سری آیفون 14

افزایش ناگهانی قیمت سری آیفون 14 در برخی از کشورها

نوسانات نرخ ارزهای جهانی در برابر دلار، باعث افزایش ناگهانی قیمت سری گوشی های آیفون 14 اپل در برخی از کشورها شده است.

نرخ دلار در بسیاری از مناطق، دچار نوسانات قابل توجهی شده است. از این رو، قیمت گوشی های سری آیفون 14 اپل نیز در نتیجه عدم ثبات نرخ ارز، در حال افزایش است. با وجود جهش ناگهانی قیمتی در برخی از مناطق، اپل تمام تلاش خود را برای ثابت نگه داشتن قیمت سری آیفون 14 در آمریکا و چین که بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند این شرکت را تشکیل می‌دهند، به کار گرفته است.

سری جدید آیفون 14 با ارتقا در نمایشگر و دوربین و پشتیبانی از ارتباطات ماهواره‌ای در کنار دیگر ویژگی‌های جدید ارائه می‌شود. پیش از عرضه، بسیاری از تحلیلگران انتظار داشتند که اپل به دلیل چالش‌های موجود در زنجیره تامین و اثرات تورمی، قیمت جدیدترین آیفون‌های خود را به طور رسمی افزایش دهد. با این حال در ایالات متحده و چین، مدل‌های جدید آیفون در مقایسه با سری آیفون 13 افزایش قیمت چندانی را تجربه نکردند. با این وجود، برای مصرف‌کنندگان کشورهایی مانند بریتانیا، ژاپن، آلمان و استرالیا، قیمت گوشی‌های جدید آیفون 14 اپل به شدت افزایش یافته است.

افزایش قیمت سری آیفون 14

آیفون 14 پرو مکس

  • ایالات متحده

به عنوان مثال، قیمت آیفون 14 در ایالات متحده از 799 دلار شروع می‌شود که برابر با قیمت آیفون 13 در سال گذشته است.

  • انگلستان

در انگلستان، قیمت آیفون 14 از 849 پوند (975 دلار) آغاز می‌شود. این در حالی است که قیمت آیفون 13 در زمان آغاز عرضه از 799 پوند (886 پوند) شروع می‌شد که حاکی از افزایش 90 دلاری نسل جدید در این کشور است.

  • استرالیا

در استرالیا، آیفون 14 از 1349 دلار استرالیا (904 دلار) قابل خریداری است و آیفون 13 در زمان آغاز عرضه از 1349 پوند (872 دلار) قیمت‌گذاری شده بود.

  • ژاپن

در ژاپن، قیمت آیفون 14 از 1198000 ین (904 دلار) شروع می‌شود. با این حال آیفون 13 در زمان آغاز عرضه، با قیمت 98800 ین (674 دلار) در دسترس قرار گرفته بود.

  • آلمان

در آلمان نیز، آیفون 14 از 999 یورو (حدود 990 دلار) قیمت‌گذاری شده و آیفون 13 در آغاز عرضه با قیمت 899 یورو (860 دلار) قابل خریداری بود.

تفاوت قیمت‌های اشاره شده، تنها برای مدل‌های پایه است و مدل‌های سطح بالاتر، اختلاف قیمت بیشتر نیز می‌شود. به عنوان مثال، آیفون 14 پرو مکس، 150 پوند (170 دلار) در بریتانیا گران‌تر از زمانی است که آیفون 13 پرو مکس در سال گذشته عرضه شده بود.

آیفون 14 پرو

علت افزایش قیمت سری آیفون 14 در برخی از کشورها توسط اپل، به نوسانات نرخ ارز مربوط می‌شود. لوکا ماستری، مدیر ارشد مالی شرکت طی هفته گذشته در مورد سود سه‌ماهه چهارم اپل گفت:

اساسا تمام ارزهای دنیا در برابر دلار در حال کاهش هستند. این پدیده برای ما چالش‌هایی را ایجاد می‌کند. بدیهی است که قیمت‌گذاری در بازارهای نوظهور برای ما دشوارتر شده و روند تبدیل این درآمدها به دلار نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

در حالی که اپل از افزایش 8 درصدی درآمد سه‌ ماهه چهارم مالی خود به رقم 90.15 میلیارد دلار خبر داده است، تیم کوک، مدیر اجرایی این شرکت، استدلال کرد که اگر نوسانات نرخ ارز در پیش نبود، درصد رشد شرکت دو رقمی شده بود. تاثیرات منفی نوسانات ارز در سه ماهه چهارم مالی، به بیش از 600 واحد پایه رسیده است. کوک اضافه کرد که بدون احتساب تاثیر ارز، می‌توانستیم به رشد دو رقمی دست پیدا کنیم.

ماستری ادعا کرد که نرخ ارز خارجی، عامل بسیار مهمی در عملکرد اپل است و از منظر درآمد و حاشیه ناخالص اهمیت دارد. وی افزود که اپل شرایط ارزی را به دقت زیر نظر گرفته و در آینده برای محصولات جدید خود نیز وضعیت را در این زمینه بررسی خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*