انحصار واردات

مافیای صنعت خودرو ، واردات را هم به انحصار خود درآورده است

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اعلام این که آیین‌نامه واردات خودرو باعث آزادسازی و کاهش قیمت در بازار نخواهد شد، گفت در واردات نیز شاهد انحصار خواهیم بود.

کارشناسان حوزه خودرو بر این باورند که آیین‌نامه واردات خودرو و دستورالعمل آن از وجود انحصار در این حوزه حکایت دارد و مافیای صنعت خودرو قصد دارد با ورود به طرح واردات خودرو کنترل این بخش را در دست بگیرد. همچنین ایران خودرو و سایپا نیز به عنوان دو خودروساز بزرگ کشور وارد این حوزه شده‌اند و سعی دارند بخش زیادی از واردات را به خود اختصاص دهند.

انتقادات از انحصار در آیین نامه واردات

در همین راستا مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عنوان کرد در طرح واردات خودرو، فرایند نوشتن آیین‌نامه تا دستورالعمل آن از ابتدا با مشکل مواجه بوده و در نوشتن آن به قانون مستمر محیط کسب و کار در ماده 2 و 3 توجه نشده است. در واقع اجرای این قانون مهم بوده و عدم اجرای آن باعث فساد خواهد شد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه بیان کرد دولت بر اساس بند 2 قانون بهبود مستمر کسب و کار مکلف است در مراحل بررسی موضوع‌هایی که با محیط کسب و کار مرتبط است، نظر کتبی اتاق آنها و تشکل‌های ذی‌ربط را برای اصلاح و تدوین مقررات و آیین‌نامه دریافت و بررسی کند و همچنین در صورت لزوم از آنها بخواهد تا در جلسه‌ها حضور پیدا کنند.

واردات

دادفر تاکید کرد انجمن واردکنندگان خودرو به عنوان تشکل ذی‌ربط محسوب می‌شود، اما تاکنون کسی نظر این انجمن را نخواسته و عضوی از اعضا و هیئت‌مدیره انجمن نیز در هیچ یک از جلسه‌ها حضور پیدا نکردند. این موضوع نشان می‌دهد در لیست شرکت‌هایی که عنوان واردکنندگان خودرو معرفی شدند، حتی یک شرکت از شرکت‌های واردکننده رسمی عضو انجمن واردکنندگان خودرو وجود ندارد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه بیان کرد چرا به شکل رسمی اطلاعات افرادی که برای واردات انتخاب به تایید رسیدند، منتشر نمی‌شود؟ ما به عنوان انجمن واردکنندگان خودرو به این موضوع معترض هستیم. همچنین کدام‌یک از شرکت‌هایی که به عنوان واردکننده خودرو معرفی شدند، دارای نماینده رسمی شرکت‌های خارجی در ایران بودند و تضمین خدمات پس از فروش آنها چگونه خواهد بود؟

دادفر تاکید کرد بر این باوریم که انتخاب شرکت‌های واردکننده به شکل ناعادلانه انجام شده و همین انتخاب‌ها باعث ایجاد یک انحصار خاص دولتی خواهد شد. در واقع اگر فقط یک عده‌ای خاص مجوز انجام واردات را داشته باشند، انحصار خاص را به همراه خواهد داشت. وی افزود در چنین شرایطی طرح واردات خودرو باعث آزادسازی و کاهش قیمت در بازار نخواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. این دیگه از روز روشن تره.