فعال بودن گزینه رومینگ در گوشی

آیا فعال بودن گزینه رومینگ در گوشی هزینه اضافی برایمان دارد؟

یکی از مهم‌ترین سوالات مشترکین اپراتورهای داخلی در مورد فعال بودن گزینه رومینگ در گوشی است. آیا رومینگ بین الملل در داخل هزینه‌ای دارد؟

چندی پیش اخباری در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر این که اپراتورهای تلفن همراه بدون این که مشتریان بفهمند، گزینه رومینگ بین المللی را فعال می‌کنند و این مسئله باعث می‌شود کاربران هزینه‌های گزافی متحمل شوند. این در حالی است که اپراتورهای همراه اعلام و تأکید کردند که چنین ادعایی پایه و اساس ندارد و سرویس رومینگ برای داخل کشور هیچ هزینه اضافی نخواهد داشت.

فعال بودن گزینه رومینگ در گوشی چه هزینه‌هایی به همراه دارد؟

فعال بودن گزینه رومینگ در گوشی

هر کاربری که به کشور دیگری مسافرت می‌کند، برای برقراری تماس با سایرین از سیم‌کارت‌های کشور مقصد بهره می‌برد و بدین ترتیب باید هزینه‌های روتین آنجا را برای تماس تلفنی، پیامک و دیتا بپردازد؛ اما هنگامی که می‌خواهد از سیم‌کارت‌هایی مثل ایرانسل یا همراه اول استفاده کند، گزینه رومینگ برایش فعال می‌شود و تعرفه‌ها فرق خواهد کرد.

مدتی است عده‌ای در فضای مجازی تأکید می‌کنند که شرکت مخابرات بدون اطلاع مشترکین برای آنها گزینه رومینگ را فعال کرده و روی قبوض همراه اول آنها به طور ماهیانه مبلغ 6 هزار تومان بیشتر خواهد آمد. کاربران این سوال برایشان مطرح شده که آیا این ادعا صحت دارد و مخابرات این اقدام را انجام داده یا خیر؟ در ادامه با واکاوی این مسئله همراه ما باشید.

بنا بر اعلام اپراتورهای تلفن همراه، سرویس رومینگ به طور کلی در داخل کشور هزینه‌ای برای مشترکین ندارد و رایگان است. همچنین گفته شده اگر فردی در کشورهای خارجی بخواهد از اینترنت، تماس تلفنی و پیامک سیم‌کارت‌های ایرانی استفاده کند، هزینه رومینگ بین الملل را باید بپردازد.

فعال بودن گزینه رومینگ در گوشی

همچنین ممکن است شخصی در خارج از کشور باشد اما از سرویس رومینگ استفاده نکند و نسبت به فعالسازی آن اقدام ننماید؛ در این صورت باز هم برای فرد هزینه‌ای نخواهد داشت. با این حساب اخباری که منتشر شده دروغ است و صحت ندارد. این ماجرا دو سال پیش نیز اتفاق افتاد و عده‌ای سودجو اعلام کردند که اپراتور ایرانسل گزینه رومینگ را فعال کرده و مشترکین مبالغ بیشتری می‌پردازند، ولی باز هم تأکید شد که چنین چیزی صحت ندارد.

اپراتور ایرانسل همچنین اعلام کرده بود که مشترکین برای استفاده از ویژگی رومینگ بین الملل، می‌بایست از قبل نسبت به فعالسازی آن اقدام کرده باشند. در حال حاضر اگر فردی از کشور خارج شود و بخواهد از خدمات اپراتور مبدأ استفاده کند، می‌تواند به راحتی فعالیت‌های عادی خود را انجام دهد، زیرا به محض خروج و عدم دسترسی به مبدأ، رومینگ بین الملل فعال خواهد شد.

بنابراین چنین گزینه‌ای از قبل فعال است، منتها باید کاربر از دسترس اپراتورهای داخلی خارج شود تا این قابلیت برایش در دسترس باشد. همچنین کاربران ایرانسل می‌توانند از طریق برنامه ایرانسل من یا کد دستوری ستاره 1111 مربع نسبت به فعالسازی یا عدم فعالسازی آن اقدام کنند.

فعال بودن گزینه رومینگ در گوشی

پس دریافتیم که تا وقتی مشترک ایرانی در خاک کشور خودش حضور دارد و از سیم‌کارت‌های اپراتورهای داخل استفاده می‌کند، تعرفه‌های عادی را خواهد پرداخت، اما به محض خروج از کشور تعرفه‌ها بین المللی خواهد شد. البته رومینگ تنها در کشورهایی برقرار می‌شود که اپراتور داخلی با آن قرارداد داشته باشد.

تنها حالتی که ممکن است افراد حاضر در داخل مشمول تعرفه‌های رومینگ شوند، ساکنین مناطق مرزی هستند. این مشترکین به علت همپوشانی و تخلف ممکن است تحت پوشش اپراتورهای خارجی قرار بگیرند که به محض وقوع این اتفاق، پیامکی برای آنها ارسال خواهد شد و طریقه غیر فعالسازی رومینگ توضیح داده می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*