جیمز وب هابل دارت ناسا

تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب و هابل از ماموریت دارت ناسا باز هم قدرت جیمز وب را به رخ می‌کشد

تلسکوپ فضایی جیمز وب و هابل به صورت همزمان از ماموریت دارت ناسا تصویربرداری کرده‌اند. مقایسه تصاویر این دو تلسکوپ قدرت James Webb را نشان می‌دهد.

دارت یک ماموریت تاریخی برای ناسا به حساب می‌آمد؛ زیرا آنها می‌خواستند برای اولین بار یک فضاپیما را به سیارکی کوچک به نام دیمورفس بکوبند تا بتوانند مسیر و سرعت آن را تغییر دهند. این کار می‌تواند در صورتی که سیارکی در مسیر برخورد با کره زمین باشد، انسان‌ها را از خطر انقراض نجات دهد.

رقابت تلسکوپ فضایی جیمز وب و هابل برای ثبت لحظه برخورد ماموریت دارت ناسا

جیمز وب هابل دارت ناسا

طبیعتا ناسا نمي‌خواست این لحظه مهم را از دید تلسکوپ‌های قدرتمند خود نبیند. به همین خاطر ناسا روز پنجشنبه با همکاری آژانس فضایی اروپا تصاویر مربوط به لحظه برخورد فضاپیمای دارت که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب و تلسکوپ هابل ثبت شده بود را به اشتراک گذاشت.

البته نه دیمورفس و نه دیدیموس که به دور آن می‌چرخد، هیچ خطری برای کره زمین ندارند. در واقع هیچ سیارک خاصی فعلا ما را تهدید نمی‌کند. هرچند که باید برای اتفاقات آینده آماده باشیم. تلاش ناسا برای تصویربرداری از لحظه برخورد دارت و همچنین تصاویر سیارک پیش و پس از برخورد باعث شد که برای اولین بار دو تلسکوپ فضایی James Webb و Hubble همزمان از یک سوژه یکسان تصویربرداری کنند.

Andy Rivkin، سرپرست تیم پژوهشی دارت نیز تصاویر منتشر شده را نمایی بی‌سابقه از یک رویداد بی‌سابقه توصیف کرد. البته تصاویر در طول موج‌های مختلف نور ثبت شده‌اند. تلسکوپ هابل لحظه برخورد دارت را در نور مرئی و تلسکوپ جیمز وب آن را با ابزار مادون قرمز خود نشان می‌دهد.

جیمز وب هابل دارت ناسا

مرکز درخشان تصویر نیز نقطه برخورد است که برای چند ساعت روشنایی بالای خود را حفظ کرد. همچنین می‌توان گرد و غبار مواد جدا شده از سطح سیارک در اثر برخورد را نیز تا حدودی مشاهده کرد. در این میان Jian-Yang Li از موسسه علوم سیاره‌ای (که مشاهدات هابل را هدایت می‌کنند)، از میزان جزئیات ثبت شده توسط تلسکوپ هابل شگفت‌زده شده است.

اخترشناسان به بررسی داده‌ها و تصاویر دریافتی از تلسکوپ های فضایی جیمز وب و هابل و همچنین تلسکوپ‌های زمینی ادامه خواهند داد تا دید بهتری نسبت به تاثیر برخورد فضاپیمای دارت ناسا با دیمورفس به دست آورند. این تغییر می‌تواند هم از نظر ساختاری باشد و هم به تغییر مسیر حرکت سیارک مربوط شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*