شکار کوسه سفید توسط نهنگ های قاتل

ویدیویی دیدنی از شکار ترسناک کوسه توسط نهنگ های قاتل

اخیراً شکار کوسه سفیدی توسط ارکاها یا نهنگ های قاتل رویت شده است. این اتفاق نادری است که در ادامه شاهد ویدیویی تماشایی از آن خواهید بود.

پس از رویت ارکا یا نهنگ قاتل در حال شکار کوسه سفید به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شکارچی‌های دریایی دنیا، داشمندان یافته‌های جدید خود را در تایید شکار کوسه های سفید بزرگ توسط نهنگ های قاتل منتشر کرده‌اند. با توجه به فیلم‌های تهیه‌شده به وسیله هلیکوپتر و پهپاد، دسته‌ای از نهنگ های قاتل به مدت یک ساعت در خلیج ماسل، شهری بندری در استان کیپ غربی آفریقای جنوبی به دنبال شکار کوسه بوده‌اند.

ویدیوی شکار کوسه های سفید توسط نهنگ های قاتل

نویسنده ارشد «آلیسون تاونر» (Alison Towner)، دانشمند متمرکز روی کوسه ها از آکادمی دینامیک دریایی در گانسبای آفریقای جنوبی می‌گوید که چنین رفتاری تا به حال به صورت تمام و کمال نه مشاهده و نه ضبط شده بود. یک ویدیو 5 ارکا را نشان می‌دهد که یک کوسه سفید بزرگ را دنبال می‌کنند و سپس می‌کشند. ضمناً به عقیده دانشمندان، 3 کوسه دیگر بعد از ضربه‌های شدید طی این شکار کشته شدند.

«سایمون الون» (Simon Elwen)، کارشناس پستانداران دریایی و یکی از نویسندگان مطالعه طی بیانیه‌ای توضیح داده است که نهنگ های قاتل، حیواناتی به شدت باهوش و اجتماعی هستند و به خاطر شیوه شکار گروهی خود، می‌توانند به شکل فوق‌العاده موثری طعمه‌های خود را شکار کنند. در گذشته شکار گونه‌های دیگر کوسه توسط این نهنگ ها که در راس هرم غذایی قرار دارند، رویت و ثبت شده است اما شواهد و مدارک قابل توجهی از تهاجم آن‌ها به کوسه های سفید بزرگ وجود نداشت.

شکار کوسه سفید توسط نهنگ های قاتل

در مطالعه مذکور به علت این رفتار ارکاها پرداخته نشده است. ضمناً درحالی که یکی از نهنگ ها سابقه حمله به کوسه‌های سفید را داشته، 4 نهنگ دیگر تا آن زمان هنگام شکار این گونه از کوسه‌ها مشاهده نشده‌اند. به ادعای نویسندگان، این رفتار حتی رو به گسترش است و مطالعات گذشته حاکی از این بودند که نهنگ های قاتل از طریق «انتقال فرهنگی» می‌توانند رفتارهایی را از یکدیگر یاد بگیرند.

بنا به مقاله منتشر شده در ژورنال علمی Ecology، کوسه‌ها به دنبال حمله ارکاها از آن منطقه ناپدید شدند و طی 45 روز پس از آن فقط یک کوسه سفید بزرگ به چشم خورد. به گفته نویسندگان، کوسه‌های تایید شده واکنش گریزی داشتند که ممکن است پیامدهای گسترده‌تری را به دنبال داشته باشد. در مواردی که پیش‌تر مشاهده شده بود، این حیوانات نهایتاً زیستگاه‌های اصلی سابق خود را ترک می‌کردند و همین، همراه با عواقبی برای اکوسیستم و گردشگری وابسته به کوسه ها بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*