نیسان آریا 2023

اولین تجربه رانندگی با نیسان آریا 2023؛ شاسی بلند برقی ژاپنی با نام ایرانی

نیسان آریا 2023، نسل جدید کراس‌اوور خوش‌نام و جذاب خودروساز ژاپنی است که با طراحی تکامل یافته، فضای گسترده کابین و برد مناسب همراه شده است.

انتظار برای عرضه مدل 2023 نیسان آریا، سرانجام به سر رسید. دومین خودروی تمام برقی این خودروساز ژاپنی، دو سال قبل برای اولین بار معرفی شد و نوید محصولی جذاب و خوش‌رخ را در کنار قیمت نسبتا اقتصادی به خریداران داد. تولید این شاسی‌بلند الکتریکی که به دلیل بحران کمبود تراشه، با تاخیر مواجه شده بود، بالاخره سر از نمایندگی‌های نیسان در ایالات متحده درآورده است. با این حال، تاخیر به وجود آمده چیزی از ظاهر چشم‌گیر و مشخصات قابل تامل آن کم نکرده است. با این حال، سوال مهم این است که آیا نیسان هم‌چنان برای خریداران خودروهای برقی، گزینه‌ نهایی است یا خیر؟

نمی‌توان از سرآغاز خودروهای الکتریکی عبور کرد و به خودروی نیسان Leaf که حدودا بیش از یک دهه از تولید آن می‌گذرد، اشاره نکرد. خودروساز ژاپنی در طی این مدت موفق به فروش 600 هزار دستگاه از این محصول در سراسر جهان شد و نه تنها راه را برای توسعه خودروهای برقی هموار کرد، بلکه به نیسان تجربه‌ای کاملا عملی را در مورد آنچه باید در یک خودروی الکتریکی لحاظ یا حذف کند، ارائه داد. خودروساز ژاپنی امیدوار است تا سال 2030، بیش از 40 درصد از سهم فروش خودروهای خود در ایالات متحده، به خودروهای برقی اختصاص پیدا کند.

بررسی نیسان آریا 2023

طراحی چشم‌نواز و تکامل یافته

نمای جانبی نیسان آریا 2023

برخی از خودروها از نمای نزدیک، بهتر از عکس‌هایشان به نظر می‌رسند و نیسان آریا 2023 نیز یکی از آنهاست. اگرچه به وضوح بهره‌گیری حداکثری از ویژگی‌ آیرودینامیکی در طراحی آن به چشم می‌خورد، اما اغراق چندانی در آن به نظر نمی‌رسد. نمای جلو با چراغ‌های LED تیغه‌مانند و روشن در روز بسیار چشم‌گیر است و به نقل از نیسان، مواردی مانند دریچه‌های پایینی در این بخش نیز در عمل، واقعا کاربردی هستند.

هم‌چنین از نمای جانبی، یک قوس جذاب و موزون به چشم می‌خورد. با این حال، می‌توان گفت که قسمت عقب، زیباترین بخش نیسان آریا 2023 است که با تیغه نور LED که در صندوق عقب قرار گرفته، به نحو جذابی می‌درخشد. در تمامی جوانب ظاهری، آریا یک سر و گردن بالاتر از Leaf است و تا حد زیادی از مولفه‌های جدید طراحی در مقایسه با دیگر کراس‌اوورهای این شرکت بهره می‌برد.

نمای کناری آریا 2023

اولین سری از نیسان آریا 2023 که به زودی وارد نمایندگی‌ها می‌شود، دیفرانسیل جلو (FWD) خواهد بود. در گام بعدی، یک نسخه تمام چرخ متحرک (AWD) که نیسان آن را e-FORCE نامیده نیز در اوایل سال 2023 وارد بازار خواهد شد که از یک پیشرانه ثانویه الکتریکی برای چرخ‌های عقب نیز بهره می‌برد. هر دو نسخه با بسته‌های باتری استاندارد 63 کیلووات ساعتی و امکان سفارش باتری توسعه‌یافته 87 کیلووات ساعت ارائه می‌شوند.

کابین به بلوغ رسیده نیسان آریا 2023

داشبورد آریا 2023

نیسان آریا 2023، بهترین کابین را در میان تمامی محصولات این شرکت ارائه می‌دهد. اگرچه هیچ عنصر واحدی برای ثبت چنین موفقیتی به چشم نمی‌خورد، اما در عوض مجموعه‌ای از طراحی شیک، انتخاب متریال مناسب و برخی از فناوری‌های چشم‌نواز، همگی در تکامل کابین این خودرو نقش دارند.

در بخش بالای داشبورد، یک جفت نمایشگر 12 اینچی، یکی مقعر و دیگری محدب قرار دارند. هم‌چنین نمایشگر هد-آپ نیز بر روی حدود 90% از تولیدات نهایی این مدل تعبیه خواهد شد. صفحه داشبورد با ترکیبی از پلاستیک و پارچه نرم و چوب همراه شده و دکمه‌های تهویه مطبوع حساس به لمس می‌درخشند.

در این مدل، کنترل‌های لمسی بیش‌تری در کنسول مرکزی وجود دارد، از جمله برای حالت رانندگی و امکان باز کردن جعبه موتوری که با تبلت سازگار است و از زیر داشبورد خارج می‌شود. این ابزار دارای یک درب کشویی است و می‌توان آن را در چندین سطح مختلف تنظیم کرد. این قابلیت مناسبی برای سرگرم کردن کاربر با دستگاه هوشمند خود، در حین شارژ خودرو است.

از بیرون کوچک، از داخل بزرگ

کابین نیسان آریا 2023

کنسول مرکزی این خودرو نیز به یک موتور مجهز شده و با لمس دو دکمه به جلو و عقب می‌لغزد. در دورترین حالت جلویی، تکیه‌گاه بازویی بلند می‌شود تا شاررژ Qi بی‌سیم را در نمایان کند که درست زیر بازوی راست راننده تعبیه شده است. می‌توان با حرکت آن به سمت جلو، فضای جادارتری در کابین جلویی به وجود آورد. هرچند در بخش میانی صندلی عقب، محل قرارگیری زانو چندان راحت نیست.

از بیرون، نیسان آریا تقریبا از لحاظ طولی با مدل روگ برابری می‌کند. با این حال، از طریق فشرده‌سازی حداکثری اجزای محرک الکتریکی، فاصله محوری آن به مدل مورانو نزدیک شده و این امر به گسترش فضای داخلی کمک کرده است. فضای پا و همچنین سر برای سرنشینان ردیف دوم، حتی در صورت قد بلند نیز کاملا مناسب است.

البته این بدان معنا نیست که فضای داخلی آریا را بی‌نقص بدانیم. برای مثال، در حالی که پنل‌های درب‌ها با یک شانه لمسی نرم و تکیه‌گاه بازوی مطابق با آن پوشانده شده‌اند، دیگر متریال استفاده شده کابین، از جنس پلاستیک سخت و نه چندان باکیفیت است.

داشبورد نیسان آریا 2023

فضای صندوق عقب آریا، ظرفیتی در حدود 5.5 متر مکعب دارد که برای قرارگیری سه چمدان بزرگ کفایت می‌کند. نیسان در این سری از فضای زیر کاپوت برای تعبیه پیشرانه و فناوری AC استفاده کرده و افزایش فضای کابین را به صندوق ترجیح داده است.

رابط کاربری سیستم اطلاعات-سرگرمی نیسان، با اینکه هم‌چنان جای کار دارد اما مطمئنا بهتر از دیگر محصولات اخیر این خودروساز است. از سوی دیگر، دستیار صوتی “Hey Nissan” بر روی همه چیز از ناوبری گرفته تا مالتی‌مدیا و گرمایش صندلی قابل استفاده است و همگی به صورت اختصاصی و بدون ارسال داده، توسط نیسان پردازش می‌شوند. پشتیبانی از کنترل صوتی الکسا آمازون نیز برقرار است و هم‌چنین می‌توان به صورت بی‌سیم از سرویس Apple CarPlay، بدون ایجاد کمبود در پورت شارژ USB استفاده کرد.

نیسان آریا 2023، خودرویی برقی که زندگی با آن آسان است

نمای عقب آریا 2023

از پشت فرمان، می‌توان دریافت که نیسان تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد نحوه رفتار سواری آریا اتخاذ کرده است. به خصوص برای افرادی که برای اولین بار قرار است سکان یک خودروی الکتریکی را در دست بگیرند، این خودرو تجربه مهاجرت از خودروهای بنزینی را آسان‌تر می‌کند.

در حالی که بسیاری از خودروهای برقی با گشتاورهای آنی خود رانندگان را شگفت‌زده می‌کنند، اما آریا از آن شتاب چشم‌گیر مورد انتظار بی‌بهره است. این خودرو در نسخه FWD، طی مدت 7.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. اما ظاهرا نسخه e-FORCE این مسافت را در مدت 4.8 ثانیه طی خواهد کرد.

در مجموع، با اینکه نمی‌توان شتاب آریا 2023 را کند ارزیابی کرد، اما بدون شک هیجان‌انگیز هم نیست. با حداکثر قدرت 238 اسب بخاری، بدون در نظر گرفتن سبقت‌های بزرگراهی، کمبود خاصی در نیروی خودرو وجود ندارد. با این وجود، نیسان مدعی شده که این خودرو، بی‌صداترین کراس‌اوور برقی در کلاس خود است.

محکم، اما به دور از مولفه‌های اسپورت

جعبه دنده آریا 2023

نیسان آریا 2023 دارای حالت‌های رانندگی معمولی، یک حالت B برای افزایش عملکرد ترمزهای احیاکننده، اسپورت و اکو است. در نهایت، یک ضامن برای مود e-Step طراحی شده که حالت تک‌پدال را به آریا اضافه می‌کند. با این حال، در این حالت، خودرو نمی‌تواند به طور کامل متوقف شود.

تجربه سواری با آریا، احساس پایداری و چسبندگی به زمین را القا می‌کند و در پیچ‌ها نیز کنترل مناسبی برای مهار خودرو وجود دارد. با اینکه این کراس‌اوور یک خودروی اسپورت نیست، اما تجربه رانندگی نسبتا سریع و آسانی را ارائه می‌دهد و قدرت آن نیز به راحتی تعدیل می‌شود.

سیستم رانندگی بدون دخالت دست

نمایشگر آریا 2023 

نیسان در این سری از فناوری ProPILOT Assist 2.0 برای اولین بار در آریا استفاده کرده است. دومین نسخه از این ویژگی با تکیه بر کروز تطبیقی و حفظ خطوط، پشتیبانی از رانندگی بدون دست را در بخش‌های مشخص و از پیش نقشه‌برداری شده بزرگراه ارائه می‌دهد. یک دوربین مادون قرمز متمرکز بر راننده نیز بر روی ستون فرمان تعبیه شده تا اطمینان حاصل شود که شما هم‌چنان در حال تماشای جاده هستید و در صورت غیرفعال شدن سیستم، به هر دلیلی آماده کنترل خودرو خواهید بود.

این فناوری قبلا نیز به ترتیب در قالب فناوری‌های سوپرکروز و بلوکروز در خودروهای جنرال‌موتورز و فورد استفاده شده است و گسترش آن در دیگر خودروها بدون شک اتفاقی هیجان‌انگیز است. طبق تصمیم نیسان، ویژگی ProPILOT Assist 2.0 قرار است به طور خودکار در جاده‌های قابل دسترس، فعال شود. بنابراین، با هر بار روشن شدن آریا، به روزرسانی نقشه‌های HD بررسی و از طریق اتصال سلولی دانلود خواهد شد.

در صورت استفاده از این ویژگی و عدم توجه کافی، سیستم در ابتدا آلارم ارسال می‌کند و در نهایت به طور کامل خودرو را متوقف خواهد کرد. هم‌چنین این قابلیت می‌تواند در صورتی‌که پشت یک خودروی کند گیر کرده باشید، مسیرهای سریع‌تری را به راننده پیشنهاد دهد.

عملکرد محتاطانه در ترافیک

نمایشگر نیسان آریا 2023

سیستم رانندگی بدون دخالت دست نیسان، با اینکه فاقد انعطاف و ویژگی‌های اضافی نمونه‌های رقیب مانند سوپرکروز است، اما هم‌چنان قابل استفاده و کاربردی ارزیابی می‌شود. با اینکه نیاز به بازگرداندن دستان خود بر روی فرمان، در هنگام تغییر مسیر کمی آزاردهنده است، اما ترکیب حسگرهای لمسی و گشتاور این امکان را داده که حتی یک لمس سبک روی فرمان نیز برای راضی نگه داشتن سیستم کافی باشد.

به طور کلی، زمانی‌که از آن لحظه اولیه عدم اطمینان عبور کنید، تجربه‌ای آرام منتقل خواهد شد. برای ترافیک معمولی و روان، تغییر لاین نسبتا محافظه‌کارانه آریا، عملکرد دقیقی دارد. اما وقتی در بزرگراهی شلوغ گیر می‌افتید، تغییر مسیر بسیار کند صورت می‌گیرد. در همین حال، سیستم ProPILOT Park، آریا را به فضاهای پارکینگ موازی یا عمود منتقل می‌کند که کمی کند اما عملکرد موثری برای پارک خودرو را ارائه خواهد کرد.

محدوده پیمایشی مناسب و سرعت شارژ متوسط

نمای جلو نیسان آریا 2023

در نسخه پیش‌تولید FWD آریا که مورد آزمایش قرار گرفت، کامپیوتر خودرو برد کلی 476 کیلومتر را نشان داد. پس از 119 کیلومتر رانندگی، این میزان 56% کاهش یافت و 268 کیلومتر برای پیمایش باقی ماند. به طور خلاصه، خطای تخمین برد در حدود 16 کیلومتر بود که با توجه به تغییر حالت‌های مختلف رانندگی، نسبتا قابل قبول است.

به گفته نیسان، نسخه AWD آریا مجهز به باتری پیشرفته با محدوده پیمایشی 490 کیلومتر و در نسخه مجهز به باتری استاندارد، برد 434 کیلومتر را ارائه می‌دهد. اکثر نسخه‌ها به بسته بزرگ‌تر باتری مجهز هستند، اما دو مدل Engage FWD با قیمت 43190 دلار و Engage AWD با قیمت 47190 با باتری‌های کوچک‌تر عرضه خواهند شد. تریم پریمیر FWD با تجهیز به آپشن‌های اضافی به 54690 دلار می‌رسد و نسخه محدود و پرچم‌دار آریا 2023 نیز که +Platinum نام دارد، با قیمت 60190 دلاری عرضه خواهد شد.

در هر نسخه، یک شارژر داخلی 7.2 کیلوواتی برای استفاده سطح 1 یا سطح 2 خانگی و پشتیبانی از شارژ سریع DC تا 130 کیلووات ارائه خواهد شد. با استفاده از شارژ سریع، این خودرو در مدت 40 دقیقه از 20% به 80% شارژ می‌رسد.

جمع‌بندی نیسان آریا 2023

آریا 2023

نیسان آریا 2023 لزوما خودرویی سرکش برای تعقیب و گریزهای هیجان‌انگیز نیست، بلکه تلاشی از سوی نیسان برای ترغیب مالکان خودروهای احتراقی برای مهاجرت به یک وسیله نقلیه با آلایندگی صفر است. محصولی نسبتا آشنا اما تکامل یافته که با 8 سال ضمانت اطمینان‌بخش باتری و سه سال خدمات بین راهی همراه است.

به راحتی می‌توان تصور کرد که با توجه به رشد فزاینده خودروهای برقی موجود در بازار و میل رقابتی سازندگان برای ورود هر چه سریع‌تر به این بازار نوپا، خریداران نیز در حال پذیرش این فناوری هستند. نیسان خاطرنشان کرده که در حال حاضر، تنها 5 درصد از کل فروش این شرکت سهم خودروهای الکتریکی است و عواملی مانند شک و تردید عمومی و قیمت‌گذاری خودروهای برقی که در کاهش فروش دخیل بودند، رفته‌رفته جای خود را به استقبال مشتریان می‌دهند.

با اینکه نیسان آریا احتمالا پتانسیل ایجاد تحولی شگرف در بازار خودروهای الکتریکی را ندارد، اما به عنوان یک کراس‌اوور خانوادگی انعطاف‌پذیر، بی‌صدا و بهبودیافته برقی می‌تواند در کلاس خود، به رقیبی درخور تبدیل شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*