کامپیوتر کوانتومی آی بی ام osprey

بزرگ ترین کامپیوتر کوانتومی جهان توسط IBM معرفی شد

شرکت IBM از سریع ترین و قدرتمندترین کامپیوتر کوانتومی جهان، تحت عنوان Osprey رونمایی کرده که دارای 433 بیت کوانتومی (کیوبیت) عظیم است.

شرکت IBM از قدرتمندترین کامپیوتر کوانتومی جهان به نام Osprey رونمایی کرد. این پردازنده جدید دارای 433 بیت کوانتومی (کیوبیت) عظیم است و پیشرفت‌های متعددی را در توسعه رایانه‌های کوانتومی به ارمغان خواهد آورد.

با اینکه رایانه‌های سنتی در طول چند دهه گذشته، خدمات مختلفی را به طیف وسیعی از کاربران ارائه کرده‌اند، اما بدون شک، در آینده جای خود را به نسل بعدی و فناوری پیشرفته‌تر کامپیوترهای کوانتومی خواهند داد. رایانه‌های کنونی فرآیند ذخیره و پردازش داده‌ها را در بیت‌های باینری، به صورت صفر و یک انجام می‌دهند، این در حالی است که نمونه‌های کوانتومی، از کیوبیت‌هایی استفاده می‌کنند که می‌توانند به طور هم‌زمان صفر، یک یا هر دو باشند.

کامپیوتر کوانتومی

این امر به طور تصاعدی، قدرت پردازشی هر کیوبیت اضافه شده را افزایش خواهد داد و باعث می‌شود که کامپیوترهای کوانتومی بتوانند محاسباتی را پردازش کنند که برای رایانه‌های معمولی غیرممکن است.

مشخصات کامپیوتر کوانتومی IBM Osprey

پردازنده Osprey با قدرت 433 کیوبیت، با اختلاف، پیشرفته‌ترین تراشه کوانتومی جهان است. این عنوان پیشتر در اختیار پردازنده Borealis از شرکت Xanadu با 216 کیوبیت آزمایش شده بود و دیگر پردازنده IBM به نام Eagle نیز که سال گذشته معرفی شده بود، قدرت 127 کیوبیت را ثبت کرده بود. بنابراین، اکنون تراشه Osprey دو برابر از Borealis و سه برابر از Eagle قدرتمندتر شده است.

کامپیوتر کوانتومی جدید IBM از لحاظ معماری در مقایسه با نسل پیشین خود تغییر خاصی نداشته و هم‌چنان از یک لایه کیوبیت در راس چندین لایه سیم‌کشی کنترل تشکیل شده که به فشرده شدن کیوبیت‌های بیشتر و کاهش نرخ خطای آنها کمک خواهد کرد. هم‌چنین در این نسل، یک سیستم فیلتر یکپارچه نیز اضافه شده که موجب کاهش نویز و افزایش پایداری می‌شود.

پردازندم کوانتومی ibm

به نقل از آی‌بی‌ام، ویژگی‌های فشرده‌سازی اعداد در این کامپیوتر کوانتومی، بسیار فراتر از نمونه‌های سنتی است و این شرکت ادعا کرده که برای نمایش وضعیت پردازنده کوانتومی Osprey، یک کامپیوتر معمولی به بیت‌های بیشتری از مجموع اتم‌های شناخته شده موجود در جهان نیاز دارد.

در بخش نرم‌افزاری، فرآیند تصحیح خطا بهبود یافته و این امکان برای کاربران فراهم شده تا از میان دو گزینه‌‌ افزایش سرعت یا دقت، عملکرد مورد نیاز خود را انتخاب کنند. با وجود این دستاورد، برنامه‌های IBM برای تولید کامپیوترهای کوانتومی در سال آینده گسترش خواهد یافت. این شرکت قصد دارد طی سال آینده از پردازنده کوانتومی دیگری به نام Condor نیز رونمایی کند که دارای 1121 کیوبیت خواهد بود.

علاوه بر آن، توسعه یک پردازنده ماژولار به نام Heron نیز در دستور کار این شرکت قرار دارد که می‌تواند چندین واحد 133 کیوبیتی را در کنار یکدیگر قرار داده تا پردازنده‌های کوانتومی قدرتمندی بسازد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*