شیائومی 13

جمع بندی شیائومی 13 ؛ از مشخصات فنی تا قیمت، طراحی و تاریخ رونمایی

در اینجا قصد داریم به مرور تمامی اطلاعات پیرامون سری گوشی های شیائومی 13 – Xiaomi 13 بپردازیم و مشخصات فنی، طراحی ظاهری، زمان رونمایی و قیمت احتمالی آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

مدل‌های استاندارد، پرو و اولترا از شیائومی 13 سه گوشی پرچمداری خواهند بود که به زودی رونمایی خواهند شد. هر سه گوشی یاد شده از پردازنده‌های اسنپدراگون 8 نسل 2 کوالکام بهره برده و مشخصاتی قدرتمند خواهند داشت. در اینجا به بررسی مشخصات این سه گوشی پرداخته و تمامی اطلاعات منتشر شده پیرامون آن‌ها را مرور خواهیم کرد.

مطابق همیشه، تراشه‌های پرچمدار اسنپدراگون این بار هم برگ برنده این سری گوشی‌ها خواهند بود و خانواده شیائومی 13 در شمار نخستین گوشی‌هایی خواهند بود که از این تراشه‌ها بهره خواهند برد. با این حال احتمالا این سه گوشی در بازه‌های زمانی متفاوت به بازار عرضه خواهند شد.

زمان معرفی خانواده شیائومی 13

شیائومی 13

شیائومی در واپسین روزهای سال 2020 ( 28 دسامبر) اقدام به معرفی از خانواده Xiaomi Mi 11 کرد. از طرف دیگر، زمان رونمایی مدل‌های استاندارد و پروی Xiaomi 12 نیز دقیقا در همین تاریخ بود. با این حال، امسال شواهد و قراین، حاکی از معرفی زودهنگام تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 از سوی کوالکام هستند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که خانواده Xiaomi 13  هم زودتر از هر سال رونمایی شوند.

بر این اساس شاید بتوان انتظار داشت که مدل‌های استاندارد و پرو از Xiaomi 13 تا پایان ماه نوامبر به طور رسمی معرفی شوند. با این وجود، عرضه این محصولات در دیگر بازارهای جهانی بجز چین، احتمالا چندین ماه زمان خواهد برد. به این ترتیب، اواخر ماه فوریه سال آینده میلادی می‌تواند زمان مناسبی برای رونمایی جهانی از این پرچمداران جدید شیائومی باشد. این اتفاق ممکن است در تاریخ هشتم اسفند در کنگره موبایل بارسلون MWC 2023 رخ دهد.

قیمت Xiaomi 13

قیمت پرچمدار جدید Xiaomi

پیش‌بینی می‌شود که با توجه به افزایش تورم جهانی پرچمداران آتی شیائومی هم همانند محصولات بسیاری رقبا با افزایش قیمت روبرو شوند. با این حال ممکن است چینی‌ها سعی کنند با کاهش حاشیه سود خود از افزایش قیمت بیش از حد این گوشی‌ها جلوگیری کنند و آن‌ها را با قیمت‌هایی رقابتی روانه بازار نمایند.

برای اطلاع، قیمت مدل‌های مختلف Xiaomi 12 در اروپا به شرح زیر بود:

  • شیائومی 12 ایکس با 8 گیگ رم و 256 گیگ حافظه داخلی: 800 یورو
  • شیائومی 12 با 8 گیگ رم و 128 گیگ حافظه داخلی: 870 یورو
  • شیائومی 12 با 8 گیگ رم و 256 گیگ حافظه داخلی: 900 یورو
  • شیائومی 12 پرو با 12 گیگ رم و 256 گیگ حافظه داخلی: 1100 یورو

طراحی گوشی‌های خانواده Xiaomi 13

طراحی شیائومی 13

به نظر می‌رسد پس از استفاده از یک طراحی واحد در چندین نسل از محصولات شیائومی، زمان آن رسیده که این کمپانی طراحی استانداردی را برای محصولاتش ارائه دهد. شروع این کار با حاشیه‌های صفحه نمایش در قسمت جلو خواهد بود. بنابراین احتمالا شاهد استفاده از حاشیه‌هایی با اندازه یکسان در تمامی مدل‌های این خانواده خواهیم بود.

همچنین صفحه نمایش‌های خمیده هم احتمالا پای ثابت طراحی این پرچمداران خواهند بود؛ هر چند که کوچک‌ترین مدل از این گوشی، یعنی مدل استاندارد، احتمالا از یک صفحه نمایش تخت به جای نمونه خمیده استفاده خواهد کرد.

Xiaomi 13 همچنین از سه دوربین در پشت استفاده خواهد کرد. با این حال احتمالا طراحی ماژول دوربین با سال‌های گذشته متفاوت خواهد بود. بر این اساس می‌توان انتظار داشت که چینش دوربین‌های Xiaomi 13 به صورت P شکل باشد؛ به طوری که حسگر اصلی در بالا و حسگرهای ثانویه به صورت عمودی در زیر هم قرار خواهند گرفت. این طراحی در چندین رندر ارائه شده توسط کاربران مورد استفاده قرار گرفته است.

علاوه بر این، بار دیگر می‌توان انتظار داشت که نسخه اولترا تنها نسخه‌ای از خانواده Xiaomi 13 باشد که موفق به کسب استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و رطوبت خواهد شد. این گوشی همچنین با حسگر اصلی بزرگ خود احتمالا بسیار شبیه به نسل‌های قبل خواهد بود.

مشخصات فنی شیائومی 13

صفحه نمایش

همان طور که اشاره شد، احتمالا شاهد استفاده از صفحه نمایش‌های 2.5D در حداقل دو مدل از پرچمداران آتی شیائومی خواهیم بود. البته این تنها تغییرات صفحه نمایش این محصولات نخواهد بود؛ چرا که بر اساس شایعات، اندازه صفحه نمایش شیائومی 13 برابر با 6.36 اینچ خواهد بود که در برابر 6.28 اینچ شیائومی 12 کمی بزرگ‌تر به شمار می‌رود.

همچنین رزولوشن صفحه نمایش این گوشی نیز مشابه با Xiaomi 12T و Xiaomi 12T برابر با 2712 در 1220 پیکسل خواهد بود که گامی رو به جلو نسبت به نسل پیشین به شمار خواهد رفت.

بعلاوه، نسخه‌های پرو و اولترا از شیائومی 13 هم احتمالا صفحه نمایش‌هایی 6.73 اینچی با رزولوشن QHD+ داشته و از پانل‌های LTPO بهره خواهند برد. استفاده از این پانل‌ها باعث می‌شود که نرخ رفرش به طور پویا بین یک تا 120 هرتز متغیر باشد تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود. البته هر سه مدل از Xiaomi 13 به صفحه نمایش‌هایی با نرخ رفرش 120 هرتز مجهز خواهند بود و از لایه محافظ گوریلا گلس ویکتوس و پانل‌های امولد بسیار بهینه E6 سامسونگ بهره خواهند برد.

پردازنده

خانواده شیائومی 13 در شمار نخستین گوشی‌های بازار خواهند بود که از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 بهره خواهند برد. این اتفاق پیش از این هم روی داده بود و Xiaomi 12  از جمله اولین پرچمداران مجهز به چیپست اسنپدراگون 8 نسل 1 بود.

امسال کوالکام تصمیم دارد از چینش 1+2+2+3 در تراشه‌های پرچمدارش استفاده کند. به این ترتیب، شاهد حضور سه هسته کورتکس A510 با فرکانس 2 گیگاهرتز، یک هسته قدرتمند کورتکس ایکس 3 پرایم با فرکانس 3.2 گیگاهرتز، دو هسته کورتکس A715 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز و دو واحد کورتکس A710  با فرکانس 2.8 گیگاهرتز در این تراشه خواهیم بود. همچنین امسال به جای استفاده از معماری پرحاشیه چهار نانومتری سامسونگ، کوالکام به سراغ TSMC خواهد رفت و تراشه‌هایش را با معماری این شرکت تولید خواهد کرد.

گوشی جدید Xiaomi

Ice Universe، افشاگر سرشناس چینی، پیش از این اطلاعاتی نسبتا کامل را در خصوص عملکرد پردازنده‌های جدید کوالکام و پیشرفت آن‌ها نسبت به قبل منتشر کرده بود. بر اساس این اطلاعات، عملکرد پردازشی این تراشه‌ها نسبت به چیپست‌های اسنپدراگون 8 نسل 1 پلاس با 15 درصد پیشرفت روبرو خواهد بود و عملکرد بهینه‌تر سرلوحه طراحی این تراشه‌ها قرار گرفته است.

همچنین در قلب این تراشه‌ها هم شاهد به‌کارگیری مودم های اسنپدراگون ایکس 70 کوالکام خواهیم بود که همانند نسل‌های قبلی خود قادر به ارائه سرعت دانلود تئوری 10 گیگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود 3.5 گیگابیت بر ثانیه خواهد بود.

باتری و سرعت شارژ

انتظار می‌رود که امسال سامسونگ در سری گوشی‌های گلکسی S23 خود از باتری‌های بزرگ‌تری استفاده کند. این اتفاق احتمالا برای خانواده شیائومی 13 هم صدق خواهد کرد و ممکن است ظرفیت باتری این گوشی‌ها نسبت به قبل افزایش یابد.

ظرفیت باتری گوشی شیائومی 12 برابر با 4500 میلی آمپر ساعت بود و نسخه پرو یک باتری 4600 میلی آمپر ساعتی در اختیار داشت. در عین حال، بیشترین ظرفیت باتری در میان پرچمداران سال 2022 شیائومی متعلق به Xiaomi 12S با ظرفیت 4860 میلی آمپر ساعت بود. با این حال می‌توان انتظار داشت که چینی‌ها امسال ظرفیت باتری پرچمدارانشان را به 5000 میلی آمپر ساعتی برسانند.

علیرغم این که ظرفیت دقیق باتری خانواده Xiaomi 13 هنوز مشخص نیست؛ اما می‌دانیم که نسخه استاندارد قطعا از شارژ سریع‌تری در مقایسه با نسل قبل بهره خواهد برد. توان شارژ سریع این گوشی برابر با 67 وات خواهد بود؛ در حالی که نسخه پرو احتمالا به سیستم شارژ سریع 120 واتی مجهز خواهد بود. همچنین این احتمال هم وجود دارد که چینی‌ها برای نسخه اولترا از پرچمدار جدیدشان از شارژ سریع دیوانه‌کننده 200 واتی استفاده کنند.

در این بین، هر سه مدل از شیائومی 13 احتمالا به شارژ بی سیم 50 واتی مجهز خواهند بود.

دوربین

بر اساس اطلاعات موجود، نسخه استاندارد از Xiaomi 13 احتمالا از یک دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی بهره خواهد برد. بعلاوه، در کنار این دوربین اصلی هم می‌توان انتظار یک حسگر فوق عریض و یک سنسور ماکرو را هم داشت.

همچنین نسخه پرو هم علاوه بر حسگر اصلی 50 مگاپیکسلی IMX989 سونی از یک سنسور فوق عریض 50 مگاپیکسلی و یک دوربین 50 مگاپیکسلی تله فوتو که پیش از این در Xiaomi 12S Ultra استفاده شده بود، بهره خواهد برد.

در پایان، نسخه اولترا هم قرار است مثل هر سال ویترینی برای نمایش توانایی چینی‌ها در بخش دوربین باشد. به همین جهت، حسگر 50 مگاپیکسلی IMX989 سونی که با اندازه یک اینچی خود بزرگ‌ترین نمونه موجود در بازار است، احتمالا به عنوان حسگر اصلی این گوشی استفاده خواهد شد. با این وجود احتمالا شیائومی از دوربین‌های قدرتمندتری در کنار این حسگر استفاده خواهد کرد تا کیفیت عکس‌های ثبت‌شده را ارتقا دهد. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که حسگر 50 مگاپیکسلی فوق عریض IMX890 و سنسور 50 مگاپیکسلی پریسکوپ IMX758 سونی، تکمیل‌کننده ماژول دوربین نسخه اولترا باشند.

همچنین تصویربرداری ماکرو در Xiaomi 13 Ultra همانند قبل با استفاده از دوربین فوق عریض انجام خواهد شد.

مشخصات نرم افزاری

شیائومی 13

شیائومی 13 طبیعتا به سیستم عامل اندروید 13 و جدیدترین رابط کاربری شیائومی، یعنی MIUI 14 مجهز خواهد بود. البته هنوز تغییرات کلیدی نسل جدید MIUI در مقایسه با نسل قبل به طور دقیق مشخص نیست.

شما در خصوص خانواده Xiaomi 13 چه نظری دارید؟ آیا این پرچمدار چینی قادر به رقابت با سری گوشی‌های گلکسی اس 23 و دیگر رقبای مطرح بازار خواهد بود یا خیر؟ نظرات خود در این خصوص را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*