ماموریت دارت ناسا

فضاپیما دارت ناسا امشب به سیارک هدف برخورد خواهد کرد + پخش زنده

ماموریت فضاپیما دارت ناسا با برخورد به سیارک هدف، امشب به انتهای کار خود می‌رسد. اما اهداف این ماموریت چیست؟ آیا باید نگران برخورد سیارک‌ها با زمین باشیم؟ در ادامه به مهم‌ترین سوالات پیرامون DART NASA پاسخ خواهیم داد.

داستان از نوامبر 2021 یعنی دقیقا 306 روز قبل آغاز می‌شود. یعنی دقیقا جایی که فضاپیما دارت ناسا با موشک فالکون 9 اسپیس ایکس وارد فضا شد. البته نام دارت، مخفف عبارت “Double Asteroid Redirection Test” یا همان «تست بازطراحی مسیر سیارک دوگانه» است و اکنون نوبت آن رسیده تا به پایان داستان یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های ناسا در سال‌های گذشته برسیم.

ماموریت دارت ناسا به صورت پخش زنده ؛ آماده برخورد باشید

خطر برخورد سیارک‌های بزرگ به کره زمین، هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود یا بهتر است بگوییم که اکنون به لطف تکنولوژی‌ها به روز، می‌توانیم برخورد و ذوب شدن این سیارک‌های غول پیکر و پر سرعت در جو زمین را بهتر مشاهده کنیم. پس باید دست به کار شویم تا سرنوشت بشر هم به سرانجام دایناسورها گره نخورد اما این کار چگونه ممکن خواهد شد؟

ماموریت دارت ناسا

ماموریت دارت ناسا دقیقا قصد دارد تا چنین چیزی را آزمایش کند. سیارک‌های دیمورفوس (Dimorphos ) و دیدموس (Didymos ) اکنون تقریبا در فاصله 11.2 میلیون کیلومتری از سطح زمین قرار دارد و البته احتمال برخورد آن به سیاره انسان‌ها، فوق العاده کم است و هیچ خطری ما را تهدید نمی‌کند. به هر حال ماموریت فضایی دارت ناسا قصد دارد تا با کوبیدن خود به سیارکت دیمورفوس و فدا شدن در راه بشریت، میزان انحراف مداری این سیارک را تخمین بزند؛ آن هم در سرعتی معادل 6.5 میلیون کیلومتر بر ثانیه! نتایج این کار در منحرف کردن سیارک های خطرناک بعدی که در راه کره زمین هستند، بی نهایت مهم خواهد بود.

لحضاتی پس از برخورد این فضاپیمای 308 میلیون دلاری (دقیقا 180 ثانیه بعد) با سیارک دیمورفوس به طول 110 متر، دوربین ناسا با نام “Light Italian Cubesat” وارد کار می‌شود تا عکس این رویداد تاریخی را ثبت و به زمین ارسال کند.

در پایان کار بد نیست اشاره کنیم که ناسا قصد دارد تا در اواسط سال 2024، یک فضاپیمای دیگر را به سمت سیارک نگون بخت دیمورفوس روانه کند تا دوباره یک برخورد دیگر را رقم بزند. گفته می‌شود که این فضاپیما در اواسط سال 2026 به هدف خود خواهد رسید. همچنین شما می‌توانید از طریق این لینک ، پخش زنده‌ی رویداد ماموریت دارت ناسا را به صورت لحظه به لحظه تماشا کنید. ماموریت دارت ناسا به ساعت ایران، دقیقا در ساعت 2:44 بامداد روز سه شنبه اتفاق خواهد افتاد. پس فعلا بیدار بمانید تا این رویداد تاریخی را از دست ندهید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. اگر موفقیت‌آمیز نشد بلکه DART با سرعت ۲۲ هزار کیلومتر در ساعت یکراست به سمت زمین منحرف شود، چه؟ و السلام

    • این سیارک اصلا در مسیر زمین نیست و اگر هم باشه، با توجه به ابعادش که بیشتر از 110 متر نیست، باید بگیم که تو جو زمین میسوزه و هیچ خطری برای ما نداره و السلام