تراشه اینتل

پردازنده های نسل 13 رپتور لیک اینتل با 24 هسته و سرعت 5.8 گیگاهرتز به زودی به میدان می‌آیند

طبق گزارش‌ها، پردازنده های نسل 13 رپتور لیک – Raptor Lake اینتل نوید یک ارتقا بزرگ در عملکرد خود را در مقایسه با نسل گذشته می‌دهند.

پیش از آنکه به معرفی پردازنده های نسل 13 رپتور لیک بپردازیم، باید اذعان کنیم که رقابت میان اینتل و AMD برای ارائه سریع‌ترین پردازنده کامپیوتر، بسیار تنگاتنگ شده است. در حالی‌که اینتل در دهه گذشته با تاخیر در تولید و مشکلات طراحی مواجه بود، AMD با گسترش طراحی Zen بر روی تراشه‌های خود، از سری تراشه‌های چشم‌گیر رایزن برای کاربرانی که به دنبال پردازنده‌های عملکردمحور هستند، یکی پس از دیگری رونمایی کرد. امروزه چیپست‌های AMD برخی به عنوان قلب تپنده برخی از لپ‌تاپ‌‌‌های مطرح گیمینگ بازار نظیر ایسوس Zephyrus G14، استفاده می‌شوند.

درست در مقطعی که AMD همه چیز را برای کنار زدن رقیب خود مهیا می‌دانست، سرانجام اینتل تراشه‌‌های هیبریدی مورد انتظار خود را از سری پردازنده‌های نسل دوازدهم عرضه کرد. به لطف ترکیبی از هسته‌های عملکردی (P-Cores) و هسته‌های کارآمد (E-Core)، این شرکت موفق شد AMD را در اغلب معیارهای چندرشته‌ای شکست داده و در عین از مصرف کم‌تری نیز برخوردار بودند.

پردازنده اینتل

با این حال، اکنون زمان جایگزینی آن سری با پردازنده های نسل 13 رپتور لیک سررسیده است و اینطور که به‌نظر می‌رسد، اینتل قصد عبور از نسل گذشته خود را در تمامی جنبه‌ها دارد.  تراشه پیشرفته و پرچم‌دار جدید این شرکت که Core-i9-13900K نام دارد، دارای 24 هسته (شامل 8 هسته عملکردی و 16 هسته کارآمد) است و می‌تواند به فرکانس حداکثر 5.8 گیگاهرتز برسد. در مقام مقایسه، تراشه 12900K سال گذشته اینن شرکت، دارای 16 هسته (شامل 8 هسته عملکردی و 8 هسته کارآمد) بود و حداکثر سرعت آن به 5.2 گیگاهرتز می‌رسید. طبق ادعای اینتل، پردازنده 13900K جدید، 15 درصد سریع‌تر از نسل گذشته خود در وظایف تک‌رشته‌ای و 41 درصد در فعالیت‌های چندرشته‌ای مانند رمزگذاری ویدیو یا رندر سه‌بعدی ارتقا یافته است.

پردازنده های نسل 13 رپتور لیک، بر اساس نسخه ارتقا یافته فرآیند 7 اینتل ساخته شده‌اند که دارای ترانزیستور نسل سوم SuperFin این شرکت است. هنگامی‌که فناوری ترانزیستور سه‌بعدی این شرکت برای اولین بار در سال 2020 معرفی شد، به نظر می‌رسید که راهی برای رسیدن به معماری 7 نانومتری و پشت سرگذاشتن طراحی 10 نامومتری پیشین، برای دستیبابی به عملکرد بهتر باشد. AMD با تراشه‌های سری رایزن 6000 و 7000 در سال جاری، توانست به معماری 6 نانومتری دست یابد، اما اینتل با تراشه‌های نسل دوازدهم خود ثابت کرد که هنوز هم می‌توان با فرآیند ساخت بزرگ‌تر، عملکرد بهتری را از خود برجای بگذارد.

چیپست اینتل

بر اساس مشخصات اولیه، پردازنده های نسل 13 رپتور لیک اینتل، یک جهش عظیم در خط تولید این شرکت هستند. برای نمونه، تراشه جدید I5-13600K این شرکت، دارای چهار هسته اضافه و سرعت اولیه 200 مگاهرتز است که در مقایسه با نسل پیشین خود، در مجموع با 14 هسته و حداکثر سرعت 5.1 گیگاهرتز ارائه می‌شود. تراشه i7-13700K نیز اکنون به 16 هسته و حداکثر سرعت 5.4 گیگاهرتز مجهز شده، این در حالی است که نسل قبل i7 با 12 هسته عرضه شده بود.

اگر تراشه‌های سال گذشته را نادیده بگیرید و از سخت‌افزار قدیمی‌تری در حال استفاده باشید، پردازنده های نسل 13 رپتور لیک اینتل همان به روزرسانی بزرگی به‌شمار می‌روند که منتظرش بودید. اینتل مدعی شده که عملکرد سری 13900K در اجرای برنامه‌هایی مانند Adobe Media Encoder و فوتوشاپ، 27 درصد سریع‌تر از سری 12900K عمل می‌کند. هم‌چنین طبق گزارش‌ها، برای برنامه‌های ساخت مدیا مانند Blender و Unreal Engine این ارتقا به 34 درصد می‌رسد.

در حالی‌که اینتل هنوز به مقایسه تراشه خود با سری رایزن 7000 نپرداخته است، اما این شرکت ادعا کرده که پردازنده های سری 13900K در بازی Spider-Man: Remastered حدود 58% سریع‌تر از سری رایزن 9 – 5950X عمل می‌کند. با این حال، با توجه به آنکه تقریبا 2 سال از عمر تراشه مورد آزمایش AMD می‌گذرد، این ادعا محتمل به‌نظر می‌رسد. سخت است که پیش‌بینی کنیم نبرد اخیر اینتل و AMD به چه صورت پیش خواهد رفت.. با این حال، مطمئنا در دوره هیجان‌انگیزی از پردازنده های قدرتمند در بازار قرار داریم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*