مزیت‌های فراوانی نسبت به خودروهای بنزینی و دیزل هستند، اما بازهم راه طولانی در پیش دارند تا به مردم برتری خود را ثابت کنند. با وجود تمام این موضوعات، محاسبه طول عمر موثر و با دوام بودن خودروهای برقی، یک مبحث پیچیده است که بیشتر به نیازها، اولویت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد راننده مربوط می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*