زیان قطعی اینترنت روزهای اخیر

زیان قطعی اینترنت روزهای اخیر به اندازه یک سال درآمد نفتی ایران است!

شنیده ها حاکی از این است که زیان قطعی اینترنت روزهای اخیر به اندازه یک سال درآمد نفتی ایران است؛ اما آیا این گفته صحت دارد؟

طی روزهای اخیر اینترنت در سراسر کشور با محدودیت‌های شدیدی مواجه شده و بسیاری از شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و واتساپ فیلتر شده‌اند. شنیده‌ها حاکی از این است که قطعی اینترنت زیان اقتصادی شدیدی برای دولت به همراه داشته به طوری که هزینه‌های فیلترینگ و نبود اینترنت معادل درآمد یک سال نفت ایران است.

زیان قطعی اینترنت روزهای اخیر چقدر است؟

در این 11 روزی که اینترنت‌ها با محدودیت مواجه شده و تنها در زمان‌های مشخصی در دسترس است، حداقل یازده هزار میلیارد تومان ضرر و زیان به اقتصاد کشور وارد آمده است. همچنین یکی دیگر از قسمت‌های بد ماجرا، کسب و کارهایی هستند که در بستر آنلاین شبکه های اجتماعی و وب فعالیت می‌کنند.

زیان قطعی اینترنت روزهای اخیر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور اعلام کرده به زودی زیرساخت‌هایی برای کسب و کارهای مجازی آماده خواهد کرد؛ اما آیا این وعده‌ها عملی می‌شوند؟ سال‌هاست که مسئله اینترنت ملی، شبکه های اجتماعی داخلی و… مطرح است اما هیچوقت نتیجه‌ای حاصل نشد. همچنین دولت دوازدهم هزینه‌های هنگفتی برای ملی سازی اینترنت و پلتفرم‌های مشابه خارجی متقبل شده است.

گفته‌های عیسی زارع پور مبنی بر توسعه زیرساخت برای کسب و کارهای مجازی نشان می‌دهد که نه وزارت ارتباطات و نه دولت سیزدهم، قصد رفع فیلتر اینستاگرام و واتساپ را ندارند. بدتر این که طبق اظهارنظر وزیر ارتباطات، زیرساخت‌های کسب و کارهای آنلاین هنوز در حال توسعه بوده و به مرحله بهره‌برداری نرسیده است!

آیا فیلترینگ همیشگی خواهد بود؟

همزمان با قطع شدن اینترنت و ایجاد محدودیت‌های شدید برای آن، عیسی زارع پور به طور پراکنده گفتگوهایی با برخی منابع خبری داشت که ماحصل آن می‌تواند فیلترینگ دائمی شبکه های اجتماعی باشد. مشکل آنجاست که اگر این پیام‌رسان‌ها و شبکه های اجتماعی برای همیشه فیلتر شوند، جایگزین ایمنی برای آنها در داخل پیدا نمی‌شود.

یکی از دولت‌هایی که موفق شده طرح اینترنت ملی را پیاده سازی کند، چین است و به همین خاطر موافقان این طرح در ایران به دستاوردهای کشور چین اشاره می‌کنند و خواستار اجرای آن هستند. تا به امروز چندین بار اینترنت دچار اختلال شده و حتی برای مدتی به طور کامل قطع شده است. تجربه‌ای که از سال‌های گذشته داریم نشان می‌دهد که دولت در ارائه سرویس‌های جایگزین عملکرد ضعیفی دارد، در حالی که در فیلترینگ و بستن کامل اینترنت موفق است.

زیان قطعی اینترنت روزهای اخیر

متاسفانه این روزها کسب و کارهای آنلاین بیش از هر قشر دیگری دچار ضرر و زیان شده‌اند و نمی‌دانند که آیا وضعیت بهبود می‌یابد یا خیر. عمده فعالیت این کسب و کارها بر بستر اینستاگرام و واتساپ است و دولت هم دقیقا دست روی همین دو پلتفرم گذاشته است.

درآمد نفتی معادل زیان قطعی اینترنت

از همان روزی که اینترنت در ایران قطع شد، وب سایت نت بلاکس اعلام کرد هر روزی که اینترنت قطع شود، هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشورمان زیان وارد خواهد شد که تا امروز 11 هزار میلیارد تومان می‌شود. متاسفانه این گفته واقعیت دارد که زیان یازده روز قطعی اینترنت در ایران مساوی است با کل درآمد نفتی ایران در سال گذشته.

دولت با کسب و کارهای مجازی مشکل دارد؟

زیان ناشی از محدودیت‌های اینترنتی همان‌طور که گفتیم نه تنها به اقتصاد کشور به طور مستقیم ضربه می‌زند، بلکه باعث از کار بیکار شدن افراد زیادی به طور غیر مستقیم خواهد شد. گزارش‌های جدید حاکی از این است که تا به امروز یک میلیون شغل در اینستاگرام وجود دارند.

همچنین به گفته دبیر اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی، درآمد ده میلیون نفر وابسته به شبکه های مجازی است و با قطعی و فیلترینگ آنها معیشت این افراد به خطر افتاده است. می‌دانیم که رشد اقتصادی ایران طی یک دهه اخیر صفر بوده و این فاجعه‌ای است که جبران آن دشوار به نظر می‌رسد.

زیان قطعی اینترنت روزهای اخیر

هر یک از دولت‌های اخیر با شعار ایجاد اشتغال جلو آمدند، اما در ادامه نه تنها شغلی به وجود نیاوردند، بلکه همان مشاغل جانبی به وجود آمده از فضای مجازی را هم دچار مشکل کردند. تمام این گفته‌ها این شائبه را به وجود می‌آورد که آیا دولت با کسب و کارهای آنلاین خصومتی دارد؟

اما در میان همهمه و شلوغی‌های اخیر، گفته‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جالب توجه و قابل تأمل به نظر می‌رسد! وی تأکید کرده که کسب و کارها می‌بایست در فضای مجازی داخلی فعالیت کنند و در ادامه درباره توسعه زیرساخت‌های داخل صحبت کرده است. شغل‌های اینترنتی تا چه زمانی باید چشمشان به دنبال وصل شدن اینترنت باشد؟ این سوالی است که عیسی زارع پور باید به آن جواب دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. این مطلب کذب و چرت و پرتی بیش نیست

  2. زیان نفتی رو که از جیب ما مردم درمیارن فوقش پراید رو میکنن 600 میلیون
    کسب و کار اینترنتی هم به درک زیان داره وقتی جنس 100 هزار تومنی 800 هزار تومن میفروشن پس بد نی یه همین روزی ضرری ببینن

  3. حیف که به زارع پور بگن وزیر ارتباطات
    مترسکی که نشوندنش تا کارهای خودشونُ انحام بدن
    متاسفانه در حکومت ما هرگز مردم و معاش اونا مهم نبوده