ایران خودرو TF21

ایران خودرو TF21 کاملا بومی است و اوایل سال آینده به بازار می‌آید

معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو اعلام کرده که ایران خودرو TF21 خودرویی کاملا بومی و مالکیت معنوی آن متعلق به این شرکت است.

ایران خودرو به تازگی از یک خودروی ملی جدید با نام T21 رونمایی کرده است. این خودرو بنا بر گفته مدیران و مسئولان شرکت کاملا بومی است و مالکیت معنوی تمامی اجزای آن در اختیار این شرکت قرار دارد. پیش‌تر مشخصات فنی، امکانات رفاهی و برخی از تصاویر این خودروی بومی را بررسی کردیم.

ایران خودرو TF21 کاملا بومی است

چند روز پیش خودروی TF21 رونمایی شد و باز هم آبی‌پوشان جاده مخصوص از یک خودروی دیگر پرده برداشتند. هم‌اکنون معاون تحقیقات، طراحی و تکوین این شرکت اعلام کرده تمامی قطعات و اجزای خودروی تی اف 21 تحت مالکیت ایران خودرو بوده و از آن این گروه صنعتی است. محسن رضایی‌منش افزود:

در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری در تحقق شعار سال، این محصول با همکاری شرکت جتکو و شرکت تام که از مجموعه‌های دانش‌بنیان این خودروساز به شمار می‌روند، طراحی و تولید شده است.

رضایی منش

رضایی‌منش در خصوص مشخصات فنی این خودروی شاسی بلند اشاره کرد تا پیش از این مرکز تحقیقات ایران خودرو بر پایه محصولات خودروسازانی نظیر رنو و پژو فعالیت می‌کرده، اما در حال حاضر این مرکز به حدی از بلوغ رسیده که می‌تواند به تنهایی پلتفرم انحصاری خود را تولید کند.

طبق برنامه زمان‌بندی این شرکت، TF21 نیمه اول سال 1402 راهی بازار خواهد شد و کلاس ابعادی آن B است. از جمله اهدافی که برای این پروژه ذکر شده می‌توان به تجمیع پروژه‌های پلتفرمی و سیستمی، حفظ و ارتقای جایگاه ایران خودرو در بازار از طریق حفظ جایگاه محصولات کلاس B، ارتقای موقعیت رقابتی و رضایت مشتری اشاره کرد.

به گفته معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، در حال حاضر چندین محصول این شرکت موفق به اخذ استاندارد شده‌اند و همچنین خودروهای استاندارد تعلیق شده در دست بررسی هستند تا مشکلات آنها برطرف شود. وی در ادامه تأکید کرد که تمامی خودروهای جدید نظیر تارا، ری را و تی اف 21 استانداردهای 85گانه را دارند.

ایران خودرو TF21

رضایی‌منش ضمن اشاره به از رده خارج شدن سمند ال ایکس، پژو 405 و آریسان خاطرنشان کرد اگر محصولات فعلی ایران خودرو را با سطح استانداردی که دارند حفظ کنیم دیگر روی پلتفرم‌های قدیمی سرمایه‌گذاری نخواهیم کرد. او توضیح داد مدیرعامل ایران خودرو تأکید کرده برنامه تکوین محصول طی 18 ماه باید به نتیجه برسد و همچنین افزود:

TF21 یکی از منظم‌ترین پروژه‌های تولیدی ایران خودرو به شمار می‌رود که از فروردین ماه سال جاری آغاز شده و در شهریور ماه سال 1402 به مرحله تولید انبوه می‌رسد. هم‌اکنون رانینگ این خودرو توسط نخبگان گروه صنعتی ایران خودرو رونمایی شده و این اقدام موجب صرفه‌جویی 32 میلیارد تومانی و متعاقب آن ارزبری شده است.

آن‌طور که وی بیان کرده، برای ساخت و طراحی خودروی تی اف 21 از برترین تکنولوژی‌های مدرن دنیا به کمک نخبگان صنعتی ایران خودرو و شرکت‌های دانش بنیان استفاده شده و نرم افزار و سخت افزار آنها به‌روز است. همچنین باید بدانیم که شاسی بلند جدید این شرکت در سه تیپ پایه، متوسط و فول آپشن طراحی شده و هر یک امکانات مختلفی دارند.

بحث مصرف سوخت یکی از مواردی است که باید در دستور کار این پروژه باشد. موتور TU3 و TU5 جزو موتورهای کم مصرف و فعلی  ایران خودرو هستند که در آینده موتور IK3 سه سیلندر نیز به این پروژه افزوده خواهد شد.

رضایی‌منش اعتراف کرده که طرح خودروی TF21 با الهام گیری از خودروهای روز و مدرن دنیا به بهره‌برداری رسیده است و سعی شده طراحی استایل این خودرو به کلی عوض شود. وی در ادامه ضمن اشاره به متنوع کردن فضای شهری و زیباتر کردن آن توضیح داد که تولید خودرو در رنگ‌بندی‌های متنوع و ترکیب مداد رنگی را در تولیدات جدید در دستور کار خواهیم داشت.

ایران خودرو TF21

گفتنی است که تجهیزات ساخت و طراحی و اغلب قطعات و تزئینات محصولات توسط مرکز تحقیقات ایران خودرو انجام شده است. معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو می‌گوید تولید پژو 206 متوقف شده و خطوط بدنه دو، رنگ دو و مونتاژ چهار به تولید تی اف 21 اختصاص داده شده و مواردی که با صنعتی‌سازی آن در ارتباط است توسط شرکت تام ایران خودرو صورت خواهد گرفت.

طبق گفته‌های رضایی‌منش یکی از برنامه‌های گروه صنعتی ایران خودرو، توسعه محصولات و پلتفرم‌های جدیدی است که تمامی استانداردهای 85گانه را پاس کند و این موضوع در پروژه‌های استاندارد لحاظ شده است. وی همچنین خاطرنشان کرد که ارتقای محصولات و پلتفرم‌های جاری یکی از موضوع‌هایی است با جدیت دنبال می‌شود و حذف تدریجی محصولات قدیمی، سرمایه‌گذاری و توسعه مراکز آزمون و بومی‌سازی دانش و ارتقای استانداردی در دستور کار قرار دارد. او در ادامه به سه پلتفرم جدید این شرکت اشاره کرد و افزود:

پلتفرم IKP1 که خودروی تارا دستی و اتومات بر مبنای آن ساخته شده، قرار است تارای فیس لیفت نیز به عنوان خودروی پارس جدید با این پلتفرم تولید شده و جایگزین پژو پارس قدیمی شود. پلتفرم دوم IKP2 است که خودروی ریرا و یک سدان جدید از این پلتفرم طراحی و تولید خواهد شد. همچنین بنا بر دستور مدیرعامل و تکلیف هیات مدیره، تولید یک خودروی شاسی بلند بر اساس پلتفرم IKP3 در دستور کار مرکز تحقیقات است که طراحی و مطالعات اولیه آن در حال پیش‌برد بوده و تا چند ماه آینده یک نمونه از این خودرو تولید خواهد شد.

ایران خودرو TF21

محسن رضایی‌منش معتقد است که تولید موتور IK3 از جمله موضوع‌های جدی است که ایران خودرو با مشارکت شرکت تام دنبال می‌کند و برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی باید به سمت تولید پیشرانه‌های سه سیلندر حرکت کنیم. یکی دیگر از برنامه‌های آبی‌پوشان جاده مخصوص، تولید خودروهای هیبرید و الکتریکی است. معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو می‌گوید:

اخیرا نمونه‌های این محصولات ساخته شده و به دنبال این هستیم که ناوگان شرکت ایران خودرو را مجهز به خودروهای الکتریکی کنیم. پلتفرم P700 یکی از پلتفرم‌هایی است که پروژه دنا جدید را بر روی آن تعریف کرده‌ایم تا بتواند استانداردهای ۸۵گانه را پاس کند. همچنین سورن سی ان جی که در حال حاضر به عنوان سورن تاکسی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، طبق الزامات استانداردی باید مجهز به دو استاندارد جدید شود که به دنبال تحقق آن هستیم.